Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad tycker ni om soft synthar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 21:23

går de att jämnföra med hårdvaror

en fråga:har någon lirat på en prophet 5 o lyssnat på likhten med NI pro 53 och
dx7:an & NI fm7

Jag har pillat på pro5.. inte använt den (dvs.. lekt me den högst timme.. aldeles för lite för att säga precis hur den låter). Och jag har även testat NI Pro 52 (inte 53).. den kändes iaf _väldigt_ långt ifrån verkligheten.

DX7 vs. FM7.. jag tycker att FM7 låter bättre faktiskt

. Men det är samma sak där nästan.. inte använt nån av dom särskillt mycket direkt. Jag vart väldigt imponerad av FM7 iaf

..nu tog jag bara hänsyn till ljud och inte till användargränssnittet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-29 21:32

så här tycker jag;

ljudet - i princip omöjligt att skilja dem åt

känslan - skillnaden är som natt och dag

- i fallet Prophet 5: Originalet vinner stort.
- i fallet DX7: Native FM7 vinner stort.

Jag tycker softsynthar kan vara bra...

Jag har pillat lite med pro 52, men aldrig jämfört med orginalet. men vad jag hört är det inte nån likhet alls. skulle lika gärna kunna vara en helt egen synth.

Men det betyder inte att pro 52 är dålig, bara man inte ser den som en prophet5, utan en egen synth.

Jag har oxå pillat lite med de båda softsyntharna ifråga. Likt många andra har jag dock inte jämfört med originalen, utan kan bara säga som så, att de låter himla bra båda två, och FM7:an kan producera riktigt fina ljud! Sån´t som jag gillar i alla fall...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 00:41

En grej med FM7 som är fantastisk är att den läser SysEx-data [dvs: ljud] från hela Yamaha´s klassiska serie FM-syntar. Från DX till TX. Jag testade mina 81Z-ljud i den och det var klockren (i ordets bemärkelse) simulation. Plus att FM7 har otroligt mycket extra lyx. Den är grym.

Inget större fel på softsynthar, men de saknar rattar, sliders (vad heter det på svenska ). Jag vill ha justa rattar att leka med.
Håller med mechatronic om att man inte bör jämföra Pro52VST med en riktig Prophet 5. Bör ses som en egen synth.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 01:12

Grejen är att man gärna vill ha hårdvara omkring sig. Skit samma [nästan] om det är datorn som låter, men hårdvarusyntar inspirerar mig. De är snygga att se på och roliga att fingra på. Jag tänker köpa så mycket hårdvarusyntar nästa år att det är något helt makalöst! Är inne på rätt väg nu känner jag - prylarna bidrar till en skön omgivning. Givetvis ska de användas också - men även avstängda så står de och bidrar, och väser god själ över hela tillvaron.

Tycker man kan använda softsynthar väldigt kreativt. Det sköna med dem är ju att de kostar förhållandevis lite pengar vilket gör att man på ett billigt sätt kan utöka sin ljudarsenal.
Naturligtvis ersätter de inte "the real deal" men som komplement till "riktiga" synthar är det ju alldeles förträffligt!

/Rob

Creamware Pulsar2 är så nära softwaresyntar jag kommer.. det klassas väl som nåt mellan VA-synt och softsynt? Förjävligt bra system iaf.. jag använder det en hel del faktiskt! (som enda mixerbord, effekter, filter, syntar, trummaskiner, osv)

hur bra integrerar sig pulsar med cubase?

är det lika enkelt som med vanliga vst-pluggar eller måste man starta pulsarprogram och skicka ut det till det och sånt.

Jag skulle vilja ha nåt sånt dsp system. men jag är lite orolig för trubbel och att det ska vara krångligt. Det kostar ju en hel del.

Är det till pulsar pro one finns? den ska vara jdrans bra har jag hört...

[ 30 December 2002, 10:33: fixat av: mechatronic ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 12:23

det är klart att man vill ha något att pilla på
men det gåt ju att köpa midi kontroller

jo pro 0ne finns pulsar:
http://www.winecountrysequential.com/softsynth.html
här finns den

  • Medlem
  • 2002-12-30 12:32

pro53 kanske är långt ifrån originalet men den låter ju riktigt nice iallafall.

mecha: se på pulsaren som ett externt system istället. Det integreras med cubase/whatever via midi (+ att du bestämmer i pulsaren vilka asio-drivare du osv du vill köra på). Det går att köra delar av det som VST.. men det blir långt ifrån lika dynamiskt och coolt. SFP (det där programmet man startar upp och drar kablar mellan en massa moduler i osv) är inte särskillt svårt heller.. lite jobbigt i början kanske.. men om du skaffar ett sånt så kan jag utan problem slänga ihop ett par exempelprojekt på ett par minuter och skicka över. Dom korten säljs grymt billigt numera.. jag tjackade mitt nytt lite efter att det kom ut och ångrar det inte ett dugg!

Det vart ännu mer användbart när jag skaffade deras A16-interface till.. 16 kanaler adat som jag kan koppla om precis hur som helst i SFP! Blir inte så mycket bättre än så

Starta gärna en ny tråd om det är mer du undrar över!

Tycker om VAZ Modular.

1
Bevaka tråden