Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max/MSP för OS X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-17 21:39

Äntligen finns det en beta av Max/MSP för OS X. Nu blir ju OS X intressant på allvar för mig, jag måste skaffa OS X först, sedan ska jag testa.

Max/MSP är ett tips att testa för de som inte gjort det. Det är ett grafiskt programmeringsspråk för musik, väldigt intuitivt. Det är lätt att skapa egna syntar, sequencers, effekter mm. Man kan använda betan fram till den 15 januari. För OS 9 finns en demo som räcker en månad.

http://www.cycling74.com

• Medlem
  • 2002-12-18 01:04

själv går jag spänt och väntar på Radial, jag tycker det verkar vara ett bättre val än tex Ableton Live....dessutom är Jhno ett geni så det bådar gott.

Radial? Lust att beratta vidare!? Jag har hort en massa bra om ableton live iaf.. men inte vagat testa

Fast ableton live ar vad jag forstar ingenting ens i narheten av max/msp. Vad kostar Max/MSP? Det verkar va ett riktigt intressant system...

• Medlem
  • 2002-12-20 01:36

Radial kommer att finnas tillgänglig efter årsskiftet vad jag förstått. Kolla in:
http://www.cycling74.com/products/radial.html
Radial är designat att funka bäst med Cm Labs Motormix, Jhno som utvecklat Radial har tydligen knåpat rejält med Motormix´s funktioner.

Max/Msp är mycket vanligt på Eam utbildningar i skandinavien men vad jag vet finns det ingen distributör/försäljare i Sverige.

Det verkar ganska häftigt faktiskt! Fast endast Mac... och jag har ingen mac.. än.. men radial hade nog ändå inte varit nåt för mig.. men fortfarande väldigt intressant att känna till

• Oregistrerad
  • 2002-12-21 03:10

Det är tänkt att Max/MSP ska släppas för windows, i vår tror jag...

Det som är bra med programmet är att det är så intuitivt samtidigt som det är i princip obegränsat, det är inte svårt att lära sig använda (bra tutorials). Det kan ta in data i form av midi, audio eller andra kontrolldata som mus, tangentbord mm och sedan är det bara att med objekt bygga din patch att göra det du vill att den ska göra. Att bygga en sampler, olika effekter, eller bearbeta ljud i realtid mm är relativt enkelt.

Systemet är väldigt öppet då man efterhand bygger sitt eget system, man kan nämligen använda sina sparade patchar som objekt i en ny patch. Dessutom kan man programmera vidare i C om man kan det.

Man kan ju ex göra egna vst-plugins om man vill...

Ett stycke jag gjort är ex för en blockflöjtist som trampar på en vanlig sustainpedal och då förflyttar henne framåt i en ljudvärld som hela tiden ändras slumpvis fast ändå anpassad till musiken, dvs det slumpas små inpass men på rätt ställe.

Programmet kostade mig 3500:- på studentlicens, men som sagt - demon är ju gratis och räcker en månad.

[ 21 December 2002, 03:12: fixat av: David Lennartsson ]

ok.. hoppas att det inte är så mycket dyrare när det inte är studentlicens

Det verkar som ett mYCKET intressant system. Jag blir mer och mer sugen på att testa det för varje gång nån skriver om det.. jobbigt

1
Bevaka tråden