Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera adressbok och mail

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag blåst om C:
självklart sparade jag allt viktigt för att jag inte skulle förlora sånt jag vill ha kvar. (duh?)

Men mitt "nya" Outlook Express vill inte kännas vid de gamla filerna (även fast det är samma version) Och försöker man använda programmets egna import funktion så säger det att det inte går att öppna filerna.

Har någon nån idé / nåt tips?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 03:29

Ajaj, jo, jag tror att det är en specifik fil du måste ha sparad. Sök på "outlook.*" - den ska du ha haft i din gamla windowsmapp tror jag. Brukar bli ca 10 mb när man har en del gamla mail sparade. Kommer inte ihåg riktigt + riktigt vad den heter. "outlook.tmp" möjligen? De här filerna brände jag ned på CD när jag jobbade på Propellerhead Sfw så vi kunde arkivera supportmail.

hmm

de med själva breven heter inbox.dbx m.m.
och adressboken *.wab. men det kanske finns, som du säger, ytterligare nån fil som jag skulle fått med. Eller kan det vara att de gamla filerna är på engleska och den nya är på schwedish??
hmm ska kolla närmare...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 03:43

Det ska inte ha någon betydelse. Du hittade inga andra outlookfiler? Maila några mail till dig själv så kanske den där filen skapas så du vet vad den heter tills nästa gång. Försökte leta info på nätet men sajterna som beskriver allt det där är så "klyddiga" (= Patricks å kompisen Roberts egna ord för "riktigt, riktigt sorgligt röriga") och jag har lovat flickvännen att vara fit for fight klockan 9.00 i morgon, så jag måste få några timmars sleep nu...

  • Medlem
  • 2002-12-22 03:44

kolla så att inte något gammalt lösenord ligger och låser filerna, brukar vara ganska vanligt i vanliga Outlook.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 03:44

Tips: maila dig själv en fil på 5 mb och sök på alla filer som är runt 5 mb så kanske den är lättare att hitta...

whoho!

Jag hade bara lagt filerna fel och glömt(?) att ta bort skrivskyddet.
Nu funkar det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 04:12

Va´ bra!

Det där att man inte kan importera adressboken har jag råkat ut för ett par gånger. Jag har aldrig lyckats lösa det. Jag hade en gammal backup på disket som jag fick använda, men någna adresser försvann. Att spara mailen i Outlook Express och Outlook är lättare. Gör en ny mapp på skrivbordet, öppna Outlook (Express) och markera alla mail och dra över dem till mappen helt enkelt. Vill du ha tillbaka mailen gör du likadant farst tvärt om, dra från mappen och in i Outlook (Express).

Det brukar sällan vara några problem om man får från ett äldre windows till ett nyare, tvärt om brukar medföra det problem du beskriver. Kan vara en språkkonflitk. En klen tröst är att det inte hade fungerat om du valt att spara som "semiekolan avgränsad textfil" heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 11:15

Filerna är inte plattformsberoende kan jag tillägga, de går att dra över till/från en Mac också. Även Entourage (Office 2001) förstår Outlook/Outlook Express-filer. De är nog ganska generella. Kanske även Linux-kloner av Outlook kan öppna filerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-22 12:08

Skönt att man slipper de där problemen. Jag har inte ens en installationsfil till mit mailprogram, bara att zippa upp och sen fixar man en ikonlänk till programmet. Underbart! En annan bra grej är att det är litet och snabbt, och att man slipper alla problem med HTML-läsning/ActiveX (läs virus) eftersom den bara visar texten, man kan komma åt html-koden i mailen också, men då måste man trycka "Launch HTML". Den kan importera från Outlook också, men det har jag aldrig testat.

Javisst ja, iScribe heter det, är gratis och finnes på http://www.memecode.com/scribe.php

1
Bevaka tråden