Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort brus

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-21 12:23

Hej,
har inte alltid möjlighet att få till bra inspelningar till min ibook så jag undrar om det finns nåt program som är bra på att ta bort brus och knaster utan att skala bort det andra ljudet? Då denna funktion är den enda jag söker vill jag helst inte gå och köpa mig nåt svindyrt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-21 13:15

Köp en iMic och en hyfsad mikrofon så har du en bättre lösning än att använda datorns interna mikrofon. Eller hur spelar du in, menar du? Mac´ens ljudkort är ju rent och brusfritt i sig, om man säger så.

i cool edit pro finns en fiffig funktion som heter noise reduktion.

Man markerar en bit där det brusar... innan det du spelat in börjar låta... alltså där det bara fins brus. så tar man ett "prov" på detta. sen kör man på hela filen så plockar den bort allt brus som den fick info om i provet... kass förklaring... hoppas du fattar.

Låter sådär efter... men det brusar iaf inte. Inget att rekommendera på hela låtar... men på enskillda spår kan det vara ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 21:54

Waves har en grym brusreducerings plugg. Av-brusade en Australiensiskt sångerska med den och fick till ett riktigt bra resultat.

Ursprungligen av Jonny B:

Waves har en grym brusreducerings plugg. Av-brusade en Australiensiskt sångerska med den och fick till ett riktigt bra resultat.

Ja, visst brusar australiensare nåt hemskt! det är den torra luften där tror jag...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-01-21 23:20

DINR, finns som TDM.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 02:45

DINR är väldigt bra men dyr. Du får gärna prova den här:

http://svenska_unm.tripod.com/brus.sit

Gratis och funkar rätt bra. Någon som heter Bennie Thigpen har gjort grundpatchen. jag skrev en liten brux också.

(Den funkar bara på Mac...)

(oj det var två år sen frågan var uppe, så kan det gå när forumet hjälper en att hitta "liknande inlägg", skön funktion ändå...)

  • Medlem
  • 2005-03-25 11:53

DINR eller BNR som den också heter är meckig, lätt att få flangereffekt med den. Man får göra små små steg flera gånger för att resultatet skall bli ok. Waves motsvarighet Xnoise är INTE grym, men bättre än Digidesigns Bnr. På brus som liknar white / pink -noise ganska mycket är det relativt lätt att få hyfsat resultat utan att påverka orginalljudet (det man vill ha kvar) allt för mycket. Men andra skumma brus är lika attans svårt. Det går ganska lätt att få bort allt brus, men det som är kvar låter ju oftast inge vidare...
Men dom brustvättarna jag provat så tycker jag ändå Xnoise är bäst, finns även Xcrackle i samma paket för att få bort knäppar. Och ett par andra X-pluggar för att tvätta bort dist och andra jobbiga saker.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-25 11:59

Jag vill minnas ett gammalt program som jag tyckte (då) var helt otroligt. Diamond Cut Tools hette det och det medföljde en demonstration av hur bra en gammal 78-varvare kunde låta efter tvätt.

1
Bevaka tråden