Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvarusynth till OsX

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 09:48

Jag tror det här är lite utanför de flestas intressesfär men att fråga kostar ju inget...
Jag jobbar på en skola och förra året köpte vi ett helt gäng mjukvarusynthar från Edirol. Det vi behövde var enkla "smör-och-bröd-synthar", inget märkvärdigt utan en hyfsat användbar GM-bank som eleverna kan ha till sina arbeten.
Nu i sommar ska vi ta steget över till OsX och jubelidioterna på Edirol har förklarat att "någon uppgradering till OsX är inte aktuell". Följaktligen har vi tagit ett antal tusenlappar, snyggt och prydligt vikt ihop dom och slängt dom i sjön - inte bra.
En variant är ju att prova VST - AU adptern som nån tipsade om här men det känns ju lite osäkert än så länge.

Kanske att någon här har något tips på någon billig (gratis är gott...) och enkel AUkompatibel synth? Kraven är som sagt inte så höga, bara GMljuden finns och inte låter allt för hemskt så blir alla glada.

Tacksam för alla tips.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 12:01

Vad kör ni för "huvudprogram", är det Logic eller Cubase SX som gäller?

Det följer med en Sound Font-spelare i OS X, skriven av Apple. Jag tror man kan lägga till egna ljud, men jag är inte säker. Testa den med Rax eller någon annan AU-kompatibel host.

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 13:51

PF: Både och, ja altså SX kör vi ju så klart inte ännu utan vanliga VST 5.1. Efter övergången kommer vi ha både SX och Logic.

False Messiah: Ska kika på det, tack för tipset.

• Medlem
  • 2003-04-11 14:01

I Logic finns ju alltid gratis syntharna ES M, ES E och ES P inbyggda utan att det kostar en krona xtra.
Det finns väl liknande gratis synthar i XS om jag inte tar fel?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 14:10

Det tror jag absolut, även något åt GM-hållet tror jag nästan.

OT: Janne, kolla "min profil"-länken längst upp i forumet, jag skickade dig ett privat meddelande.

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 14:46

Sitter inte med något SX som rullar nu (på jobbet) men om jag minns rätt så är det dåligt med det jag kallar smör-och-bröd-synthar. Det som finns - om jag nu minns rätt - är USM, Universal Sound Module och den är lite väl sunkig.

Ska ta en titt på det där när jag kommer hem, lite pinsamt att erkänna att jag faktiskt inte har nån riktig koll men jag har liksom aldrig behövt kolla eftersom jag har "riktiga" synthar till dylika ljud.

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 20:22

Nix, varken smör eller bröd så långt ögat når i SX, här finns bara synthar som låter som synthar om ni förstår hur jag menar... Utan att kolla skulle jag nästan våga gissa att det är likadant i Logic.
Problemet kvarstår alltså...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-11 22:07

En VST - AU adapter skulle i detta fall inte göra någon skillnad eftersom det måste vara VST för OS X som adapteras till AU och inte vilken VST som helst.

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 22:32

Det har du ju alldeles fruktansvärt rätt i. Tur att någon tänker till lite när man inte gör det själv!

Jag tittade lite mer på DLS Music Device, som det enkla och lättihågkomliga namnet lyder på Apples synt, och den kan ladda in Sound Fonts, förutom de ljud som följer med.

Ljuden är sunkig-casio-klass (man hör looparna i tex pianoljuden) men för någon slags smör och bröd duger dom nog. (Gratis, så vafan?) Det finns också banker i Sound font-format att hämta gratis på nätet, och jag tyckte jag såg ett par GM-varianter.

1
Bevaka tråden