Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur låter datorns MIDI-ljud?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Mitt moderkort har ett integrerat ljudkort, och jag skulle vilja lyssna av de olika MIDI-ljuden ett i taget för att höra hur bra/dåligt de låter. Vad ska jag använda för program?

(Jag kör PC med Windows 98)

/Nybörjare tacksam för svar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-22 20:19

Sharewareprogram med notskrift brukar ha enkla uppspelningsfunktioner som använder dessa ljud. I värsta fall kan du väl annars prova att bara ladda hem en midifil och spela upp den, "rakt upp och ned". Vet inte om sequencerprogrammen har midiljudsuppspelning, Logic har det iofs vad jag sett i Mac-miljö (då det använder QuickTime-instrumenten som är en GM-uppsättning). Har för mig det finns en sajt som heter Shareware Music Machine eller liknande, sök på Google, där man kan hitta massor av MIDI-relaterade program.

http://www.google.com

Tack för tipset!

Jag laddade ner ett litet program som hette "AKoff Player" som tillät mig ändra MIDI-instrument.

Kan tillägga att MIDI-ljuden på mitt ljudkort inte var speciellt bra ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-23 19:56

Vad vill du kunna göra med datorn? Måste du ha General Midi-ljuden? Jag skulle rekommendera dig att tanka hem demon på Reason och lyssna å leka lite med det.

www.propellerheads.se

  • Oregistrerad
  • 2003-04-23 20:11
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Jag skulle rekommendera dig att tanka hem demon på Reason och lyssna å leka lite med det.

PF är minsann patriotisk....får du provision eller? Håller iofs med att Reason är grymt kul att hålla på med....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-23 20:54

Det handlar inte om patriotism, det handlar om att endast det programmet har det, om du förstår vad jag menar. Jag har sett allt. Reason är det.

Vilket också var orsaken till att jag sökte mig till Propellerheads, "in the first place". Det var inte de som gjorde mig religiös, jag var det redan innan jag kom dit. Och avprogrammera mig lyckades de inte med.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Vad vill du kunna göra med datorn? Måste du ha General Midi-ljuden? Jag skulle rekommendera dig att tanka hem demon på Reason och lyssna å leka lite med det.

Reason-demon får vänta tills på måndag då jag har tillgång till bredbandet på skolan.

Jag hade bara tänkt använda ljuden till mina låter som jag asver skapa inom en snar framtid. Idag var jag på Musikpunkten i Täby Centrum och jag har nu förstått att om man kör t.ex. Cubasis så följer det med en massa andra, bättre ljud.

Är det processorn som belastas med att framställa dessa ljud eller är det ljudkortet som producerar dem?

1
Bevaka tråden