Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kall Edit Pro

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Edit är proffs, en kylig en...

Nä skämt åsido, har någon någon erfarenhet av programmet Cool Edit Pro?

Jag skall shoppa ljudprogram å tjänstens vägnar och har just suttit och petat lite på Wavelab.
Men så sade någon "Cool Edit pro" - och ja det verkar ju kunna lite av varje. Multispårsjucklo, effekter, DX-plugins (inga VST.... muttermutter) CD-rip/bränn och alla rackarns filformat man kan tänka sig.

Men funkar det bra? Är det schysst att använda? Flipp eller flopp?
Upplys eder analoginsnöade kollega!

//R.t.M.I.

Jag använder Cool Edit pro ofta. Jag tycker det är ett mycket bra och enkelt program.

Jag använder inte wavelab... så jag har lite svårt att jämföra dom två sådar. Men jag tror wavlab är lite mer kompetent. I wavelab kan man lägga på en hel bunt effekter innan man bestämmer sig om man ska "bränna in" dom eller inte. och så kan man använda VST-pluggar.

Det kan man inte i Cool edet pro... det finns iofs en ångraknapp där man kan ångra sig i många steg... men det blir ändå inte samma sak.

När jag kikat på Wavelab har jag tyckt att det har varit så himla rörigt och klurigt att hitta hur det är tänkt att man ska göra. I cool edit finns alting i rullgardinsmenyerna som man är van att det skka vara i windows.

Det som jag tycker är bra med Cool edit pro är att det är enkelt och man ser bra vad man håller på med... det är lätt att zooma in en plats och ta bort ett klicke ellr något någonstans.

Jag använder det inte till att bränna CD-skivor med. där är nog Wavelab bra mycket bättre... om man vill trixa med volymen göra så att låtarna fadear in i varandra och såna grejjer.

Om jag var du skule jag nog satsa på Wavelab ändå. Det är lite mer "industristandard" än Cool edit och lite mer kompetent.

Lite röriga åsikter från mig.

Kan annars varm rekomendera SonicFoundrys (kanske saknas ett e eller nåt där) SoundForge. Det kör förvisso inte VST det heller, men dock DirectX och många av de medföljande effekterna är riktigt bra. Programmet är också utmärkt att synka ljud till video med och kan öppna och spara mp3 (just för att spara måste man dock betala en liten extra summa för att det ska funka) och typ i alla andra vettiga/mindre vettiga format.

Nya (6:an) ska visst ha stöd får multikanaltjofräs, men det har jag aldrig provat - kör iofs en äldre version av programmet.

Ett kompetent program som kan det mesta man har nytta utav med superb kontroll och bra layout.

Nå terve på er grappar!

Tackar för inputen.
Jag kör ju Soundforge hemma, dock inte allra senaste, och den är inte dum. På jobbet dras vi med en batch snikprogram; Soundforge XP 4.5 och Cubasis 3.0 Följdaktligen har studenterna synpunkter på utrustningens kapacitet och grad av föråldring. Och i sak håller jag ju med, i praktiken har jag det eviga problemet med cash.

Nu sist surnade många studenter ur och arbetade hemma hos varann på egna datorer och med piratad programvara, och Wavelab var mycket uppskattat. Givetvis har jag tagit del om önskemålen om bättre och nyare utrustning och programvara men när jag säger "16 licenser wavelab 4.0 a 3000 pix (skollicenser)" så ser projektledaren som håller i plånboken ut som om han svalt en citron och då har jag inte nämnt Cubase SX/SL än... och vad jag anser om ljudkorten... och högtalarsystemen... och...

Nå, jag försöker hitta billgaste användbara alternativet. Sen får vi se om det finns pengar lik förbannat eller om de får sparka mig först...

Nya Soundforge går på tre papp (vet ej om de finns som skollicens...)
Wavelab går på tre papp som skollicens
Cool Edit kostar 5500(!) på JAM, men $249 nedladdat från Syntrillium (haha, tullen och staten kan ta sig i...!), och de erbjuder 25% akademisk rabatt! Sålunda verkar CoolEdit lite lockande. Lite kul med alternativ till "standard" ibland.

(Jag förespråkar ju ibland att vi på universitetet borde i största möjliga utsträckning köra alternativa operativsystem och programvaror, men jag får sällan gehör...)

//R.t.M.I.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 13:00
Citat:

quote:Jag förespråkar ju ibland att vi på universitetet borde i största möjliga utsträckning köra alternativa operativsystem och programvaror, men jag får sällan gehör...

Synd det! Det låter nämligen som om Linux vore den perfekta lösningen.

De säger att det är en hel del seriösa DAW tillämpningar på gång till pingvinoperativet, men f.n. känns det inte som om vi har tid och lust att kompilera våra egna system...

Tog vi vår akademiska gärning på allvar så skulle vi givetvis göra det, men nu är vi en ingenjörsfabrik som skall processa så många studenter som möjligt så billigt som möjligt...

Nå... här pular man och mekar och hackar och det fungerar hjälpligt... och så kliver de in och säger "Japp, nu skall vi köra dot-net på maskinerna!", för de skall ha någon mefistofeles-artad kurs i m$ senaste tekniker för världsdominans. Resultat: totalhaveri. "Öh, du... dotnet konfliktar med era ljudprogramvaror, kan ni inte ta bort dem och använda något annat...?" DOH! Datafolk, särskilt sådana med odjurets märke i pannan, skall hållas JÄVLIGT KORT !

Ursäkta, var bara tvungen att avreagera mig. Ni är ju musiker, ni förstår...

//R.t.M.I:

1
Bevaka tråden