Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drumkit from hell

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har säkert sagt förrut flera gånger, men den skivan har ju sån genial men enkel ide att man undrar varför det inte har gjorts förrut: Sampla närmickat och rumsmickat och sen kunna köra dessa samtidigt så man inte går miste om rummet som man gör på så många andra samplingsplattor. Nu kan man sätta igång och mixa rocktrummor som man skulle göra med "äkta" truminspelning. All heder till våra svenska galna rocknorrlänningar som gjort DFH!

• Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-14 14:06

Hur fungerar det ihop med mjukvara? Det är väl bara
ett sample bibliotek, så man ska någon speciell programvara för att de ska fungera?

Det är väl som en vanlig samplingsskiva, Jag vet inte vilket format den är i... men man behöver någon slags sampler iaf.

Såvitt jag vet så är det enbart mappat för lm-4 , vilket suger tycker jag , samplingarna e jävligt schyssta dock , .. men man bör väl vara trummis om man ska programmera riktigt verkliga trummor med det ..

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-02-14 16:02

"Battery, HALion, DR-008, LM-4, Giga & EXS24 mappings."

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-14 16:44

Vi köpte den till bandet när den precis kom ut (LM4 version) och jag håller med den rockar fett! Tidigare hade vi även köpt Battery Studio Drums och de är ju trevliga men DFH är ju grymast! Är ju inte trummis på något sätt men brukar använda groove från VST Drum Session som grund.

D.

Drumkittet finns i en Yamahasamplerversion också.

Håller med om att Studio drumsen också är mycket trevliga. Hade de bara haft med rumsversioner av alla deras samplingar så skulle det vara grymt.

Det blir inte samma sak att lägga på ett reverb i efterhand som att spela in rummet. Lägger man på ett reverb på en närmickad kick, så kommer den låta närmickad men med reverb (speciellt om man inte har tillgång till riktigt bra prylar). Spelar man in en kick på tre meters avstånd så blir det ett helt annat ljud. Om man sedan blandar desa två ljud så blir det väldigt tjockt och skönt samtidigt som det går att få bra tryck.

I en intervju med Bruce Swedien i MM så utryckte han sig så att han alltid ser till att få med rummet med dess tidiga reflektioner och allt sånt. Spelar han in syntar t ex så ställer han upp två högtalare och mickar upp dessa på avstånd just för att få med rumskaraktären.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-03-27 15:32

Hmm. men visst finns det väl rumsmickning på DFH?? I alla fall på standardseten (tror jag).

japp. Det finns på drumkit from hell..

Hur är det med priser på samplingscd´s.. brukar dom gå ner efter ett tag? Det var väl ~1500:- den kostar.. inte så jättefarligt med tanke på vad man får.. men ändå lixom.. 1500:- känns lite hårt att lägga på den

1095 tar de på deals-online.nu

se där ja.. bara hoppas att priset håller sig nere (och går ner ännu mer?) tills då jag behöver inhandla det där

1
Bevaka tråden