Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSound, någon?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Klang!

Har någon här micklat med det synnerligen akademiska musik- och signalprocessorsystemet Csound?

Jag hittade lite musik igårkväll, i det besynnerliga formatet .orc och .sco och det slutade med att jag petade in Csound på min burk och renderade det hela. Håhå! En elektronisk danslåt, och sen en massa EAM.

Nu blev jag nyfiken på Csound! Det tycks ju ha funnits sen tidernas begynnelse, men nu verkar det finnas en del grafiska gränssnitt till det oxå, så man behöver inte sitta och mata in kod i en radeditor...

Är det någon här som satt sig in i Csound, och vad kan man göra med det? Som har något att säga, tipsa om och varna för? Av vad jag förstått hittills skulle det kunna vara ett mycket spännande alternativ till Matlab i våra ljud/musikfysikkurser på jobbet... Gratis dessutom! = gott!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 10:57

Jag känner till det (det har funnits ett rejält tag va?), men har aldrig provat det. Ska testa det vid tillfälle!

http://www.csounds.com

Låter dock som att detta är något man ska ge lite tid, för att se det roliga med det. Men det finns till såväl Windows och Linux såsom MacOS9 & OSX, så alla kan prova.

Verkar även som ett det finns applikationer som gör att man kan styra och använda sina ljud via VST. Låter som mycket gratis skoj för den lille vågformslaboreraren.

Mmmmm
På Csounds.com fanns det tutorials o grejor som jag började läsa.
Visserligen så körde de rubbet rakt i kod, men är det hardcore så är det. Jag som tvingats rådda runt i Matlab för att knôka signaler är ju dessutom inte helt främmande för arbetssättet.

Jag satt i höstas och bänglade och försökte få till en additivsynt för undervisningsändamål i Matlab. Det var inga som helst problem att generera signaler, men sen vill man ju ha grunkan att dels gå i realtid, dels ha ett grafiskt gränssnitt med reglar för övertoner o fas, och se då fick jag ont i kokosnöten!

Kul att se att man har hållit på med datormusik så oerhört länge, så länge det har funnits datorer har man försökt hantera både musik och signaler med dem.

//R.t.M.I.
(Lite chockad över att jag helt ogenerat pratar digitalismer!

)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-16 13:20

Mmmmmm...

Men Reaktor då, är det inte en bra gyllene medelväg?

http://www.nativeinstruments.de/index.php?home_us

Jodå tummen upp för düsk ingenjörskonst, men medelvägen är just lite gyllene. Man får lov att ha lite guld på fickan om man vill gå deras väg.

Csound är gratis och dessutom open-source.
Sånt borde ju liksom hedras...

//R.t:M.I.

(Tokstädar till jgbs hårdvaruläten... )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-16 14:40

sant, sant... det är för mycket kostnader på mjukvara i allmänhet... och musikprogramvara i synnerhet... faktiskt...

är det bara jag som inte hittar csound på csound.com? jag kommer bara till en sunkig affär som säljer egosys och audiotrak-kort

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 21:32

Oj oj, skulle vara csounds.com. Har ändrat adressen på posten ovan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-17 00:51

Den post man inte ändrar adressen på nuförtiden är ingen riktig post!

(Ah, don´t you just love att tjata på tanten i charken om att innanlåren är fina i år samtidigt som du måste trilskas med att be henne hämta den som ska sköta om postkassan... ICA i Västermalmsgallerian är en trevlig liten affär, men sannerligen ingen riktig post!). Ah. Sorry för min off topic-post, men den här är ingen ri...ähum...

tacktack!
oj.. det där ser väldigt intressant ut.. men hur låter det? är det nån som helst kvalitet på "modulerna"? .. mp3.com station.. där finns väl det svaret..

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 19:15

Jag har fått en introduktion på C-sound, men det var några år sen nu. Jag lyckades göra några additivsyntljud vad jag minns.

Hursomhelst är det ett program som funnits länge och har många entusiaster. En som går på den elektroakustiska inriktningen här på musikhögskolan använder det mycket och gör det mesta med det, filter, synteser, bearbetningar av ljud mm. Till skillnad från många mer färdiga program/mjukvarusyntar är det ju i princip obegränsat, det blir vad man gör det till. Det låter mkt bra om man vet vad man gör.

När jag får tillfälle tänkte jag att jag också skulle lära mig det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 21:23

Det, att det inte har några gränser, gillar jag!
Låter jättekul att kunna laborera hejvilt med ljud, fast utan att behöva löda och lära sig kretskomponenter. Jag gillar ändå att hacka kod mer än att sitta i lödrök.

Hade jag haft turen att ha sportlov nu, så hade jag säkert suttit med programmet nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 01:12

Längre fram i vår blir det en kurs i C-sound här på skolan, jag ska försöka hinna med den. Jag kan ju rapportera mer då om någon vill.

Direkta frågor kan jag ju kanske försöka viderbefordra om jag hittar någon lämplig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-28 08:23

Csound verkar verkligen trevligt, jag har på avstånd kollat på det i ett par år, men aldrig tyckt att jag har haft tillräckligt med tid att verkligen sätta mig in i det. Men den dagen kommer troligen ganska snart.

Såhär står det på Csound´s site:
´In Csound, the complexity of your patches is limited by your knowledge, interest, and need, but never by the language itself. For instance, a 22,050 oscillator additive synthesizer with 1024 stage envelope generators on each is merely a copy-and-paste operation. The same goes for a 1 million voice granular texture! Have you ever dreamed of sounds such as these? Well in Csound you can. And in Csound these dreams can come true!´

Vore inte det tufft? Additivsyntes med tiotals tusen oscillatorer!

Hoppas det kommer någon ny Csound-kurs snart på EMS där jag pluggar elektroakustisk musik nu..

Tjolahopp!

Jag skulle faktiskt nöja mig med en sisådär tusen oscillatorer i additivsyntesen.
20-20000Hz är ju ett bra område, och med en lägsta ton på 20Hz och sedan harmoniska övertoner därutav så blir det ett intervall på 20Hz, alltså tusen stycken. Liiite jobbigt att krana in rätt amplitud och envelope på allihop bara! Får kanske gruppera övertonerna, eller köra någon analys på befintlig klang och blocka ur en envelopematris och... ja... Fan, var är rattarna då?

Man kan ta det lite lugnare och additivsynta med lite färre oscillatorer:

additivsyntes1.jpg

Shit, jag som hade tänkt söka någon av introduktionskurserna på EMS när jag bodde i storstan, men hann aldrig och så hux flux flyttade man...
Jaja, jag får väl försöka hitta tid till att införa Csound här på jobbet då!

//R.t.M.I.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-28 18:28

Rotwang : Haha, vilken fin skylt du hade på väggen, längst nere till höger på bilden.

åså var det det där med höger å vänster encore.. å du som precis fixat körkort.. säker på vilken sida man ska köra på å så?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-28 21:49

oops..

1
Bevaka tråden