Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slica ljudfiler

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-07-09 17:32

Hej,

Nu när det är sommar och semester och alla pågående projekt avslutande tänkte jag ta tag i en massa roliga samplingar jag samlat på mig det senaste året.

När jag har samplat av roliga ljud på diverse synthar så har jag spelat in dom med 10 samplingar, C1, C2, C3, C4 och C5. Samtliga i två anslag, hårdast möjligt och väldigt löst. Detta brukar ge tillräckligt med material för lite roliga ljud.

Så nu sitter jag där med en jäkla massa ljudfiler och har börjat hacka loss bitar med copy and paste metoden men detta tycker jag borde gå att göra smidigare.

Någon som har tips på en smidig programvara för att lösa detta? Jag har numer en renodlad Mac OS X miljö så det bör vara ett OS X program.

Jag kan tänka mig att programmet känner av att tystnad mellan ljuden och på det sättet sparar ner biten mellan tystnaderna som en separat ljudfil. Typ...

All hjälp är jag tacksam för!

ha de!
Deeeeeee.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 18:00

Detta är ett ´shot in the dark´, men jag antar att BIAS Peak möjligen kan ha en sån funktion. Jag vet att Steinberg Wavelab (jag åker PC) har det. Men hur det är på Mac-sidan vet jag inte tyvärr.

Kika på BIAS Peak, det är mitt tips, för det är ett riktigt kraftfullt program.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 18:26

Jag satt och läste lite i manualen till BIAS Peak 3.0, och hittade detta:

Threshold
The Threshold command allows you to split up an audio document into its component parts by analyzing the amplitude levels in the audio document and setting a cutoff or threshold amplitude. For instance, you might use the Threshold command on an audio document that contains successive notes from a musical instrument to split them up, or on a drum loop to break it up into its component parts. You can save the segments with Markers, or as Regions.

Känns som om det är precis det du söker faktiskt

Screenshot från PDF-manualen:

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-07-09 18:27

Chickensys Translator kanske funkar? Jag har det inte själv men många använder det till massa konstiga saker.

Använder själv ReCycle till i stort sett samma sak, rakt upp i samplern. Men har ingen aning hur det är med OS X stöd...

Recycle är den klassiska metoden, och funkar under Classic i OS X (man kan behöva trixa med extensions och OMS för att få igång det tror jag). Logic har också en liknande funktion, "Strip Silence" i Audio-fönstret.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-07-10 00:11

Tack för tipsen! Jag har faktiskt inte ens installerat ett classic system på datorn men kanske får göra det för ReCycle (OS X stöd tack!

). Det står ju faktiskt här i hyllan.

Peak verkar ju verkligen göra exakt vad jag vill. Synd att det är lite dyrt. LE versionen verkar ej ha de funktionerna. DV dock men det är ju dock 2000 spänn i alla fall.

Tjo!
D.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-10 15:16

Jo, men jag tycker nog inte att 2 papp är så farligt mycket för ett program. Wavelab för PC kostar en del, och jag antar att Samplitude inte är billigare än så.

Om du vill så kan du langa över filerna på min ftp, så hackar jag upp dem åt dig gratis - om jag får knycka några samplingar

Vad är det för instrument du har samplat?
Jag tror jag drunknar i samplingar till min K2000. Har så mycket att jag inte ens vet vad hälften är. Det jag samplat av själv bland annat är alla trumljuden från min gamla 01/W och min TR-rack.
Nu saknar jag min Wavestation jag hade en gång i tiden och ångrar att jag sålde den och O1/W:n.

Ska blir klart intressant att se vad Korg kokar ihop för VST-plug av Wavestation.

1
Bevaka tråden