Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta ned Effekter i Logic

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena Forumet, Hittade precis hit...

Har för ett tag sedan börjat arbeta mer och mer med logic och har massor med undringar.

Är det någon som vet om man kan flytta ned en effekt bland insert effekterna på en kanal i Logic.
Typ man har lagt en compressor, en eq och ett delay men så kommer man på att det vore coolt att lägga delayet högst upp och då får man ta bort ALLA effekter och göra alla inställningar IGEN.
Finns det inte nåt sätt att liksom bara dra upp delayet med musen eller nåt.

///Soulmachine!

Vad jag vet har *ingen* av dom större mjukvaru-företagen lyckats lösa det där... Ofattbart.

Nån som vet hur det är med Pro Tools förresten?

Willkommen BTW.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 14:20

Ja, det där är oerhört irriterande, men jag har en någorlunda lösning på saken. Om du lägger den första pluggen i sloten i mitten eller längst ned så har du 1 eller 2 tomma ovanför iaf.

He he,
ja det där har jag åxå kommit på,
men du vet hur det är... till slut vill man ÄNDÅ ha in en till effekt imellan...

  • Medlem
  • 2003-05-06 14:36

Den tråkiga men fungerande varianten är att spara ner de inställningar du har. Flytta pluggen. Ladda in inställningarna.

Aptrist och osmidigt, men fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 14:38

Hur mycket effekter har ni på varje kanal egentligen?!?

Det borde vara busenkelt att göra drag & drop på effekterna, varför kan de inte ordna det?

Att spara inställningarna kör jag också med, det funkar men e så jobbit.

Hur mycket effekter?
Tja det kan bli mycket ibland när man är kreativ.
På ett sångspår: Typ först 1 kompressor, sedan lite eq, kanske en autotuner, plus lite de essing. och så kanske lite eq till, sen vill man komprimera ännu mera så man slänger på en till.OSV...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 18:22

Det går att flytta runt effekter i Logic, i kanaler, mellan kanaler, och även att kopiera mellan kanaler. Öppna Audio configuration fönstret, välj handen och flytta runt. Vid kopiering alt-klicka.

Manualer är bra att läsa! Särskilt innan man klagar om att "ingen" löst problemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-06 18:30

Hehe, ja, det är ett återkommande problem när man diskuterar prylar å mjukvaror å allt herrans gottis kring denna sfär. Många missar finliret som man får via manualerna. Men ibland vill man ju komma igång å greja också, utan att äta 1000 sidor text. Jag ställer mig någonstans mitt i, tror jag. Reason-manualen har jag av naturliga skäl lärt mig utantill (den kommer som PDF), men man hittar ändå massor av roliga funktioner i programmen när man experimenterar. Med Reason kan man t ex programmera svinballa syntbasgångar med ReDrum-sequencern. Det ni.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 18:49

Jag tycker manualer är rolig läsning! Jag är knäpp, jag vet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-06 18:57

Äejdå. Man måste vara lite knäpp för att leva & trivas i den här världen.

  • Medlem
  • 2003-05-06 19:18

ähum! tackar för tipset, har behövt den funktionen ett tag jag med men, brukar vara bra på att läsa manualer men tycker att Logic bibeln är ganska osexigt gjord faktiskt. Gillar inte alls upplägget i den, svår att slå upp saker i...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-06 19:22

Håller med, tycker inte om lösbladssystemet och ringpärmen. Hade varit bättre om de gjort som MOTU och delat upp det i ett par mer hyfsat feta (i stället för råfetman som råder), lättbläddrade och väldesignade manualer. Papperskvalitén gör sitt till också, Logic-manualen faller ju nästan sönder bara man ser på den.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 22:30
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Håller med, tycker inte om lösbladssystemet och ringpärmen. Logic-manualen faller ju nästan sönder bara man ser på den.

Jag slutade att läsa den manualen när jag insåg att alla screenshots var från PC-versionen....och jag köpte mitt efter att de beslutade att islägga PC-versionen......

Någon som har Logic 6 manualen (om det finns en sådan)? Där måste den ju prydas med läckra OS X bilder, eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 22:31
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Jonny B:
Det går att flytta runt effekter i Logic, i kanaler, mellan kanaler, och även att kopiera mellan kanaler. Öppna Audio configuration fönstret, välj handen och flytta runt. Vid kopiering alt-klicka.

Manualer är bra att läsa! Särskilt innan man klagar om att "ingen" löst problemet.

Jag skäms.....tur att det finns någon som har huvudet på skaft! Jag ska ALDRIG mer klaga......

Just Audio Configuration är ju ett lite småhemligt fönster... men det går till och med att kopiera effekter där, rätt behändigt faktist.

Citat:

citerar: Manualer är bra att läsa! Särskilt innan man klagar om att "ingen" löst problemet.

Måste bara försvara mej lite:

Gick det där i Logic v4? Känner inte igen det alls. Och något senare har jag aldrig kört.

I SX går det inte iaf...

Förresten skrev jag "vad jag vet"...

Tackar så mycket, äntligen fick jag "vi" en lösning på problemet.

Jag är faktiskt en sån som läser manualer ganska flitigt, läser ganska mycket allt möjligt faktiskt, men jag hade inte hittat den funktionen, har faktiskt letat...

Det är ju tur det finns ett braitt forum där man kan fråga saker...

jamen titta det funkar åxå...

skitbra...

Peter H: jo, det funkar i Logic 4. Men fönstret är som sagt jäkligt hemligt - det ligger inte bland de andra fönstrena i menyn, och det enda som visar att effekterna går att flytta är en liten toolbar med en hand...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 16:11

TACK GUUD!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 18:08

När jag körde Mac för ca 3 år sedan hittade jag minsann det där fönstret jag med. Men jag kan säga att det finns fasen inte med i mitt Logic Audio PC 5.5.1... Jag hittade det i manualen, sidan 270 i Logic 5 Introduction Manual, och den manualen är för både Mac/PC. Det fönstret finns INTE på angiven plats i PC-versionen... Är jag helt bäng i skallen eller finns den bara i Mac-versionen av nån besynnerlig anledning ??

  • Medlem
  • 2003-05-08 19:16

det finns under "Audio" "Audio configuration".
Om det inte finns där är det nåt helmysko.
Har 5.5.0 på en PC jag med.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 19:43

Vad tusan... Jag har kollat, dubbelkollat, trippelkollat ALLA menyer som existerar... Jag har alltså Logic Audio vilket motsvarar gamla Silver, men det måste ju finnas i alla versioner ? Nu är jag förvirrad, och tvivlar på mitt förstånd dessutom

Det är ju mycket möjligt att de snikna utvecklarna på Emagic inte stoppat in det fönstret i Logic Audio, utan att du måste uppgradera till Gold eller Platinum för det... surt i såna fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 10:42

Ja det vore sniket, det är ju en ganska grundläggande funktion. Manualen som det står med i är dock till Logic Audio (Silver), förvisso både Mac/PC. Men jag kan iaf konstatera att det inte existerar. Men men.. Värre saker har man vart med om

Har mailat Emagic och frågat om det överhuvud taget går att uppgradera till Gold/Platinum 5.5.1 fortfarande på PC, men inget svar har dykt upp än.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-10 17:55

Ursäkta...är jag dum eller.

Man ska välja "handen" i Audio Configurations fönstret, men jag hari ingen "hand" att välja där.

1
Bevaka tråden