- aspucko
- Medlem ●
- 2003-07-24 03:28
Hej alla. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med mina funderingar. (Råkade bli ett långt inlägg)
Jag har en dator (PC), en Roland XP-30-synth, en elbas, en elgura, en v-amp och ett Aardvark q10-ljudkort (8 ingångar och mkt overkill, men trevligt).
Mina ambitioner är framförallt att komponera musik och spela in den och kunna styra och mixa ganska mycket själv. Tokrolig experimentell, progressiv Metal/Rock/pop kan man väl kalla det jag pysslar med. Brukar göra trummor och piano och ev. stråkar och lead-ljud med synthen och spelar in gitarrer och bas. Använder nog som mest 5 stereokanaler samt 4 midikanaler, som sedan mixas ner till stereokanaler.
Jag har använt Cakewalk Home Studio i ett par år nu men har på senare fått upp ögonen för andra program, och nu speciellt Logic. Har provat en ful-version nu i ett par dagar och det verkar rulla på smidigt och vara fullt av möjligheter.
Logic Big Box (Logic Audio 5) är alltså paketet jag funderat mkt på. Det verkar ha allt jag behöver + massa mer. Den känns dock trist att köpa ett program som inte utvecklas för "min" plattform längre. Ska det istället uppfattas som färdigutvecklat och fullkomligt?
Nu till frågorna.
1) Hänger det med acceptabla plugins i Logic Audio 5? Det jag är ute efter är enkla och hyfsat ljudande: Reverb, Delay, Kompressor (viktigt ju), Limiter och EQ.
2) Får man senaste versionen för PC, vilket borde vara 5.5 och får man MAC-versionen på köpet och rätt att använda även denna vid ev. datorbyte? Är det förresten 6- eller 5-versionen?
3) ESXP24 och trummor. Det kan hända att jag vill ladda in trummset i den medföljande sampleplayern. Är trumsamplingarna som hänger med användbara (jag har alltså inga dunderkrav, bara att det ska vara lätt att använda och inte låta disco)? Mottager både subjektiva och objektiva svar. hehe.
4) Vad menar Emagic med att man ska registrera sina plugins, och vad är en såndära XSKey? (oj. kanske skulle läsa mig till detta nånstans)
5) Är manualen grymm, fet läsbar? Det är en av anledningarna till att jag är beredd att betala för programmet.
Priset är ju iof inte så mycket att tjata om. 3300kr i Sverige och 3000 euro i Tyskland inkl frakt. Hade jag varit intresserad av att titta på TV så hade jag säkert spenderat de pengarna på en TV-apparat istället. Nu är jag intresserad av att göra musik. Jag får väl förresten se Big boxen som att jag slipper ett ev. framtida inköp av virtuell analogsynth, och ett ganska o-eventuellt inköp av virtuell Fenders Rhodes!?
Humm. någon som vill utfärda varning om Logic´s Big box för mig i sista stund? Jag har alltså tänkt det som en helhetslösning och slippa köpa till fler program/plugins.
Om inte annat så mottager jag gärna erbjudande om någon har en att sälja.
Tackar för mig.
Martin