Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apsjuk windowsbug?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är tyvärr tvungen att använda Windows98 ett tag, och när jag startar det på min gamla p2 400 är det ett mycket märkligt fel: muspekaren pekar typ 8 pixelar till vänster om där inmatning sker! Alltså, jag måste hålla muspekaren lite till vänster om knappar etc. för att kunna klicka på dom osv. Vad i helsike? Jag har letat i alla normala inställningsgrejer och inte hittat nåt. Nu är jag ingen hejare på de mer vrickade delarna av Windows, så jag tänkte att nån här kanske kan förklara vad som händer?

låter som dåligt samspel mellan VGA och själva OSet.

??? Nog renderas muspekaren i mjukvara eller? Jag provade ändå att sätta Hårdvaruaccelleration på grafiken till 0 men det förändrade inget (har alltid misstänkt att det reglaget är ren bluff ivfsh). Hjälp!

Jäkla märkligt problem - har nog aldrig varit med om det. Du kanske kan proa att ändra utseendet på muspekaren - det finns ju olika schema. Prova nåt enklare eller ta till med den riktigt stora pekaren. Kanske funkar bättre?

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-25 10:46

Hur blir det om du startar Windows i Safe Mode?

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-26 00:32

Förmodligen beror det på ett halvtaskigt grafikkort. Har du ett S3-kort eller liknande? De brukar vara lite halvt okompitabla med vissa SVGA-lägen. Jag hade ett S3 TRIO-nånting i min förra dator som i vissa grafiklägen såg helt för jävlig ut.

Jag kommer inte ihåg vad det är för grafikkort, men det är inget billigt skräp, och inget S3. Det har alltid funkat perfekt hittills. Var top-of-the-line när jag köpte det för tusen år sedan.

Jag bootade i felsäkert och då upphörde problemet... ända tills jag bootade om till vanligt läge. Vad tyder det här på?

Jag har nyligen bytt till en riktig skräpskärm, en gammal plastig 14" Olivetti som bara klarar 640x480 (och märkligt nog bara 256 färger vilket känns helt absurt eftersom VGA-signalen har analog färginformation!). Börjar misstänka att det kan ha nåt med saken att göra. Nåt uppslag?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-04 02:30

Tyvärr inte, Johannes.

Jag har också en grej att fråga om, hallå hallå!

Jag har säkert gjort något fel, men nu när jag använder bärbar burk så vill jag kunna ha den både nätverkskopplad då jag är hemma och modemkopplad då jag är på landet. Skum grej kommer här: Ibland när jag surfar via ADSL och t ex klistrar in en URL i webläsaren så kommer Anslut-till-internet-fönstret upp, trots att jag redan är ansluten. Bugg i IE eller bugg hos användaren PF-från-Macedonien? Modeminställningarna är gjorda men för ADSL (via Felia) är inga inställningar gjorda - den hittade nätverket direkt nämligen. Kan man kanske ange DNS´en någonstans eller så?

• Oregistrerad
  • 2003-06-04 15:01

Vänj dig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-04 16:50
  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 17:27

Johannes: Är det skillnad på Safe Mode och vanligt så ligger ju skillnaden i något som laddas vid vanlig uppstart men inte i Safe Mode. Rimligen någon drivrutin som inte är korrekt. Jag hade nog börjat med att kolla musen. Sett om musen behöver speciella drivrutiner och då eventuellt provat med nyare eller äldre drivrutiner. Och lite andra av- och ominstallationer som man brukar göra och som brukar ta några dagar...

Till PF ang. nätverk.
Det finns ett par inställningar man kan titta på.
Den ena finns i explorer, under fliken verktyg- internetalternativ-anslutningar. Där kan man ställa in hur man ska anslutas till internet.
Sen finns ytterligare en grej man kan kolla, och det är under nätverksinställningar (ta egenskaper på nätverket, så får du fram Nätverks- och fjärranslutningar)
Där, i menyn, kolla under avancerat, där kan du välja vilken anslutning som ska ha prioritet.
Finns säkert något jag missat, men detta kan nog vara till någon hjälp.

1
Bevaka tråden