Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vocoder i praktiken?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 13:57

Jag har en vocoder i min Waldorf Q, men jag har inte kunna använda den eftersom jag inte riktigt får till det.

Mitt främsta problem är att jag inte får en tillräckligt stark mic-signal in. Jag antar att jag måste fixa en mic-preamp som ger en tillräckligt stark signal?

Sedan undrar jag lite vilka typer av ljud som är bra att använda till vocodereffekter? Är det knarriga basar som är bäst?

Alla praktiskta tips angående vocodrande emottages tacksamt - extra plus om de berör just Waldorf Q.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-02 12:33

Tomas Kahn : Har tyvärr ingen erfarenhet av Waldorf Q så det kan jag inte hjälpa dig med, men den andra frågan däremot; Är det traditionellt vocoderprat du vill göra så får du prova dig fram vad gäller carriern. Använd gärna sågtand eller ljud med mycket övertoner för att talet ska gå igenom bättre. Tjocka unisona ljud kan också vara trevligt, jag har vocodat med tjocka pads också. Testa dig fram helt enkelt, det är det som är det roliga med vocoders.

Snackade lite vocoders med brorsan i förrgår och i en studio han jobbade i för några år sedan hade han en Prophet 5 ständigt uppkopplad till en Doepfer A-100-modularsystem med vocodermodulen. Jag kan intyga att det verkligen blev bra vocoderresultat med den setup:en. Tjoho!

Edit : Här är en liten textfras jag gjorde med min Juno-106:a som carrier, för att demonstrera min MAM VF-11 i den här tråden : 99procent.mp3

Har en Q-Rack, har aldrig testat audio-in, men det ska nog vara linjenivå på den.

Ang. carrier så är det nog lättast att börja med ett ofilterat stråkliknande ljud, och experimentera utifrån det...

1
Bevaka tråden