Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chipset?!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Å-hej!

Hörni, nittioniomusikare!?
Hjälp en analogfetischistisk digitalintolerant stackare som vet föga.

Förr i världen rapporterades ju om talrika och horribla problem med kombinationen VIA-chipset och seriöst datormusicerande...
Man skulle hålla sig till Intelchippen, och inget annat.

Vad gäller idag? Törs man köpa en mammabräda med VIA-chipset eller rentav ett SiS? (= billigt...)

Jag har ångest, för jag skulle behöva en vassare PeSe-hink då mina popkollegor hela tiden kör ifrån mig med mera datakraft och bara hånar min gamla P3 och ignorerar mina Moogar!

Men det kostar ju en sån massa pengar hela tiden! *grrr*

/R.t:M.I.

(Trivs bra på 99musik, bra komplement till betydligt nördigare forum jag trafikerar... )

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-09-01 21:50

Om man ska vara petig så ska man försöka hitta en PC som både ljudkortstillverkaren och applikationstillverkaren tycker är bra. VIA av modell KT133 och KT133A är ofta problematiska. Jag kör med via KT266 och det är hyfsat stabilt. Tyvärr så
är det ganska knepiga saker, speciellt om man ska
spå i hur bra det kommer att fungera. Det hela kan skita sig brutalt för att man har något speciellt grafikkort eller nätverkskort. Tyvärr är det nog ganaks mycket trial and error som gäller. Kolla med din lokala PC handlare om du inte kan få prova
ditt ljudkort i butken eller ta delar på öppet köp.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-01 22:24

Ja, det är ett virrvarr det där. Kör själv på en burk inköpt 2000 med ett Abit-moderkort (med VIA133 chipset) och Athlon Thunderbird 900 Mhz, och har haft en del problem med synk på Live!-kort å knaster på Delta66-kort... Det är lika bra att lägga lite mer pengarna på något standardiserat och välfungerande än att slänga pengarna i sjön. Ack så många svordomar man kunde ha sparat sig om man vetat bättre. Men en Eskimo pep i mitt öra att Asus-moderkort (iaf det han använde) skulle fungera felfritt med audio så man kanske borde undersöka situationen närmare. Ack ja, datorer... känner mig som en gammal gumma som sitter i gungstolen och grämer mig..

Datorer är ett straff hur man än vänder o vrider på det.
Trassel, bök, bråk, kaos o kalabalik är ofrånkomligt, men man kan ju få 99% kalabalik istf 100%. Alltid något.

Att testa ljudkort i butik - hmmmm det krävs ju en stunds HÅRDKÖRNING för att känna om grejorna håller ihop.

*suck* mammabräda, snurra och en näve nya minnen - det blir några tusingar hur 17 man än bär sig åt. Det kanske är löjligt att försöka spara en femhundring på ett snikigare chipset...

Jag lade däremot en femhundring på en röd låda från Dieter D. och nu driver den min Minimoog. Så nu håller jag på att byta ut de ploppiga mjuksyntbasarna som mina kollegor petat in i Cubase mot en riktigt KÖTTIG moogbas rätt upp i mooomindalen! *myyyyyys*

Gör man såhär så funkar min P3 ett bra tag till! Ha-haaa!

//R.t:M.I.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-02 12:14

Jo. prestandamässigt klarar jag mig också bra på mina 900 MHz, jag vill mest arbeta med MIDI & kunna köra några kanaler audio med lite effekter. Men när inte ens det fungerar tillfredsställande så måste det vara något annat det beror på... Är inte typen som belamrar min dator med en massa program och en massa idiotiska 'agenter' i bakgrunden heller.

Schysst lösning, Rotwang.

1
Bevaka tråden