Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland SPV-355

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-02 22:14

Nej, ingen "Gissa synthen" den här gången för då hade ni fått hålla på i all evighet.

Det senaste inköpet kom i alla fall helt otroligt bra förpackat från Touched-By-Sound i Tyskland och det var en Roland SPV-355 Pitch-To-Voltage Synth.

En större bild finns här (men det är inte mina på bilderna).

Det är en synth med två VCO + sub-VCO, filter men ingen LFO och en begränsad ADS-envelope. Mest av allt har den dock en inbyggd pitch-to-voltage-konverterare, vilket innebär att om man snackar i en viss ton i en mikrofon in i den så spelar synthen på samma ton. Nu fungerar ju varken denna eller någon annan sådan mojäng perfekt i det syftet men ändå.

Jag köpte den av fyra anledningar:

1. I första hand som expander till andra synthar. Trevligt att kunna feta till en annan gammal monosynth med filteringång genom att koppla in ytterligare några VCO.
Den har CV/Gate både in och ut.

2. Pitch-to-voltage är kanske inte är världens mest användbara sak, men det ger en helt ny modulationsmöjlighet och öppnar upp för märkliga effekter.
Men det kan nog låta mer än TV-spel om det förstås. Tillsammans med en vocoder borde det kunna bli riktigt intressant...

3. Jag har redan två andra prylar i denna underbara gamla Rolandserie.

4. Den var billig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-02 22:43

Haha! Det lät underbart. Fasen vad det finns många skumma manicker därute. Hade aldrig hört talas om denna trots typ +20 år av syntnavelskåderier å det navligaste.

Du kanske t om har en aning om en skum synt jag en gång testade - tror det var en Korg eller Yamaha - den var gjord för att göra ljudeffekter. Hade klaviatur. Hette "sound effect synthesizer" eller liknande. Massor av regn, fotsteg, blixtar, etc som ljud. Måste vara ultra-ovanlig men den stod (bland det övriga havet av syntar) i Nyköpings Musikaffär cirka 1984.

Den naturliga följdfrågan är då givetvis; hur billig?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-03 03:04

PF:
Ja, en lustig mackapär är det allt. Jag provade att köra trummor igenom den, och även om den av naturliga skäl inte är helt idealisk för så snabba ljud pga en kort fördröjning så blir det minst sagt lustiga ljud. Särskilt trevligt om man släpper igenom lite av originaltrummorna.

Men den där ljudeffektssynthen kan jag inte placera. Sådana ljud från den tiden brukar jag associerar med preset 81-88.

partybreaker:
Den kostade 2.100:- inkl frakt och allt sådant. Det är mer än en tusenlapp billigare än de andra jag sett. Jag har tidigare funderat på att köpa en lillebror till min Odyssey...

...men bara som synthexpander är denna mycket roligare än Little Brother med bl a eget filter, och dessutom bara ett par hundra kronor dyrare än vad den brukar vara. Och då har man denna dessutom ett par lustiga bifunktioner.

verkar va en mycket intressant liten pryl

little brother förresten.. hur brukar dom ligga i pris?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-03 09:45

amino : Grannarna måste ha undrat vilka plågsamma djurförsök som pågick medan du gjorde det effektljudet. Är det din röst som är pitch-to-voltage-carrier? Gratulerar till köpet, den kommer att passa väldigt fint i racket tillsammans med vocodern.

1
Bevaka tråden