Nej, ingen "Gissa synthen" den här gången för då hade ni fått hålla på i all evighet.
Det senaste inköpet kom i alla fall helt otroligt bra förpackat från Touched-By-Sound i Tyskland och det var en Roland SPV-355 Pitch-To-Voltage Synth.
En större bild finns här (men det är inte mina på bilderna).
Det är en synth med två VCO + sub-VCO, filter men ingen LFO och en begränsad ADS-envelope. Mest av allt har den dock en inbyggd pitch-to-voltage-konverterare, vilket innebär att om man snackar i en viss ton i en mikrofon in i den så spelar synthen på samma ton. Nu fungerar ju varken denna eller någon annan sådan mojäng perfekt i det syftet men ändå.
Jag köpte den av fyra anledningar:
1. I första hand som expander till andra synthar. Trevligt att kunna feta till en annan gammal monosynth med filteringång genom att koppla in ytterligare några VCO.
Den har CV/Gate både in och ut.
2. Pitch-to-voltage är kanske inte är världens mest användbara sak, men det ger en helt ny modulationsmöjlighet och öppnar upp för märkliga effekter.
Men det kan nog låta mer än TV-spel om det förstås. Tillsammans med en vocoder borde det kunna bli riktigt intressant...
3. Jag har redan två andra prylar i denna underbara gamla Rolandserie.
4. Den var billig.