Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man släppa låtar som....

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 16:00

Hej

Jag undrar om man kan släppa en eller flera låtar man har gjort som innehåller färdiga loopar. Tex i Reason, där man kan ta loopar från s.k refills.
Är det här tillåtet? eller måste man få nåt tillstånd först?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 16:08

Jag tror det är fullt rimligt. Du har ju köpt programvaran (eller hur?) och därmed rättigheterna till ljuden, vare sig det är loopar eller enskilda småsaker. Eller har jag fel PF?

Fotnot: Bläddrar skivor i nätbutiker nån gång i veckan. För någon månad sedan hörde jag en houselåt där beatet enbart bestod av en originalrex. Låten är officiellt släppt på vinyl. Seriös produktion?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 16:11

Ljuden som följer med Reason är gjorda för skivproduktion. Använd, och releasa! Genom att äga en licens för programmet äger man också en licens för att få använda ljuden. Samplingarna också.

Däremot kan man ju för sin egen del försöka leka med rexfilerna å stuva om, pitcha om, filtrera och så vidare. Så man inte låter som alla andra, helt enkelt...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 16:28

Men om man har ett brännt Reason då? Spelar det nån roll...?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 16:31

Nu kommer internet-polisen, det vet du va?

Då får man chansa.

Stefan: då kommer du brinna i helvetet.. så är det bara

svar på frågan: nä.. det är inte ok.. och det är absolut inte ok att ens använda ett "brännt" reason.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 16:36

Stefan : Rekommenderar att du genast införskaffar programmet i en laglig version...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 16:37

Får väl ta o köpa det då. Men nu när ja har gjort nåra låtar. Nu får ja alltså inte släppa dom? Liksom, kommer dom att märka det?

Du har ju redan blottat dig för deras ex.-support så lite pyrt ligger du ju till...;)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 17:23

Vad menar du med support?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 17:31

Jag känner mig beredd att använda ett av de ord vi lattjade med under åttonde klass, ungefär. Det sa vi till varann när vi liksom inte riktigt "hängde med" så att säga. Vadå, visste du inte att det var matteprov. Liksom. Ordet vi söker är ett av svenskans vackrare ord. Det kommer här:

Suggskaft!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 17:44

Morr PF..

Alltså ser ni allvarligt på det här, o tycker att ja e helt blåst.
Eller bryr ni er inte om att ja använt brännt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Andersson
Får väl ta o köpa det då. Men nu när ja har gjort nåra låtar. Nu får ja alltså inte släppa dom? Liksom, kommer dom att märka det?

Om någon skulle kolla så är det ju dåligt, eller hur? En av grundreglerna om man piratkopierar program: Köp en laglig kopia när du börjar använda det "seriöst".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 17:54

Om vi tänker oss ett kretslopp så funkar det så, att kretsloppet är beroende av alla individuella delar för att kunna fortsätta vara ett kretslopp. Det hör till sakens natur; ja, det hör till och med till naturens egen natur. Det är det naturligaste som finns. Helt enkelt.

Låt oss ta några kretslopp:

Utan mammor eller pappor kan det inte bli några barn. Utan barn skulle världen dels bli enormt tråkig, dels skulle vi människor snart vara uträknade.

Utan skivbolag som satsar på nya och spännande artister kan det inte komma någon ny och spännande musik (i samma utsträckning som i forna dagar) - detta håller på att hända nu.

Utan folk som betalar för mjukvara kan ny, spännande och häftig mjukvara inte fortsätta utvecklas.

Om inga köpte Macintosh-datorer skulle datorvärlden enbart bestå av osedvanligt grå och trista datorer - körda av ofta grå och osedvanligt trista användare.

Do I make myself clear?

Om du vill ha ett Reason med extra allt och med en direktkontakt till de som gör programmet + en ständig utveckling framåt - så som det är idag - så ska du betala för programmet.

Simple as that.

Köp en bärbar dator till också så har du The Reason Concept som i en liten ask.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 22:08

En viktig sak att tänka på med piratkopiering är att om man t.ex kör en piratkopia på Cubase så är det trista inte att man lurar Steinberg (vilket många inbillar sig och sedan försvarar sig med att dom ändå har så mycket pengar).
Det trista är att den som kör ett piratkopierat cubase aldrig ser sig om efter billigare alternativ från mindre tillverkare vilket gör att det blir en hög tröskel för nya aktörer att ta sig över.
Det finns jättemycket bra musikmjukvara där ute som de flesta har råd med utan problem (Se tråden om tracktion) men som har svårt att bryta igenom för att alla är så insnöade på att man ska ha de stora kända programen.

(Faktum är att jag också känner en viss tillfredställelse när jag betalar för ett bra program. Har programeraren gjort ett bra jobb vill jag att han ska veta det, och fortsätta med det. För det programeraren gör är att förlänga mina sinnen och min förmåga. Det är väldigt stort om man tänker på det. Så när man hittar ett program som man "klickar" med ska man köpa det.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Otto
Så när man hittar ett program som man "klickar" med ska man köpa det.)

Absolut. Själv tillämpar jag detta tankesätt så mycket som möjligt. Om jag laddar ner t ex. musik, filmer eller spel som jag tycker är bra så köper jag orginalet istället för att använda den olagliga kopian jag fått via internet. Dels för att göra rätt för mig, men allra främst för att stödja upphovsmännen/tillverkarna så att de kan fortsätta göra bra musik, filmer och spel.
Detta gäller självklart program oxå. Hittar du ett program du känner att du kommer fortsätta att använda dig av så köp det.

Skäms på dig som piratkopierar!!

Men det är liksom den där tröskeln också... Jag tycker det är helt okej att testa program och se vad man tycker. Det bara tjänar tillverkarna på att man gör - om man lär sig programmet och gillar det så har de en ny kund. Det är dock klart att man ska köpa det om man avser att tjäna pengar på den musik/de ljud man skapar.

I allmänhet är det dock så att när det gäller program som man absolut inte har råd med (dyrare ritprogram o.s.v. som man kanske inte tjänar nåt på men övar sig inom sitt kommande yrke) kan det bara bli till fördel för tillverkaren då man kommer ut i arbetslivet kan deras program och med hög sannolikhet kommer söka sig till en anställning som innefatter detsamma, eller kräva det programmet när man tar anställning.

Men det är alltså solklart: Om du tjänar pengar på det du gör ska du också betala pengar för programmet du använder.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 09:08

Asså ja tänker köpa det..

stefan: jajaja.. men nu snackar vi nog mer allmännt om saken

ober: Egentligen så borde man ju köpa programmet även om man inte tjänar pengar på det. Man tjänar ju inte pengar på skivor eller filmer eller böcker eller whatever sånt man köper.. nöje kostar.. även göra musik med bra program är nöje

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-05 10:30

Och - tillägger jag då - Reason är faktiskt BILLIGT!

Under 4000:- för allt - det är löjligt billigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 11:46

Oberfunker >>
Det var just det jag var ute efter med mitt inlägg. Det är Inte OK att använda ett program även om tillverkaren tjänar på det som i fallet Adobe Photoshop av den enkla anledningen att man stärker ett monopol och sabbar för de billigare konkurenterna.

Det som förlorar på ett warez:at photoshop är inte Adobe utan Jasc och Corel.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 13:35

Ärligt talat. Det här är en gråzon..
Programmet är bra, det är värt all credit, ingen tvekan om saken.
Man "ska" tycka att det är fel med piratkopiering. Man "ska" tala för att det är bra att köpa program, och det ÄR bra! Ingen kan säga något annat.
Hade inte piratkopiering funnits, hade jag aldrig sysslat med musik som jag gör nu. Jag hade åtminstone haft en väldigt mycket långsammare utvecklingskurva. Vad är viktigtast får man fråga sig: varan eller artisten? Jag menar så här. I stora drag. Mjukvarubranschen förlorar på att piratkopiering förekommer vilket medför långsammare utveckling av ny programvara. Den enskilde musikern, individen, förlorar på att programmen kostar (mycket) pengar vilket medför en långsammare utveckling av musiken/talangen. Man tar lite och man ger lite från båda sidor och personligen tycker jag det är ok! Det finns säkerligen många nackdelar, exempelvis folk som aldrig ens planerar att skänka en krona till tillverkaren trots att de tjänat ihop programmet för länge sedan, det är sniket. Programmet har varit verktyget till framgången, och då allra senast bör man betala för det.

Men, Stefan, ta't lugnt. Ingen kommer att komma hem till dej och knacka på din dörr och fråga om du har en legal kopia av programmet bara för att du släpper grejor som låter reason... Eller?! Beware of the Reason-police!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-05 13:44

Det finns två sidor, eller fem, till varje story - naturligtvis.

Propellerhead är inget fattigt företag.

Stefan kanske är en fattig musiker. Som jag, kanske som du.

Själv har jag haft tur att få jobba hos dem och sedan fått licenser som en del i en överenskommelse.

Hade jag bara fortsatt vara en fattig musiker, utan att få jobb osv, vad hade jag gjort? Givetvis försökt skapa musik på de få eller inga medel man kanske har.

Men ändå får man drista sig till att tänka att man ofta lagt en massa tusenlappar på hårdvara. Man kanske har syntar för 30-50-100 tkr hemma. Reason kan göra allt man kan göra - rent praktiskt - med denna hårdvara. I det hänseendet är programmet billigt.

Men om man inte har 4000, vad gör man då? Sätter sig och leker med en hög kottar?

Vad säger lagen, vad säger moralen.

Jag vet en sak om Propellerhead Software, och det är att de är människor. Inte poliser.

Det är ett dilemma med mjukvara, och det vet de om.

"And that's all I have to say about that", som Forrest Gump sade.

Mjukvaruföretagens ända sätt att klara sig är att göra det tillräckligt jobbigt för de flesta att knäcka / kopiera program. Uppsökande verksamhet hos enskilda piratanvändare är lönlöst. Uppsökande verksamhet hos dem som sprider illegala kopior är dock nödvändigt.

Märk väl, att jag inte är talesman för Propellerhead. Jobbar inte där längre. Det enda vi möjligtvis har, är ett "common understanding". Ett tyst avtal. Haha! Nä, nu låter jag hemlig igen. Vi har ingenting. Jag säger ingenting! Jag är en fattig loser, de är ett seriöst företag. And THAT's all.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Volantiz
ober: Egentligen så borde man ju köpa programmet även om man inte tjänar pengar på det.

Jag håller med. Så fort man börjar använda ett program, istället för att bara testa det, så ska man köpa det. Oavsett om man tjänar pengar på att använda det eller inte. Punkt. Det finns inga motargument.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 15:37
Citat:

Så fort man börjar använda ett program, istället för att bara testa det, så ska man köpa det. Oavsett om man tjänar pengar på att använda det eller inte. Punkt. Det finns inga motargument.

Men det finns de som inte håller med. Det behövs lite olaglighet för att balansera hela mänskligheten. .. men nu drver jag iväg från ämnet som från början var nåt helt annat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-06 00:04

På tal om Reason så missa inte avsnitt 1 av Alias (repris). När serien skulle "gå upp" i USA var det en artikel om musiken i Keyboard Magazine. Lustigt att notera är att regissören själv (!) gjorde signaturmusiken, i Reason, med en Powerbook. Sedan är det andra som gjort den musik som används i programmen; regissören hade bara en idé över hur han ville ha signaturmusiken så det är vad han gjort. Rätt kul grej. Måste hålla mig vaken å se / höra, lite nyfiken är man ju allt.

Alias, del 1 - repris - i kväll på TV4 01.00

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-06 00:07

Hoppsan, kollade www.tv4.se - det är visst både del 1 och 2 + att tiden är 00:50. Kollar TV4:s egna hallåor inte i tablåerna? :kaaaka!:

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
På tal om Reason så missa inte avsnitt 1 av Alias (repris).Alias, del 1 - repris - i kväll på TV4 01.00

Kan bara inflika att det är den bästa (amerikanska action-) serie som visats på TV någonsin! Har redan sett sju avsnitt och det blir bara bättre...

För övrigt så tycker jag att det är självklart att inte använda piratkopior om man så bara tjänat en spänn på musik som man gjort med ett musikprogram, har du ett lagligt ex så har du kvitto och kan göra feta avdrag i deklarationen

  • Medlem
  • 2003-09-06 20:34

Föresten Stefan Andersson... är det den Stefan Andersson som hade en hit för en massa år sedan med "Anywhere Is Paradise"? I så fall creds till dig

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 20:35

hehe, nej, det är det inte

Bevaka tråden