Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gammal mac, gammalt interface

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PowerBook G3 med kombinerad skrivare/modemport och ett Macman midi-interface (1 in 3 ut). Ingenting vill fungera! Är det någon som har använt dessa gamla goa prylar som har några tips? MacOS 8.6 är det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-04 23:41

Klassiskt vettu!

Du måste ha OMS installerat för att MIDIt ska snurra. Det kan du ladda hem, t ex på www.opcode.com eller så söker du bara på Google. "oms download" kan ju vara en lämplig söksträng t ex. Vad har du för sequencerprogram?

Du behöver INTE ha OMS installerat! Det är bara om du kör med USB interface under OS9 och det inte är Logic med Emagics egna interface eller om du kör med MOTU-program, för då behöver du FreeMIDI som är MOTUs motsvarighet till OMS.

Berätta vad du kör för program så kan någon nog hjälpa dej.

Kör du t.ex. Cubase så skall du välja att du har ett 1MHz-interface under Midi-Setup.

"1 MHz? Jag har en AMD på 1.6GHz!" :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-05 02:35

Öh... Fredrik... klart man ska ha OMS installerat. Det är ju det vanligaste. Även om man har AMT i Logic (och t ex en Unitor 8) så är OMS bra att ha liggande för andra experiment med sysex osv. FreeMidi är i princip enbart bra om man är MOTU-användare (läs: Digital Performer & Performer). Och hur många är det, i Sverige? Handuppräckning tack...

Signatur: "Run Midi In Background"

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-09-05 11:15

Hur ser porten ut? Jag har ett Opcode Translator Pro som ligger å skräpar. Köper du det så kan du isåfall ha ett interface med 6ut/2in som inte fungerar!
Pris: runt 200kr ex frakt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 22:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Öh... Fredrik... klart man ska ha OMS installerat.

Nej, nu tror jag att du har fel PF....Dessutom är OMS guds straff till MacOS 9 användarna. MI7 fredrik är helt inne på rätt spår. I cubase behöver man inte OMS, i alla fall inte med det MIDI-interfacet.

  • Medlem
  • 2003-09-05 23:50

Har själv kört ett sådant MIDI-interface i många år utan OMS. Alla inställningar görs i Cubase.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-06 00:01

Visst, men vem säger att Cubase är vad som används?

Man vill väl kanske använda flera musikprogram? Även sköta sysexdumpning etc? Det har då alltid jag gjort i alla fall. Med små bra tredje-fjärde-femtepartsprogram.

OMS är det många som klagar på, men faktum är att det alltid funkade. Både för mig och många andra jag snackat med under årens lopp.

Förresten är det delar av Opcode-teamet som byggt CoreMidi i MacOS X. Det var lustigt när en av dem mailade oss på Propellerhead med en fråga om midi i Reason under OS 9 och jag just berättade om Run Midi In Background (en ruta man ska kryssa i). Just det var väl inte så lustigt. Njet. Men det lustiga var att det var han jag supportade som PROGRAMMERAT den funktionen in i OMS... "Shit Patrick! This is totally embarrasing! I designed that! Totally forgot about it!". Så det kan gå...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 02:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Men det lustiga var att det var han jag supportade som PROGRAMMERAT den funktionen in i OMS... "Shit Patrick! This is totally embarrasing! I designed that! Totally forgot about it!". Så det kan gå...

I sådant fall så är det samma kille som står bakom CoreAudo i OSX. Apple anställde OMS-skaparen när de skulle bygga OS X.

Jag tycker OMS är helt underbart.. nu vet ni det

1
Bevaka tråden