Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om Logic's framtid på PC?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är en flitig logic användare på min PC. Vad tror ni om framtiden för Logic för pcn?
Efter att apple köpte upp emagic så har det ju sagts att de inte skall göra logic mera till pc, bara till mac?

Är det nån som har nån insider info? Är detta med bara till mac definitivt och för all framtid?

///Logic frälst!

  • Medlem
  • 2003-09-06 10:03

Så är det. Logic lär inte komma tillbaka till Pc-sidan igen. Inte för att jag har nån inside information men så länge Apple äger Emagic vore det dumt av dem att släppa det till PC. Apple behöver varje marknadsandel de kan få och eftersom Logic de facto är studiostandard idag så kan de förhoppningsvis sälja några extra macar till gamla PC studios.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-06 12:14

Logic har alltid främst varit ett program för Mac.

Så här var det för Emagic - kör en favorit i repris:

30% försäljning = PC
70% försäljning = Mac

30% support = Mac
70% support = PC

Det säger en del...

Men det är förstås synd om dem som hamnade i kläm, seriösa Logic-på-PC-musiker som investerat i programmet osv. Men de har ju iofs fått generösa erbjudanden om plattformsbyten, dels till Steinberg-sidan, dels till Apple-sidan.

Visst är det lite synd om oss.... men jag känner inte att jag påverkas så hemskt mycket. Jag kör logic5.5 och klarar mig fint på det. Sen när det finns logic57.8 till mac i framtiden och jag fortfarande sitter på mitt 5.5 kommer jag ändå kunna göra lika bra musik då som jag gör idag.

Fast när jag får råd kommer jag nog skaffa mig en mac till studion...

http://osxonintel.xoverzero.com

Där kan man iallafall göra sin röst hörd för att få OSX till Intel.
Inte för att jag tror att det kommer att hända men....

Grejjen är om man tänker efter ju ett krig mellan microsoft och apple, men om man tänker efter en gång till så är det ett krig mellan 2st operativsystem: Windows och macOS eller vad det heter

Vad heter det förresten? :rolleyes: jag är ju pc användare. hehe.

det finns 2st maskiner mac och pc men om mac operativet funkade på en pc och tvärt om så blir det ett rent mjukvarukrig. Microsoft har ju inga datorer, bara mjukvara. Däremot så har säkert Microsoft och intel en hel del samarbete.

Hur som helst om apple vill ha marknadsandelar så är det ju bara att börja sälja och strunta i vad man har för dator intel, amd, en G4, mac eller pc.

Bill Gates är ju en säljare medans Steve Jobs är en entreprenör.

///Min första burk var en Apple //c
den hade 128kb ram och inbyggd diskettstation de ni. och det var på Vic20 tiden.... Men det fanns tex inte ett ENDA spel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-07 10:03

Krig - nej; lättsam konkurrens - ja. Microsoft säljer förstås även produkter till Mac-sidan.

http://www.microsoft.com/mac/

Som synes är de även intresserade av att Windows i Virtual PC funkar. Virtual PC är en programvara som möjliggör emulering; man kan med andra ord köra MacOS X (som gäller idag) och Windows (XP t ex, eller flera andra, även Linux... eller... ) samtidigt, i samma maskin. Emuleringen ger givetvis inte tillnärmelsevis samma prestanda som att köra en hård PC, men det kan vara bra på andra sätt; det funkar i alla fall, vilket är kul. Intressant är att Virtual PC numera också finns för PC. Fräckt. Man kan alltså köra flera Windows-versioner samtidigt om man vill, i samma maskin. CPU ges till det fönster som är aktivt för stunden, men man klippa och klistra + dra och släppa mellan miljöerna utan problem. För mer info - www.connectix.com.

Visst vore det kul om man kunde installera OS X på en Intel-burk, men det vore för Apple som att skjuta sig själva i foten. Dels kan man ju bara fantisera om vilken piratkopiering som skulle sätta igång, dels skulle färre Mac'ar säljas. Så värst litet är inte heller Apple, även om andelen Mac'ar är rätt låg. 100% av försäljningen är ju deras, så då får de ändå en rätt så stor del av kakan som företag betraktat.

Det är bara att hoppas på att fler musiker & mediamänniskor hittar (tillbaka till) Mac-sidan så balans uppnås igen. På den professionella sidan är det snarare vanligare med Mac än med PC; musikproduktion, videoproduktion, etc. Som vanlig hemanvändare kan man idag köpa en vettig Mac för vettiga pengar, så argumentet om "dyrt" håller egentligen inte längre.

Själv var jag tvungen att sälja min Powerbook (som då var ca 9-10 månader gammal) och köpa en (helt ny) bärbar Toshiba av ekonomiska skäl. Fick loss 5000:- på det viset. Riktigt trist annars, saknar min Mac rejält nu. PC'n är rappare och inte alls oäven; men när det kommer till musik så är den långt efter Mac'en. Exempel? Jadå. Igår brände jag en audio-CD. Resultat? På CDn kommer ett litet "knäpp" efter ljudfilen, när den fadeat:s ned. Det ska vara knäpp tyst där. En Mac skulle aldrig ge en sådan bieffekt, i PC-miljö är det snarare standard. Använder XP och brände med Nero. Fler exempel? Jadå, problem med audio titt som tätt, dropouts så man får ställa upp latency osv. Sådant förekommer inte i OS X - inte ens med macens interna ljudkort. PC'n är väl trevlig som sådan, men... Macintosh ligger mig alltid varmast om hjärtat.

(Varför köpte jag inte en iBook i stället då? Bra fråga...)

1
Bevaka tråden