Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lekt med min JX-8P! =)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-06 17:33

Efter Aminos påpekande om brist på intressanta ämnen tänkte jag att jag lika gärna kunde skriva om dagens aktiviteter :

I eftermiddag har det varit roligt i det enkorviska residenset må ni tro. Jag har suttit o lekt fram användbara ljud med min JX-8P och även jämfört den väldigt mycket med kompisen Juno-106. Det är kul att skala av alla effekter och jämföra hur de låter i grund och botten. För det är mycket som skiljer. JX-8P har ett annat grundljud EQ-mässigt. För att få samma grundljud som Junon fick jag dra upp på diskanten och ner på "mid".

Sedan försökte jag återskapa ett Juno-ljud på JX, för att se om man kunde komma nära, men också för att få lite grundljud som jag vet om att jag gillar. Och jo, jag kom väldigt nära. JX har ju ingen PWM så det var svårt att få till men genom att ta två fyrkantsvågor, detune:a lite o sedan korsmodulera dem fick jag fram något liknande. Fattigmans-PWM kan man säga. Envelopes, LFO och så var det inga konstigheter med, fast Junons är tajtare när det sådana envelopes man vill ha. Filterna var också olika, JXs karaktär är lite mesigare, lite snällare. Chorusen är det också lite skillnad på men där är det plus i kanten på JX eftersom dess chorus är mycket tystare.

Med programmeraren är JX-8P en dröm att editera också - jag hade ärligt talat inte klarat mig utan den. Att JX-8P:n inte står i samma stativ som Junon hindrar inte mig från att jobba smidigt när jag höll på. Det var bara att starta Cubase (för att trigga JX via midi från masterklaviaturet - som står under Junon), ta med PG-800:an bort till Junon och regla iväg.

Det är sannerligen kul när man kan uppskatta både ljudet och tekniken i symbios som den syntidiot man nu engång är. När både ljudet, tekniken och smidigheten fungerar - då är det fanimej kul att hålla på. Jag vet också att jämförelsen med Junon kan vara lite frågande då man helst ska se synten som sin egen, men det blir lätt så när man (för närvarande iaf.) har Junon som ett slags ljudideal.

Kanske lägger upp en mp3:a senare ikväll - så kan ni själv jämföra hur nära jag kom.

PS. Rotade en del i Cubase (under Preferences) igår, vet inte riktigt VAD jag har ändrat men nu skickar den inte längre "Local Off"-signal till JX-8P. Härligt!

• Oregistrerad
  • 2003-09-06 18:56

Hoho...jag har också en JX-8P. Den använder jag iofs som MIDI-klaviatur mest. Jag är ju inte lika "ratta fixa och trixa"-intresserad som många andra på forumet är. Jag ska byta ut den snart, vad tror Ni att en JX-8P i bra skick är värd? en tusing?

• Medlem
  • International user
  • 2003-09-06 19:07

Fleno : Tretusen ska du nog kunna få för den. Har du även cartridges till den så kan du få mer för den.

• Medlem
  • 2003-09-06 19:08

Jag sålde min till JAM här i Göteborg. JX-8P i riktigt bra skick, plus två minneskort. Fick 2800 på tillgodokvitto för den. Bra affär med tanke på att jag gav 2000 för den!

De sålde den senare för 3495 har jag för mig.

runt 2500:- får man nog utan problem.. 3000 tror jag börjar bli lite mycke

Encore: Så man bör alltså ha editorn till den? .. där vart jag lite mindre sugen på den

• Oregistrerad
  • 2003-09-06 19:27

Min är i bra skick, men utan några cartridgeseraranana....
Däremot så har jag låtit byta ut alla tangenter och snyggat upp den i allmänhet.

• Medlem
  • International user
  • 2003-09-06 19:30

Volle : Jag måste det iaf. Visst går det att använda den utan men det ger flera fördelar. Dels kan man justera flera olika parametrar samtidigt och man får bättre koll på hur de olika parametrarna påverkar varandra. Men det bästa är nog faktiskt att man inte nödvändigtvis måste sitta vid synten när man gör ljuden. Men om du tycker det är lugnt att komma åt parametrar med siffervärden och sedan justera dem med hjälp av ett reglage så är det inget hinder att va utan programmern.

Apropå priset. Det e väl skillnad på vad man får för en synt beroende på om man säljer till en privatperson jämfört med affär? Så det beror lite på hur du gör, Fleno.

Hallå där! Var tog mp3:an vägen?

Hade varit kul att höra, men det är ju lite nördfakta. Kan kanske ta det när vi ses istället... när nu det blir!

Lägg hellre upp en låt istället och använd syntharna lite. Är kalassugen på att köra igång nåt med Cheetan och MKS-50:n, men jag har helt enkelt inte tid just nu... Nä, på tal om det så är det jobbtime igen!

• Medlem
  • International user
  • 2003-09-07 12:01

Jorå! - jag kan fixa o lägga upp ikväll istället. Lite nördvarning får man tåla, annars blir det bara diskussioner om ljudkort och mjukvara för hela slanten. :kaaaka!:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-07 15:40

På min JX8P måste jag stänga av local varje gång den slås igång.

Kan ju vara batteriet va, någon som vet vilken typ av batteri som måste inhandla!?

ps. nån PG-800 till salu!?

• Medlem
  • International user
  • 2003-09-07 16:14

champ : Nja, det är nog snarare en designmiss. Så gör min också. Även om man ställer Local till "off" och sparar midi-inställningarna så är den ändå i "on"-läge när man startar synten nästa gång. Men det är inget som bekymrar mig som tur är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-07 21:37

asch, misstänkte det då alla andra midisettings sparas med write..

skumt, jag vill ju ha local off då jag kör den som master klav!

• Medlem
  • International user
  • 2003-09-07 22:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av encore
Volle : Jag måste det iaf. Visst går det att använda den utan men det ger flera fördelar. Dels kan man justera flera olika parametrar samtidigt och man får bättre koll på hur de olika parametrarna påverkar varandra. Men det bästa är nog faktiskt att man inte nödvändigtvis måste sitta vid synten när man gör ljuden.

Den största skillnaden måste väl ändå vara enkelheten och snabbheten att programmera synthen. Man gör ju ett ljud tio gånger snabbare med en programmer än utan. Framför allt när man går in på finjusteringar.

Alldeles nyligen gick en PG-800 för 2.700 spänn på engelska eBay. Så de är rätt populära de där programmerarna.

1
Bevaka tråden