Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synpunkter på datorköp snälla!!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 12:16

Hejsan!

Ska beställa en dator åt en vän. Den ska vara musikanpassad, men då han bara kommer att ha denna dator skulle han även vilja kunna spela etc. om han har lust.

Nåväl, här kommer de delar jag funderat på att beställa:

Chieftec Dragon Medium Tower dörr Svart
Kabinett m/360W DX-01B-D P4 / AMD

Moderkort:
Asus P4P800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz
I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, Firewire

Processor:
Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800
Socket PGA478, 512kB "Northwood"

minne:
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack
Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

Hårddisk:
Maxtor S-ATA/150 120GB 7200RPM 8MB
DiamondMax Plus 9, 8 MB cache

Grafikkort:
Gainward GeForce FX 5200 256MB DDR
AGP, "PRO/680TV-DVI",Tv-Out, Retail

Brännare:
Asus CD-brännare IDE 52x/24x/52x Svart
CRW-5224A, Intern Retail (FlextraLink)

Sony Diskettstastion 3,5" 1,44MB Svart
Floppydisk Intern

SKÄRM:
Hansol 19" CRT 920P TCO-99
Skärm

Mus + tangbord

TOTALT: 12189:-
på komplett.se
-----------------------------------------------------------------------------------

Jag vet att en hårddisk till inte skulle ha skadat, men det kan man alltid köpa till efteråt.

Är det inte bättre att ta en 2.6/800 processor än en 2.8/533? De kostar ungefär detsamma.

Amd är inte aktuellt, dessutom så vill jag beställa ett ASUS moderkort, då jag tycker de fungerar utmärkt. Har haft flera och de har aldrig strulat.

Har ni synpukter på delar som bör bytas ut, eller om man kan köpa detta billigare någonstans, eller övriga synpunkter SNÄLLA SKRIV!

Det är lite bråttom då jag förmodligen kommer att beställa datorn i morgon kväll.

Skriv gärna om det verkar bra också, så att jag vet!

Tack på förhand!

Ser bra ut tycker jag. Jämför gärna med www.itbutikken.dk när jag köpte min var de jäkligt mkt billigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-07 16:26

daniel : Nyfiken ska man ju va'. Vad ska han köra för ljudkort? Det interna på moderkortet eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 20:15

Nej, det kommer han självklart inte att göra. Jag har rekommenderat honom ett audiophile. Han behöver inte mer än midi + 2 in, 2ut.

Mer synpunkter??

Ptja.. som en gammal dum MS-räv som köpte min på Dell för dubbla pengar med halva prestandan i jämförelse, så ser detta ut som en fantastiskt bra burk för pengarna.

Hade jag dock inte varit så insöad på en mac för tillfället hade jag nog också köpt en likadan. Fast bara för musik då.

Kanske en dum tanke, men antar att du kollat så att moderkort/ram/processor å sånt jox är kompatibelt...

Om han vill kunna spela någonting med den där datorn är inte ett FX5200 något bra val tycker jag, dessutom är 256mb minne på ett dylikt kort ordentligt overkill. Jag skulle hellre satsa på ett Radeon 9200 med 128mb minne, de finns tom med VIVO-funktioner i den prisklassen och har minst lika bra 3D-prestanda som FX5200. Dock så är ju inget av dessa kort någonting att rekommendera för några nyare spel, ska man ha ett kort som klarar de så lär man punga ut med minst 2 lök, gärna mer.

Enbart en hårddisk är inte så illa som jag tidigare trott. Testade idag att lira in 24 bit 44.1khz på samma hårddisk som operativsystemet ligger på, en vanlig seagate 20mb med 2mb cache. Den sa ifrån vid 60 spår vilket är dubbelt så mkt som jag någonsin kommer använda(om inte nån vill bjussa på en symfoniorkester?) Hårddisken var inte partitionerad.

Audiodisken, Western Digital 120mb 8 Mb cache, gick upp på 40% vid 90 spår. Helt sjukt, och ändå finns det folk som fortfarande tjatar om att man måste ha SCSI...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 10:00

Tack för synpunkterna. Vad menas med VIVO på grafikkort? Vet inte ens vad det är..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-10 10:05

Snabbköpt grafik? :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2003-09-10 10:09

Video In, Video Out?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-10 19:07

"...Om din dator har något av följande operativsystem kan du skydda den mot Blaster-masken och dess varianter genom att installera säkerhetsuppdateringen för Windows (KB824146)... //... Vi rekommenderar att du besöker Windows Update regelbundet och ser efter om det finns några nya viktiga uppdateringar och säkerhetskorrigeringar...//... för andra säkerhetsproblem som Microsoft har upptäckt."

Why Windows? Säger jag, stilla sittande... vid min PC...

Musik & mediavänligt, virus- och maskfritt...

1
Bevaka tråden