Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu blev jag riktigt deprimerad.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 23:31

Det hela började för ganska exakt ett år sedan. Jag fick för mig att uppgradera till en Dual MDD Mac. För det första så var den första versionen av dessa Macar inte kompatibla med mitt Digi-001 kort utan dessutom lät den så förskräckligt att den väckte mina barn när man slog på datorn på kvällen. Hela hösten flyttades datorn fram och tillbaka mellan hemma och servicestället; de bytte moderkort, de bytte en defekt combo-drive, de bytte fläktar i den tre gånger. I början av våren 2003 skulle det komma någon slags lösning på oväsendet men det dröjde. Till slut lyckades jag häva köpet och fick pengarna tillbaka, en vecka innan de nya FW800-macarna lanserades. Nu gnuggade jag händerna och tyckte att jag gjort NÅGOT bra i alla fall, men då började det komma in rapporter om att även de nya datorerna väsnades, så jag avvaktade lite. När jag till sist hade bestämt mig för att köpa en ny dator i alla fall så kom ryktena om den nya G5an, och se de besannades!

Snabbt beställde jag en sådan och fick snart info om att mitt Digi-kort aldrig skulle vara kompatibelt med de nya macarna, med det gjorde mig inget, eftersom Digi hade lanserat en utbyteskampanj där man kunde byta in sitt gamla kort och få rabatt på ett Digi-002 system. Jag tyckte väl inte detta var så förmånligt så jag sålde mitt kort istället. Jag var antagligen på väg att införskaffa mig en Digi-002R denna vecka då jag inser att INGA PT-program är kompatibla med G5orna och de vet dessutom inte när de kommer att vara det

Nu rasar min värld samman. Min gamla G4 400 Mhz är allt för seg för att köra OSX på och jag börjar bli väldigt osäker på om jag ska köpa ett Digi-002R överhuvudtaget.

Finns det någon som kan hjälpa mig upp ur denna avgrund och visa mig vägen till ett komplett sytem, motsvarande Digis kort och program, som faktiskt fungerar på de nya G5orna? Jag är ett Tabula rasa och det nya systemet får kosta runt 14K SEK.

Tjenare

Nja, se det sa har, det kommer att ta ett litet tag, men det bor komma ett kort som passar i G5:orna, Digidesign maste gora ett kort for G5:an annars kommer de inte att overleva, dvs om de vill stanna kvar i musik branchen som ett av de basta verktygen sa far de utvackle ett kort som passa. Hela den proffisionella musik industrin kor pa Mac, och som sagt om Digi vill overleva sa kommer det ett kort, det kommer nog att ta ett litet tag men det kommer att komme, fast det ar val inte nagon trost for tillfallet.
Mbox kommer att funka, men det ar kanske inte lika kul.

saxat ifran Digi's sida :
Digidesign is currently testing and continuing to work closely with Apple to add support for the new Power Mac G5 models to both Pro Tools TDM and LE systems, using compatible 3.3 volt-powered PCI cards as well as our host based systems.

The Power Mac G5 models ARE NOT currently supported with any Digidesign products. Our testing indicates that an update to the Pro Tools software will be required to insure G5 compatibility. This will be a free update for existing Pro Tools 6 owners. The 5.0v PCI cards listed above as physically incompatible with the G5 will not be supported on G5 models regardless of software.

Additional compatibility information will become available as we complete testing. Check the Digidesign Compatibility Documents for all current compatibility information and any late-breaking support information for Pro Tools on the Power Mac G5.

Vanta fast det inte ar kul!
:eek:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-08 12:01

Som alternativ: Emagic Logic 6.x i valfri tappning, ljud & midi-interface: Motu 828 II.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 01:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hellgren
Finns det någon som kan hjälpa mig upp ur denna avgrund och visa mig vägen till ett komplett sytem, motsvarande Digis kort och program, som faktiskt fungerar på de nya G5orna? Jag är ett Tabula rasa och det nya systemet får kosta runt 14K SEK.

Köp begagnat. Kör med 001-kortet och system 9.2.2 och var glad.

Ingen idé att vänta på det "Nya" eller "Senaste" anser jag.

Jag köpte en MDD 2x1ghz beg. för billig penning, fann ett tyskföretag som tillverkar ett nytt fläkt/kraftenhet paket för just den modellen. MDD blev så tyst att man måste lägga örat emot för att höra ifall den går.

Jag hade ett 001-kort som jag köpt beg. också.
Sedan i med PT LE 5.2.1 med 32 spår, lite Waves/Spectrasonics/Pluggo pluggar samt annat gott.

Reason kopplar jag ihop antingen via OMS IAC, fungerar finfint. Eller så kör jag Reason parallellt via MIDI och SPDIF från min gamla G3:a (inköp beg. för 2.500)

OSX kommer, men senare. Skulle aldrig lita på den för ett professionellt jobb. Då menar jag 14 timmar om dygnet, sju dagar i veckan jobb.
Jo jag har PT 6.1 och Logic 6.2 men känner inte att jag kan lita på det - inte än.
Speciellt inte när jag läser på DUC och Logic forumen hur mycket strul folk har.

Så frågan måste ställas: är det att skapa musik nu som är viktigt eller är det att vänta tills G5 kommit till butiken, DIGI har fixat med sina kort, mm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-20 01:30

Håller delvis med dig, delvis inte. OS X är definitivt stabilt nog; det har det varit i över ett år nu. Man kan snarare vara lite syrak på programvaruutvecklarna som varit så slöa (dock t ex inte Ableton & Propellerhead, som var väldigt tidigt ute). En Mac med OS X är långt mer stabil än en Mac med OS 9, det skriver nog alla på 99mac under på. Då säger du "men de jobbar inte musik" - jag säger; spelar ingen roll. Därmed inte sagt att OS 9 alls är oävet, som du pekar ut; det funkar, och det flyter på bra. Kräver dock absolut att du kan din Mac, så du vet vad du bör stänga av och göra manuellt för att få datorn att bli en stabil och pålitlig musikdator. Med OS X har Apple städat bort denna nödvändighet att kunna Macen så ingående, så det är faktiskt ett mycket enklare system för användaren. Du installerar, och sedan skapar du. Med OS 9 måste du stänga av många tillägg, stänga av virtuellt minne, lära dig hur du gör med OMS (har sett många som har jätteproblem med OMS; sammanfattningen på deras problem heter "computer illiterate" men det gör dem inte till sämre musiker). Kort sagt: OS X är vad man faktiskt bör köra idag. Om man har datorkraft - och programvaran som behövs. Hela Mac-känslan är mycket påtagligare med OS X, som återigen blir det där smidiga kompis-operativet man alltid ville ha med MacOS. Helt lysande gjort av Apple. Nackdelar gentemot OS 9? Ja, jo. Kräver mycket mer datorprestanda (dvs, rullar slött på maskiner som är äldre än 1 - 1 & 1/2 år). Samtliga, innefattande alla, musikprogram och lösningar finns ännu ej. Där får vi som sagt skylla på programvarufirmorna. Digidesign är nästan värst. "Vad håller ni på med?!" har jag lust att utbrista, precis som den lille killen i kultfilmen Morrhår & Ärter.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 16:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
. . . En Mac med OS X är långt mer stabil än en Mac med OS 9, det skriver nog alla på 99mac under på. Då säger du "men de jobbar inte musik" - jag säger; spelar ingen roll. . . .

Stabilare? Vet inte . . . mina bekanta som kör OSX har problem hela tiden, problem med konfigurationer, problem med typsnitt, problem med "snurrande" hjulet . . .
etc etc. MIn maskin tuffar på med en omstart i veckan.

Men visst spelar det roll om man jobbar med musik och att OSX inte har nått fram till där OS 9 är f.n. Ingen proffsstudio som jag känner till eller jobbar i har OSX, många testar och håller på. Dvs de studios jag har/håller till i så är det ProTools som gäller och inget annat.

Citat:

Kräver dock absolut att du kan din Mac, så du vet vad du bör stänga av och göra manuellt för att få datorn att bli en stabil och pålitlig musikdator. Med OS X har Apple städat bort denna nödvändighet att kunna Macen så ingående, så det är faktiskt ett mycket enklare system för användaren. Du installerar, och sedan skapar du.

Nja det är en sanning med modifikation, håller absolut inte med dig. Faktum är att detsamma kan man säga om OS 9

Citat:

OS X är vad man faktiskt bör köra idag. . . . Samtliga, innefattande alla, musikprogram och lösningar finns ännu ej. Där får vi som sagt skylla på programvarufirmorna. Digidesign är nästan värst. "Vad håller ni på med?!" har jag lust att utbrista, precis som den lille killen i kultfilmen Morrhår & Ärter.

Jag skulle just av den anledningen inte rek. någon som vill jobba professionellt med musik/ljud att köra OSX, om nåt år så är det självklart - men inte just precis nu, och nu är det det handlar om. Vi som jobbar dagligen dygnet om har inte tid att strula med OSX - som precis som du säger "alla lösningar finns ännu ej".

Men OSX är framtidens operativ, det är klart, vi har det hos oss på ett flertal burkar, och det tuffar på med photoshop och word samt iChat - men inget annat.

Men hela debatten är lite psuedo.

Vill man vänta gör man det, vill man arbeta nu så gör man det.

1
Bevaka tråden