Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdiskinspelning

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 11:09

Jag ska hyra en utrustad studio i minst ett halvår och behöver skaffa ett
ljudkort till datorn för att göra hårdiskinspelning.

Jag har en stationär PC som jag tänkt använda eller en Powermac G4. Har inte
bestämt mig än. Kanske bägge.

Funderade på ett USB-kort
ett Tascam:
http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=PCM0001985-000

eller ett: Terratec
http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=PCM0002719-000

eller det där UA20 som ni verkar vara förtjusta i.

Eftersom jag fram till nu endast varit datormusiker och gjort allt i datorn så
är den här djungeln lite ny för mig.

Ska man satsa på 24-bitar 96Khz?
Vågar man lita på USB eller ska man skaffa Firewire?
(jag tror jag kommer klara mig med två ingångar och mic)
Midi måste jag på kortet.

Borde jag skaffa ett internt ljudkort istället?

Jag tänkte lägga max 4000 på ljudkortet.

Många frågor men kan någon hjälpa mig ur djungeln?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-08 12:16

Kanske - om vi vet ungefär var du står. Du måste ropa!

1. Ska du göra detta på heltid?
2. Sponsrar du själv eller skivbolag / etc?

För mig känns det som om det är bättre att du betalar mer och får bättre verktyg, annars kommer din frustration döda kreativiteten. Det är det farligaste som kan hända. Jag rekommenderar absolut Mac G4/G5 och ett bättre FW-interface, typ som det jag sade just till Niklas Hellgren, Motu 828 MKII. Mjukvara? Reason och Logic 6, oh yes. Klockrent. Sälj din mamma - panta burkar...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 17:40

Jag kommer köra studion på min fritid.
eventuellt trycka upp vinyl om det blir något bra.

Kommer alltid att vara mitt eget skivbolag.

FW låter ok men är dyrt, men det kanske det är värt.

Sen undrar jag över en annan sak. Varför behöver man köra 24-bit 96 Khz? Finns ju inget kommerciellt media som klara mer än
16-bit 44,1 Khz ändå. Borde man inte sträva efter så få konvereringar som möjligt, alltså köra 16-bit 44,1 hela vägen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-08 18:04

Det där har att göra med vad du ska spela in också. Har diskuterats här tidigare, men 24/96 är förstås mest tacksamt vid riktigt känsliga inspelningar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-08 18:24

Man klarar sig på 16/44 om man inte är alltför kinkig, om det ska ner på vinyl så kanske du inte är så värst brus-känslig.

Även om det inte finns media som klarar mer än 16/44.1 idag så bör man nog hålla det så högt som grejorna pallar ändå.
Varför acceptera mer brus än nödvändigt ?
Att konvertera från 24/96 till 16/44.1 brukar inte ställa till problem. Det går ganska smärtfritt åtminstånne i WaveLab och liknande program. Konvertering uppåt däremot ska man väl försöka undvika )

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-09-12 16:45

24/96 kan man ju diskutera i evigheter men jag har, efter en del tester, valt att spela in i 24 eller 32 bitar men dock enbart 44.1kHz. Vid en rak inspelning så märker jag ingen större skillnad men då jag är expert på att skrapa ihop fler kanaler ljud än jag behöver så märker jag det då, när de börjar mixas. Men 96kHz har inte gett något för mig ännu i alla fall.

Det kan vara ide att spela in i 32 bitar trots att inte hårdvaran supporterar den. Många mjukvaror gör sina beräkningar i 32 bitar.

D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-12 17:33

Det finns i alla fall minst två kommersiella medier som klarar minst 24/96 idag. SACD och DVD-A.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny B
Det finns i alla fall minst två kommersiella medier som klarar minst 24/96 idag. SACD och DVD-A.

För att vara exakt så klarar DVD-A 24/192 i stereo.

Fördelen med att arbeta i högre upplösning är att man får en "renare" slutprodukt än om man väljer att jobba i den lägre. Det är precis likadant för folk i t.ex. repro-branchen. Om man har ex. hela färg palletten att jobba i är det lättare att styra hur slutprodukten kommer att se ut. Om nu någon försår vart jag vill komma? Min pedagogiska, och faktiska kunskap är begränsad, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 17:53

Jag har också haft inställningen att det borde vara bäst att köra 24-bit 96KHz så länge det går och på slutet sampla ner till 16/44 men sen säger folk att det inte knappt märks någon skillnad.

Hur är det med "datakraften"? Hur många kanaler klarar man samtidigt med 24/96 med USB?

Borde ju gå betydlig mer smärtfritt med 16/96?

Påverkas latency?

Jag kan inte låtabli att lägga mig i debatten om 24/96. Ibland får jag nämligen en känsla av att dom som mest ihärdigt förespråkar 96Khz samplingsfrekvens är dom som själv aldrig har testat men däremot har läst en test i någon torftig HIFI-blaska. Självklart kan det finnas tillfällen där 96Khz eller 192Khz för den delen, är att föredra, men då pratar vi om akustiska inspelningar i proffsstudios, proffsljudtekniker och proffsutrustning för mastring till DVD-Audio eller SACD.

Mitt råd är att köra 44.1Khz hela vägen om du ska mastra till CD. Då slipper man det obehagliga att plötsligt upptäcka att något fattas efter resamplingen från 96Khz.

Det finns många andra anledningar till att inte köra 96Khz. T.ex. drar det betydligt mer kraft ur datorn, tar upp mer på hårddisken (du gråter floder vid backuptillfällen, för du gör väl backuper:-). Sedan är det ingen hemlighet att mycket av bruset ligger just i diskanten och hur ska man föresten kunna mixa och spela in med en bandbredd på närmare 50Khz när monitorerna och mixern i absolut bästa fall ger upp strax efter 25-30Khz? Nä, kör 44,1Khz.

Vad som däremot ganska sällan uppmärksammas är hur man mixar ner sin 24bits inspelning till 16bitar på ett optimalt sätt. Det kan tyckas trivialt, men mina erfarenheter säger att det kan vara nog så svårt att bibehålla dynamiken när man tar några trappsteg ner. Det finns en massa olika dithermodes att välja på för att kompensera det ökade kvantiseringsbruset vid lägre bitdjup, men det handlar minst lika mycket om att maximera/komprimera signalen precis innan man når 16bit. Personligen tror jag oftast att det är här man gör fel. Har man otur tappar man kontrollen över dynamiken, vilket i sin tur påverkar hela ljudet och man börjar skruva bort sig på EQn.

Oj, det blev ett långt inlägg. Bara mina personliga tankar.

1
Bevaka tråden