Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är trött!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-05-08 10:21

Jag är trött!

Fientligheten mot Mac OS har börjat gå mig på närverna. Det började för ett par år sen när jag köppte en ny mobiltelefon, en Nokia. Till telefonen följde med en CD-rom skiva med "Software for your Nokia 7110", men på en mycket liten text under står det skrivet "This CD-rom runs on Win95, Win98 or NT 4.0 . Blev sur och tänkte att det var nog inga roliga program eller något son man har nyta av ändå, det är väll bara ett program som du kan göra en telenr. lista som du sen kan överföra till din telefon snabbt och lätt, eller att du kan synka din kallender med datorn. Men det är ju klart vi Mac annvändare är ju inte intresserade av sådant, särskillt sådant som kan underlätta livet för oss. :-/

Nu har det gått några år och min fru älskar den telefonen så jag har inte fått se röken av den telefonen i alla fall, så min ilska lade sig. Men nu vill jag köpa en ny nalle och teknik användare med avikande sexuellt beteende (prylbög alltså) så siktade jag in mig på en Siemens SL45i, den med Java ni vet. Kollade på www.priserunner.se och hitade det biligaste stället att kunna köpa den på. Och på deras sida stog det att det finns mjukvara att ladda ner som man kan göra många kul grejer med till telefonen. Skickade ett mejl och frågade om det gick att köra på Mac? Det kom ett jättesnabt svar, men tyvärr var svaret Nej det funkar inte på Mac!

Har även köppt olika såna där färdiga etiketer och cd-laber och cd-inerslevs, men programen som följer med är alldrig Mac compatibla. Ingen större fara med det, det är ju ganska lätt att göra mallar till det, men det är sättet som sådant som stör mig. Har Apple sålt så lite datorer att det inte lönar sig att göra CD-rom skivor som går att använda på en Mac. Enligt senaste rön så är den nya iMacen så efterfrågad så dom hiner inte tillverka nog många, så det finns många Macar där ute. Också det att det finns många gammla burkar som står och tickar troget på många ställen till motsats till alla gammla PC-burkar som man hittar på alla soptipar, så rent statistiskt sett så borde det finnas fler Macar som annvänds. Att någon liten firma inte har resurser till att ta fram mjukvara till alla platformar kan man förstå, men Nokia och Siemens har jag ingen förståelse för. :-/

Är det någon mer som störs av det här? Och vad kan vi göra åt det?
Jag vill inte sälja min Mac-själ till Windows-djävulen för att kunna köra några program som självklart ska fungera på min dator,särskilt när jag betalar för det, eller?

jag är helt p din sida.
nokia är ju inget lite företag !!!!!
Jag såg ju till att skaffa deras MP3 spelare som man kunde koppla snyggt till 3310 m.m
Med denna följde ju en cd skiva med.
Ej för Mac.
Men jag blev så besviken och skickade ett långt brev till finnarna.
Men jag har inte fått något svar på detta brev efter 1/2år.
Så då var det bara att starta VirtualPC.
Snacka om att det gick segt.

Men iallafall så ligger denna MP3 spelare i någon låda i hemmet kommer inte ihåg vart.

En iPod är mitt nästa inköp den kommer ju att fungera

Det är verkligen synd att folk inte verkar acceptera Macen, det är trots allt runt 25 miljoner Macanvändare worldwide. Knappast en siffra att vända ryggen till.

Traditionellt har det varit så att det alltid funnits någon trevlig individ som själv hackat lösningar för Macarna då dessa inte funnits att tillgå från diverse tillverkare.
På windows sidan skrivs det virus och på Mac sidan sharewares och freewares.
Kanske dessa tillverkare förlitar sig på att någon annan skall göra det och då sparar de några tusenlappar...
Jag tror dock att det kommer att bli bättre i framtiden med kommunikationen mellan Macen och mobiltelefonen...

1
Bevaka tråden