- Rillo
- Medlem ●
Jag var faktiskt sugen på en ett tag... Har hört att den ska låta riktigt bra med tanke på priset... 6 parters multitimbralitet också. Men har aldrig testat själv... lite "plastig" är den ju, men så vitt jag vet inte ljudmässigt. Har i o f bara hört mp3-demosarna som inte var nå't speciellt... kanske kan den mer än så. Interfacet är väl inte optimalt heller...
Har hittills inte sett eller hört enda skäl till att vilja ha en... Har också bara hört demos, men det lät sk*t rent ut sagt (detsamma gäller Elevata). Ser oerhört plastig ut också. Nä, om den så kosta 400:- så skulle jag kunna hitta nåt ballare att köpa för samma pengar.
Vad ska man ha alla dessa desktop synthar till? Är det DJ:s som använder dessa och gör lite spontan ljud live ellé? Jag tror inte på "alltiett" synthar".
En kompis till mig köpte en Korg "någonting" desktop synth trots att jag varnade honom att han skulle tröttna... mycket riktigt efter mindre än 2 månader var han trött på den och sållde den billigt på nätet.
Samma kompis köpte en MC303 när den kom och tröttnade på den efter några månader. Vissa lär sig aldrig.
MVH
Demokid
Mja, Darkstaren har väl aldrig gjort anspråk på att vara en "allt i ett" synt, eller? Det är väl en helt vanlig VA, som man endera verkar älska eller hata.
Sedan kan man väl fråga sig om själva desktop-utförandet.. själv både gillar jag och inte gillar det. Nackdelen är väl att det tar en hel del plats på skrivbordet med massa desktopsyntar, å andra sidan är de ofta mer lättrattade än rackversioner om man inte kan/vill köpa klaviatur..
Vill minnas att Kevin Lightner skrev lite om den någonstans, kan det ha vart på The Gas Station (har inte vart där på ett år)? Enligt honom så var det inte alls så tokig, i alla fall inte sett till priset. De sista såldes ut snorbilligt. För under en tusenlapp så tror jag att den är ett klart bra köp. Jag har bara fingrat på en, men som alternativ till alla andra tusenkronorssyntar så kan jag inte tänka mig annat än att den står sig bra. Vad får du för synt för under tusenlappen?
Korg Poly-800.
Casio CZ-1000.
Kawai K1.
Roland D-110.
Roland SC-55.
Korg DW-6000.
Det är syntar som dessa ni får jämföra den med, inte JP-8080, Nordrack, MS2000r eller liknande.
Jag vet inte så mkt om Dark Star själv men jag kan säga att den fått rätt hyffsade betyg.
Sound on Sound - Art of Darkness
Vintage Synth Explorer - Darkstar
Generella uppfattningen tycks vara "Bra synth för lågt pris"
jag har en specifik fråga om just darkstar synthen...
jag har tänkt att köra joysticken på den för att panorera surroundljud i nuendo 2.
är det någon som vet om joysticken sänder midi ut ?
det är en kille som vill ha 2000 för den med vocoderchip, är det bra pris för en sån ?
Ibland får jag impulser själv att köpa hårdvara sen tänker jag 'Nä jag har ju Reason' och så struntar jag i det. Malström är imho en av de coolaste synthar som gjorts. Skulle vara ballt om nån gjorde en riktig Malström synth i hårdvara med VCA'er och VCF'er, då skulle den bli som nån slags modern utveckling av PPG Wave nästan.
Sorry för offtopic
Såldes inte de sista Dark Star ut för 995:- av Musikbörsen?
Såldes inte de sista Dark Star ut för 995:- av Musikbörsen?
Yup, Fitzpatrick sålde ut de sista för 995:-, jag tror vi fick typ två till JAM och två till Börsen eller någonting sånt (det fanns inte så många kvar).
Våra gick dock i princip samma dag som vi fick in dom. Såg samtidigt att man kunde få dom nya från typ Turnkey eller liknande för ungefär samma pengar, men de kanske har slut på dom nu.....
Det finns en kontroller för Live som kostar runt 1500 spänn med en liten joystickaktig grejja på. Hittar den inte nu (har glömt namnet) men den kanske kan funka?
Lite som CMLabs motormixsystem. Man kan sätta ihop flera för större yta.
Det finns en kontroller för Live som kostar runt 1500 spänn med en liten joystickaktig grejja på. Hittar den inte nu (har glömt namnet) men den kanske kan funka?
Lite som CMLabs motormixsystem. Man kan sätta ihop flera för större yta.
aha, vore najs om du kunde komma på vad den heter...
är det ett tillbehör som släpps av Ableton ?
Nu hittade jag sidan! Firman heter FaderFox.
http://www.faderfox.de/
ahh...
men den är endast för Live...
skulle vara koolt me en sån som funkar med ASIO...
hittade en Hercules DJ controller med joystick, men den verkade ha lite buggar i ASIO drivern o sånt...
det är tydligen en av killarna på Jam som kör med en sån live o sånt...
kul
Nu var det rätt länge sen jag testade den,
och då kostade den rätt mycket också så man såg ju lite annorlunda på den,
men jag har för mig att den lätt som en rätt billig VA, typ en polyfonisk basstation eller någonting sånt, rätt hårt m a o. Men det är nog svårt att klå den för 995:- å andra sidan!
Men jag tycker nog att t ex en beg MicroKorg eller liknande är ett bättre köp. Och runt 3.000.- har jag sett Nordlead 1 rack för på senare tid och det är ju rätt svårt att slå, om inte annat är den ju snart nästan "vintage" i sig
kanske inte direkt en "synth" men en controller som ser jäkligt "piffig" ut liksom...
Alesis Photon !
finns som ren midicontroller och sen finns en version med ljudkort inbyggt...
http://www.amptown-music.de/item.php?itemno=211984
http://www.amptown-music.de/item.php?itemno=211982
Just det ja! Du kanske kan styra surround med AirFX-mojjen?
njae, vet inte...
vill ju ha en riktig pinne att styra med...
jag är ingen el-kille över huvudtaget, men hur svårt skulle det vara mellan tumme o pekfinger att löda ihop en joystick själv, fixa lite delar från ELFA liksom...
ok, lödandet är ju baggis, men själva konstruktionen...
och om man kan få tag på en gammal sketen midikontroller av något slag och se till att rätt kablar sitter på en joystick istället liksom...
vad tror ni ?
-Hittade urklipp från börsen år 2002: