Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ångest!! staudio c-port + moderkort??

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-10 13:37

hejsan!

jag har en amd athlon 1,1 ghz med asus a7v kt133 via chipset + 512 mb sdram och hoontech/staudio c-port 2000. detta är ju ingen lysnade kombination då via kt133 + staudio = knaster och andra problem.. så därför tänkte jag byta ut moderkort, minne och kanske cpu till något bättre!

nu undrar jag om någon här på 99musik använder sig av c-porten och i såna fall vilket moderkort som funkar bra?

jag får sån ångest när jag tänker på hur jag ska uppgradera min dator..ska man vänta..ska man köpa nu? osv osv..

  • Medlem
  • 2003-09-14 20:50

Om du vill ha ett bra moderkort så satsa på ett med i875p som Abit ic7,Asus p4c800 fast då lär du köpa en ny processor och nytt minne och satsa på något bra minne inget no-name

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-15 09:32

ok, tack för svaret! det blir nog ett asus p4p800 eller liknande..
jag har rätt dålig koll på ram-minnen, men kingston valueram .. är det att rekommendera? eller samsung?

igår klantade jag mig ordentligt..i ren desperation så flashade jag mitt asus a7v:s bios från 1007 till 1011.. ojoj.. nu startar inte burken
verkligen dags med nytt moderkort nu alltså..

mvh,
johan

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-15 12:58

Sitter i samma sits. AMD Athlon Tbird 900 mhz med Abit KT7 bräda (Via 133 chipset) och 640 MB AMD-verifierade (lite dyrare) SDRAM å knaster när jag testat med M-Audio Delta66. Uppgradera eller köpa begagnat? Och uppgradera till vad? Kanske tar steget ut och köper en ny burk istället. (samt lägger lite pengar på att få den tyst)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-15 13:21

surt!

jag har hört att för athlon cpuer så är nforce2 chipset bra, alternativt ett äldre amd761 chipset. för intel cpu skall man ha intel chipset.
sen är det viktigt att man inte har massa knas som ockuperar pcibussen för mycket..tex nån stygg satakontroller eller liknande (går väl iofs att stänga av i bios..).. man skall alltså ha ett ganska "featurefritt" moderkort..

dock så fick jag det här svaret nyligen ang sata och moderkort :

Citat:

inkinen wrote:
> Hello!
>
> Does anyone know of a motherboard with SATA that can be used safely with the c-port 2000 ? most motherboards that are sold here have sata..
>
> /Johan

I would only recommend using the intel chipset motherboards which have the sata built into the intel southbridge. One good example is the asus p4p800

For more tips on whats parts to use in a pc visit www.pcmus.com/PcTips.htm

alltså..ska man ha sata så ska kontrollern vara inbyggd i sydbryggan..

STAudio C-Port 2000 är ett märkligt kort. I ett års tid har jag försökt hitta en dator där kortet fungerar ordentligt, men nu har jag gett upp. Med min nuvarande dator, Epox 4G4A+ moderkert, P4 2.0GHz, 512MB minne knastrar och hackar det i tid och otid. Spelar ingen roll vilken latency jag kör med. Inte ens när jag kopplar från den externa 19" lådan och kör via S/PDIF fungerar det. Har även testat extern 12VDC matning utan någon större framgång. Förutom min P4 dator har jag testat med en dator med P3 800MHz, Celeron 450MHz och en Pentium 200MHz. Samma problem på samtliga. Bytt grafikkort, testat både Windows 98 och Windows XP, installerat datorn som standard pc och trixat med IRQ-inställningarna. Inget verkar funka. Även om det är ett budgetljudkort så känns det surt när man testar allt och det ändå inte funkar.

Till slut var jag så frustrerad att jag köpte ett RME Hammerfall ljudkort istället. Tryckte i kortet i datorn, att installera drivrutinerna tog en halvminut. Sedan dess har jag inte haft några problem alls. Kan lasta ner datorn ganska ordentligt utan att det varken knastrar eller hackar. Äntligen kan man ägna tiden åt musik istället för att jaga korienska drivrutiner som aldrig uppdateras.

Någon som är intresserad av ett STAudio C-Port 2000? Har ett till salu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-15 22:21

MagicC> jag har tänkt precis samma sak.. RME verkar riktigt trevliga!!
En RME DSP Multiface som man kan koppla till både laptopen och desktopen..yummay!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-16 13:20

nu har jag precis skickat beställningen på nya komponenter..såhär ser det ut :

CPU FLÄKT SOCKET478 UP TO 3GHZ SUPER SILENT 4 TC
ACOUSTI LJUDDÄMPNINGSMATTA FÖR DATORLÅDA DELUXE 1
COMPUCASE MIDITOWER CI-6A21 300W SVART ULTRASILENT
ASUS P4P800 I865PE S-478 800MHZ S-ATA GBLAN ATX
INTEL P4 2.8GHZ 800MHZ 512KB SOCKET 478
DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ CAS3, KVR

hoppas att kortet funkar bra med den här setupen... enligt en på staudios supportforum så är detta är väldigt bra moderkort för c-port!

annars skiter jag i sta och går över till rme jag med..:kaaaka!:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 13:59

inkinen : Ok, följ gärna upp senare med hur det funkar. Ska själv beställa något liknande. (så jäkla trött på att inte få någon musik gjord pga allt strul!) Lycka till!

  • Medlem
  • 2003-09-16 14:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av inkinen
nu har jag precis skickat beställningen på nya komponenter..såhär ser det ut :

CPU FLÄKT SOCKET478 UP TO 3GHZ SUPER SILENT 4 TC
ACOUSTI LJUDDÄMPNINGSMATTA FÖR DATORLÅDA DELUXE 1
COMPUCASE MIDITOWER CI-6A21 300W SVART ULTRASILENT
ASUS P4P800 I865PE S-478 800MHZ S-ATA GBLAN ATX
INTEL P4 2.8GHZ 800MHZ 512KB SOCKET 478
DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ CAS3, KVR

hoppas att kortet funkar bra med den här setupen... enligt en på staudios supportforum så är detta är väldigt bra moderkort för c-port!

annars skiter jag i sta och går över till rme jag med..:kaaaka!:

köp 2 st 256mb moduler i stället för en 512 och kör dual chanel, så får du högre prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 14:26

E're det som kallas "hyper threading"? Multitasking typ?

  • Medlem
  • 2003-09-16 15:03

Nix
med dual channel har två 2 minneskanaler istället för 1. På detta sätt fördubblas den teoretiska bandbredden.

Med HyperThreading menas att processorn körs som dubbla processorer, man kan utnytja delar i processorn som inte används till annats. Prestandan kan öka med upp till c:a 30% genom den här tekniken, men i vissa lägen kan den till och med försämras.

Multitasking betyder att kunna köra flera program samtidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-16 15:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohls
köp 2 st 256mb moduler i stället för en 512 och kör dual chanel, så får du högre prestanda.

oj..missade att skriva att det var 2 st.. dual channel skall det vara! tack för tipset iaf!

  • Medlem
  • 2003-09-16 15:52

Sen kanske det hade varit bättre med 2* 512!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-16 15:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohls
Sen kanske det hade varit bättre med 2* 512!

det är 2 st 512:or, dvs drygt ett gig ram.

  • Medlem
  • 2003-09-16 16:41

jaja då är jag med trodde du menade 2*256 jaja se till att köpa några märkes minnen bara som Corsair,twinmos eller OCZ

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-16 16:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohls
jaja då är jag med trodde du menade 2*256 jaja se till att köpa några märkes minnen bara som Corsair,twinmos eller OCZ

jag valde kingston value ram.. hur är dom?
bör jag välja någon av dom du nämde istället?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 16:50

inkinen : Du måste inte nödvändigtvis citera grejer som står precis ovanför. Vad jag vet är Kingston bra grejer! De behöver du knappast byta ut. Fast "ohls" verkar ha järnkoll, han vet kanske bättre.

  • Medlem
  • 2003-09-16 17:47

Jo visst är kingston är ju också ett märker så det går bra du kommer säkert bli nöjd. Men bara du inte köper något no-name minne ( om du nu inte har minialt med pengar)

/ohls

vafan c-port funkar bra för mig. gäller bara att ah rätta flaxen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-23 11:35

sådärja! fick delarna igår och monterade ihop rubbet. fungerar finfint. jag har dock inte testat med mitt usb-keyboard ännu..får inte fram det. men det löser sig nog snart. hursomhelst så verkar alla tidigare problem ha försvunnit! ska testa mer ikväll.. problemen (knastret) uppträdde främst när jag skruvade på mitt evolution mk225c:s rattar.. usb verkade ställa till det på mitt gamla morderkort... + att när jag minskade bufferstorlekarna på c-porten så blev ljudet riktigt dåligt. igår körde jag med 256 i bufferstorlek och hade väl 5 ms i latency och allting lät jättebra! så det verkar bra såhär långt..

happy happy joy joy!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-23 18:12

Trevligt att höra! Då kan jag nog också känna mig lugn inför mitt datorköp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-24 22:39

ok.. nu har jag fått mitt evolution keyboard att funka med usb också. lyckan är här! nu fungerar ljudkortet ÄNTLIGEN bra.. inget knaster..jättelåg latency.. vad mer kan man begära?

efter 2,5 år...

Kan bara gratulera! Alltid skönt när nånting börjar fungera som det är tänkt. Själv tog det mig 8 år innan jag ens köpte ett ljudkort...

Sätt igång å prodda nu!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-24 15:34

hehe lyckades (tror jag) bränna pci-kortet för två veckor sen. har skaffat ett fw-kort nu istället. nån som behöver en extra c-port?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-24 18:29

japp, jag. Pm.

1
Bevaka tråden