Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spark XL, vilken högsta upplösning?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet vilken högsta upplösning som Spark XL har som man kan jobba i? Kan man jobba i 24/192?

Vet någon om programmet har en jysst "dithering" funktion ner till 16/44? Är dithering rätt väg för att gå från 24/192 till 16/44?

Högsta upplösning för Spark är 32/192 vilket alltså inbegriper 24/192.

Den här ditherpluggen använder dom.
http://www.megabitmax.com/
Här är Spark XL men uppgifter om vilka bitdjup och samplingsfrekvenser som det klarar hittade jag på dom andra mindre Sparkvarianternas sidor. Liten miss!
http://www.tcelectronic.com/SparkXL

Jag vet inget mer än det som står att läsa men inser att kunna ladda hem en demo för att testa grejorna är suveränt. Då kan den som vill testa, vilket är det enda sättet man kan få vettig information om hur pluggen presterar. Detta eller alternativt ta del av någon annans testresultat om testerna har varit vettigt utförda och trovärdigheten är hög.

Regeln är att alltid dithra när bitdjupet reduceras, det vill säga när man går från flera till färre bitar vid sådan här så kallad trunkering. Samplingfrekvensen eller eventuella samplingsfrekvens-konverteringar har inte med detta att göra och medför i sig alltså inte något behov av dither.

Jag har bara en erfarenhet med Spark och det var för några år sedan på OS 8 eller 9 då det eventuellt skulle införskaffas och användas för att mastra en skiva som gjorts på studion jag jobbade på då. Våra tester ledde fram till att just ditherfunktionen var buggig och man fick hålla på med några "spara till disk"-trix för att få ut en dithrad fil överhuvudtaget och inte gick det att få en lösning på felet heller. Det var inte jag som skötte Spark-inhandlandet och jag skötte då inte heller komunikationen angående dessa problem så jag mins inte exakt varför felen inte kunde lösas. Det berodde inte på oss, så mycket vet jag. I alla fall medförde det att jag aldrig ens funderat i Spark-banor sedan dess. Nuförtiden har jag inget behov av ett masteringprogram då Pro Tools och Jam kan lösa alla mina krav. Men det har flytit mycket vatten under broarna sedan dess så låt inte mina negativa erfarenheter kasta alltför stor skugga över Spark. Dom verkar ju faktiskt själva testat noggrant denna gång enligt vad dom antyder själva.

John

1
Bevaka tråden