Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logickrav

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag spelar in musik på min PC med Cakewalk Home Studio. Funderar nu på att "switcha" till Mac, eller iaf prova på plattformen och operativsystemet OS X som verkar riktigt trevligt. Jag kommer antagligen att köpa Logic Bix Box (Logic Audio 6) och och eftersom jag inte har så bra koll på mac-hårdvara så undrar nu vad jag bör skaffa för Mac för ändamålet.

Jag undrar alltså vilken Mac-prestanda som krävs för följande scenario i Logic:

6 midikanaler (som sedan spelas in på hårddisken).
8 monokanaler hårddiskinspelning.
ev 1-4 mjukvarusynthar (EXSP24, ES1 etc.)
Kompressor + EQ på de flesta kanalerna samt cirka två effektbussar.

På Emagics hemsida står det något om 604/250MHz och 128MB RAM. Att lita på?

Jag kommer även att ha datorn som "arbetsstation". Dvs för programmering, spela mp3or, ordbehandling, se på film.

Har funderat på en ny G5 men det känns lite overkill eftersom jag inte är övertygad av Macen (mkt liten erfarenhet). Det går ju att köpa Gamla iMacar hyffsat billigt nuförtiden om det skulle visa sig att jag inte behöver mer prestanda.

Tackar på förhand.

  • Medlem
  • 2003-09-20 13:32

En G4 kommer att funka bra, 600-700 MHz är nog det minsta du bör köpa. En sån dator bör du hitta för en 5-6 tusen. Mycket minne ska du också ha, minst 512 Mb.

Det tycker jag låter som ett högt krav. Fast Emagics minimikrav kanske förutsätter att man enbart arbetar med midi. Jag trodde att jag skulle komma undan med en G3 Kanske går om man kör OS 9 iof.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-20 14:59

En beggad iMac eller eMac på ett-två år funkar helt OK. Det viktigaste är att du stoppar in hyfsat med minne, minst 256 mb tycker jag. G4 är inte nödvändigt, men det sitter i eMac, och de är inte så dyra.

Tror Logic har mindre krav än OS X...

/Mac-lekman

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-20 15:49

Jo, fast Logic på OS X är melodin. Så då får man anpassa sig lite till bägge. Det funkar finfint på OS 9 också, men då får man ju inte Freeze osv.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 19:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Jo, fast Logic på OS X är melodin. Så då får man anpassa sig lite till bägge. Det funkar finfint på OS 9 också, men då får man ju inte Freeze osv.

Freeze finns visst i OS 9 versionen av Logic 6

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-21 03:38

Did not know that.

Är det säkert? Finns Logic 6 för OS 9? Otroligt!

  • Medlem
  • 2003-09-21 08:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av aspucko
Det tycker jag låter som ett högt krav. Fast Emagics minimikrav kanske förutsätter att man enbart arbetar med midi. Jag trodde att jag skulle komma undan med en G3 Kanske går om man kör OS 9 iof.

Det går säkert med en G3 men jag tror du ångrar dig efter en kort tid. Se på film som du också ville göra är ingen höjdare alls på en G3, inte divx iallafall, vcd funkar.
Du ska ju ändå ha datorn ett tag och du kommer att växa ur en G3 alldeles för fort.

Jag har funderat ett tag och jag hugger nog en ny G5:a om ett par veckor. Om man ska lägga ut mycket pengar på en Mac idag så känns det lika bra att hoppa på G5-tåget för framtida kompatibilitet.
Om något vill svara på mina frågor så vore jag glad! Borde egentligen posta dem på 99mac eller liknande.

Hänger nya Mac OS X (Panther) med nya g5or eller måste man uppgradera senare?

Funkar Logic Big Box med G5?

Hur är det med vanligaPCI-ljudkort i G5 (PCI-X)?

Kan man använda vanliga IDE-diskar i G5'an (som ju har S-ATA-kontroller)?

Jag har gjort sådana där saker på en G3 333Mhz utan några större problem så en G4 på 600-700 Mhz är mer än tillräckligt.

Hoppa på G5-tåget dock. Det ska jag också göra.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 21:31

G5orna levereras m. MacOS X 10.2.7 (special version för G5).
Logic Big Box funkar m. G5, men varken operativet eller Logic är optimerat för G5 processorn. Optimering kommer i MacOS 10.3
Vet ej m. diskarna.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 12:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Did not know that.

Är det säkert? Finns Logic 6 för OS 9? Otroligt!

Jo det är säkert, köpte ett ex av Platinum vers 6 just av den anledningen (dubbel installation OS9 och X).
(Är nu 6.1.2 för OS 9 och 6.2 för OSX)

Citat:

Skrevs ursprungligen av aspucko
Hur är det med vanligaPCI-ljudkort i G5 (PCI-X)?

Jag vet inte hur det är med just PCI-X platserna, fick för mig att inte alla PCI platserna var PCI-X? Hur som helst, det skall gå att använda dagens PCI-kort i G5.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 15:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Jag vet inte hur det är med just PCI-X platserna, fick för mig att inte alla PCI platserna var PCI-X? Hur som helst, det skall gå att använda dagens PCI-kort i G5.

Går inte. alltså att använda dagens PCI kort i G5:an.

Såg att lägsta G5an verkade ha vanliga PCI-platser dock.

Citat:

Skrevs ursprungligen av xis
Går inte. alltså att använda dagens PCI kort i G5:an.

Det är vad jag fått höra när jag undersökt samma sak. Dvs,. att det skall fungera.

Följande är saxat från Apples hemsida:

"PCI-X hanterar 3,3 V-signalering och universella 33 MHz och 66 MHz PCI-kort. Power Mac G5 kan konfigureras med PCI- eller PCI-X-utbyggnadsteknik. Tre 64-bitars PCI-X-platser gör att du kan lägga till ett kort för 133 MHz och två kort för 100 MHz. Tre 32-bitars PCI-platser gör att du kan lägga till tre 33 MHz-kort."

Jag tolkar det som att bara korten är 3.3 V borde det gå bra. Självklart får man inte ut den nya bussens fördelar men man behöver inte köpa nytt, vilket skulle vara skönt. Men vem vet, jag kanske cyklar?????????????

Jag tror inte man ska räkna med att det funkar med gamla kort i G5:orna. De mumlade något på coreaudiolistan om det, men jag minns inte exakt vad de sa om saken. Borde inte Estrad eller andra Mac-ÅF veta?

Jag hade iaf tänkt att nöja mig med G5'ans inbyggda ljud (för det borde väl ha stöd för coreaudio och ge hyffsad kvalla, latency och Logickompatibilitet).

Jag ska använda ett litet Phonicmixerbord för ändamålet, däri jag kopplar jag min synth, v-amp samt elbas (line :/). Problemet är bara att G5'an inte kommer med midiportar. Därför eftersökes snart ett billigt USB-midiinterface Känns lite onödigt att köpa ett midi-interface när man för ett par hundralappar extra får ett helt ljudkort med micpreamps och hela faderullan.

Nu inväntar jag i stort sett bara Panther, sen hugger jag till

Jag vill passa på att tacka för de svar jag fått på mina frågor här!

1
Bevaka tråden