Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fairlight demo-Vince Clarke

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-23 17:04

http://www.vectorsurfacingtools.com/fairlight/

Lyssna vettja, den är längst ner.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-23 18:42

Haha! Fy fasen vad kungligt! Vince Clarke demonstrerar Fairlight! Det här är det coolaste jag hört på länge. Guldlänk, enapa!

Förresten har jag en inspelning på ett rullband från ett danskt tv-program (inspelad på 80-talet någon gång) där en dansk producent (och 12"-remixare) demonsterar sitt musiksystem. Tror också att han använde Fairlight. Otroligt vilka produktioner man kunde göra då, och vilken kreativitet man hade, trots att man idag ser samma system med andra ögon.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-09-23 19:05

Jag kollade in videon som fanns där också...j-vlar va high-tech:D

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-23 19:19

Jag kunde inte öppna videon av någon anledning, den är säkert väldigt bra.
Encore: jag fick länkarna från Fairlight-groups på yahoo så tacka dom!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-23 21:34

Kul med videoklippet. Vince-demon hade jag hört förut men i en mycket sämre version, nu lät det ju riktigt rent och snyggt om fairlightljuden & man hörde bättre vad han sade...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-09-23 21:45

Så, vad kostar en fairlight?

  • Medlem
  • 2003-09-23 22:24

Fairlight? Någon hundralapp eller så. Om man har tur.

antingen det.. eller runt 20papp :kaaaka!:

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-09-23 22:35

Nu ljuger du väl ändå för mig? Dom låter ju helbra. Åh. Så glada gubbarna skulle bli om jag drog ned en sån i repan (läs: replokalen) (och läs ironi, dom skulle bli oerhört sura. särskillt gitarristerna som hatar allt vad synthar och 80-talsgroove är.).

edit: nu får ni inte sitta här och vara ironiska eller något. jag har inte en ANING om vad dom kostar, och förstår därmed inte era antagligen jätteroliga skämt... :rolleyes:

en fairlight?

Den ser iofs rätt hi-tech ut... Men...

hehe.. det är så att nån råkade köpa en sån lite väl billigt för ett tag sedan

Jag tror dom ligger runt 20papp annars som sagt.. om inte mer.. antagligen mer

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-24 00:03

Själv är väl det närmsta jag kommer arbetssättet och soundet från en Fairlight - programmet Impulse Tracker. I viss utsträckning kan man jobba likadant, t.ex. ladda in 8 samplingar, slå av interpoleringen för att få det där skitiga digitala ljudet och sedan börja programmera musik. Men visst, 8 separata ut, med möjlighet att effektsätta olika ljud med externa effekter, får man inte. Ej heller möjligheten att rita vågformer och animera mellan dessa.

Å andra sidan. Har man bara kunskap, ork och lust så skulle man kunna programmera en Fairlight-emulator, där man skulle kunna använda de moderna ljudkortens alla utgångar osv. Ganska cool idé när jag tänker på det. Ser ju inte den stora marknaden för ett sådant program egentligen, men visst e're möjligt att slänga ihop något sånt. Eller hur Volle?

men fairlight har väl analoga filter? ..det är inget man slänger ihop bara sådär med lite kod.. Men i övrigt så är det nog inge större problem om nån bara sponsrar projektet

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-24 08:50

Jag tror att själva konceptet inte skulle funka med emulatorrer att ha pennan och plippa in grejer är coolt.
Jag kan bara nämna att en CMI IIX har flera midi in/ut på bakpanelen, sync, 8banalerade xlr ut, utgång till monitor 40W förstärkare till den(för sampling) och hela härligheten är modul-uppbyggd med massa kort. Det är en jäkla bygge, jag tror att alla delar väger ca 75kg tillsammans.

Det är lite bökigt att lära sig, min är lite "kinkig" så jag kan inte använda alla funktioner.

Hade nästan nöjt mig med att bara ha en att bara titta på!

EDIT: Tankar som tusan, förstås. Här ska det kollas/lyssnas!

"Jag tror att själva konceptet inte skulle funka med emulatorrer att ha pennan och plippa in grejer är coolt."

ne.. antagligen sa skulle det inte fungera sa jattebra direkt.. men kanske kul iaf

..jag kor med en wacom-platta + penna till min laptop

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-24 14:49

CMI 3 är ju väldigt modern mot de tidigare, den har ju HD och massa minne. Man kan uppgradera dom fortfarande.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-24 15:38

Volle : "men fairlight har väl analoga filter? ..det är inget man slänger ihop bara sådär med lite kod.. Men i övrigt så är det nog inge större problem om nån bara sponsrar projektet "

Har de filter? Det hade jag inte tänkt på, men jag tror säkert något likvärdig filter skulle gå att programmera ihop, optimist som jag är. Det som hade varit häftigt hade varit att efterlikna enveloperna och sådär. Av enapa's exempel att döma låter de liksom "stegigt", och sådana avarter gillar jag. Men jo, sponsring av en Fairlight hade nog varit nödvändigt samt musikaliska programmerare som lägger märke till detaljer.

enapa : "Jag tror att själva konceptet inte skulle funka med emulatorrer att ha pennan och plippa in grejer är coolt."

Det är klart att det inte riktigt blir samma sak med mus, men det är ändå inte så långt ifrån. Vart man klickar på skärmen bestämmer helt enkelt pennans position. Eller så skickar man med en USB-penna till programvaran. Nu tänker jag helt fiktivt, men tycker det är kul att leka med tanken. Visst är det hela möjligt? Knappast särskilt kommersiellt gångbart (speciellt med tanke på copyright av programvara osv) men ändå en rolig tanke. Isåfall hade jag inriktad mig på CMI IIx eller tidigare, CMI III är mindre kult/unik tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-24 20:56

enapa : Jag kunde inte heller se filmen till en början, men så tankade jag ner Nimo Codec Pack, sedan funkade det. (tack för tipset Ober!)

Den filmen gjorde ju inte att man blev mindre sugen på att prova ett Fairlight-system, nu när man såg hur det hela gick till. Men det är mycket tracker-känsla över det hela, det tycker jag.

Hade varit kul att få tag på original-ljuddiskarna i något slags format. :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 21:12

Bra idé!

Här kanske något finns:

http://www.hammersound.net/hs_soundfonts.html

Här finns en kommersial WAV-CD:

http://www.heavenlymediaservices.com/soundbanks/soundfonts.htm

Ska leta vidare! :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 21:16

Här är troligtvis samma sample-CD men wow, kolla översikten av alla ljuddiskarna, det vattnas onekligen i munnen.

http://pro-rec.com/samplecds.html

Här fanns också en jäkla massa intressanta saker, namnet Fairlight dök upp någonstans mitt i listan:

http://www.soundfonts.it/

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-24 21:45

Trevligt. Jovisst vattnas det i munnen. Dock ser jag en nackdel med de här samplingarna i konventionella samplers och det är att skitigheten ändå inte kommer att låta likadant som originalet - oavsett hur bra de har samplat Fairlighten. Varför? Jo, dagens sampler låter helt enkelt för bra.

Vi säger att du har ett ljud som du samplat i 44.1 khz och lagt den på C3. Om du lirar den på C1 så spelas ljudet upp med en fjärdedel av dess originala hastighet, nämligen 11.025 khz. Man kan alltså säga, i ett 44.1 khz perspektiv, att varje sample av samplingen spelas 4 ggr. Skillnaden mellan dagens samplers och en gammal häck som Fairlight är att dagens sampler själva lägger till data mellan två olika samplings-bytes. De interpolerar samplingarna vid uppspelning. Normalt sett är det här ju ganska bra och något man vill ha, men vill man ha Fairlight-ljudet så vill man ju ha skitigheten som uppkommer hur lågt du än spelar på klaviaturet. Klicken som uppkommer i och med att ljudet inte interpoleras skapar nämligen grynigheten, som är en del av ljudet. Tja, ni fattar nog. Det har delvis med 8-bit kvaliteten att göra också eftersom stegen mellan olika samplingsnivåer hörs bättre.

Kontentan? Det hade varit coolare om man kunde hitta de råa datafilerna av ljuden istället, i något arkiv eller så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 21:52

Ja, fast tänk på att Fairlight spelar 8-bitars ljud i ett "HiFi"-perspektiv. Den är ju aldrig så skitig som t ex Ensoniq Mirage var. Även EII hade en interpolering som gjorde att den "förbättrade" ljudet. Dessa samplers lät alltså rätt så rent och fint trots att de bara hade 8 bitar. I synnerhet när man loopade ljuden osv. Vissa ljud är ju förstås skitiga, men det är inspelningarna av dem som blev så, inte just uppspelningen. Där finner vi t ex "Orchestra Hit"-ljudet och vissa av trumljuden. Som du hör i Vince Clarke's ljudfil låter dock vissa grejer riktigt fint. Conga-samplingarna han hade gjort t ex. I program som *exempelvis* Reason finns funktioner man kan laborera med för att spela upp ljuden mer grynigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-25 01:39

PF : Mmm. Kul att experimentera med sånt. Jag kom att tänka på en sak som jag helt hade glömt bort; Fairlightens röstkort skiljer sig från vanliga traditionella samplers. Röstkorten hade varierbar samplingshastighet! Jämför detta med vanliga samplers där man har en fast samplingshastighet och man på matematisk väg räknar ut rätt tonhöjd. En sådan sak kan påverka ljudet en hel del.

Sitter och gottar mig i The Holmes Page och nu är det någon filur som skrivit ett program så att man kan komma åt datan på SCSI-diskarna via en PC. Då kanske det dyker upp ett arkiv med de originala ljuden snart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-25 02:46

Ah! Vad vore världen utan filurer! Fan vad det vore koolt om det blev Public Domain eller nå't! Det borde ju vara det vid det här laget, dessutom är det rätt sorgligt att folk samplar av Fairlight-ljuden, säljer och på så vis profiterar på Ryles & kollegornas arbete.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-25 08:28

Det är någon i danmark som gör ett program för sånnt, dock för III.

När man samplar måste man stämma samlperaten efter tonen, så om du samplar A måste det gå rätt cykler/sek annars blir tonen falsk.
Så det är knepigt, det låter jäkligt speciellt om man inte justerar filtret(aliasing) man får alltså ställa lowpassfiltret manuellt, man kan behålla alla defekter.
Jag kan höra mig för på Fairlight listan om samples, programmet betatestas just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-25 11:49

enapa : Ja, det var visst III-serien programmet fungerade till. Dock måste väl de gamla klassiska ljuden kunna användas i III-serien också, tycker man? Så på den vägen kan man nog få överfört dom. Ja, hör gärna med dom om samplingarna.

Låter lite knepigt det där med sampleraten och filterjustering. Verkar som att man kan använda det i experimentellt syfte. Vad jag har läst kan man följdaktligen påverka filterna via sequencern på IIx-serien. Citerar friskt från Holmes Page :

"The first Fairlight (dubbed the Series I) had relatively poor voice cards, sometimes described as "scratchy", with a maximum sampling rate of 24kHz. The Fairlight Series II (circa 1982) improved on the sound and the software, including Page R which was so revolutionary that it was often the reason people bought a Fairlight. The Fairlight Series IIx (circa 1983) added MIDI support. The Fairlight Series III was introduced in 1985 with support for 16-bit CD-quality stereo sound, and was generally a new machine (or perhaps more accurately it was a re-working of the original idea)."

"The Fairlight has no built-in audio processing, other than a simple low-pass filter on each audio card which is used to mask the aliasing noise which is typical of 8-bit samples. The filter value (which ranges from 0 to 15) is saved with the Page 7 control settings for each sound. (The IIx software increases the filter range and allows it to be controlled dynamically by key velocity or by another controller.) Other control settings include key velocity, damping, attack, vibrato, portamento, and glissando."

Att det kan vara så spännande med samplers.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-25 18:00

Encore, codex fuunkade, visst är det ballt?

Jag har ju inte kunnat köra page R (sequensern) eftersom min drive är kaiko men den dagen kommer då jag fixar den.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-26 12:01

Snäll som jag är delar jag med mig av en guldlänk.

http://www.hollowsun.com/vintage/fairlight/index.html

Blev sugen på Fairlight-soundet igår igen, gjorde en sökning på Google och ÄNTLIGEN fick man en vettig träff! Här finns lite original Fairlightljud att ladda hem. Looppoints har samplingarna också, så det slipper man skapa själv. (och har man en nyare Akai-sampler kan man slänga in ljuden direkt med program och allt - grattis Peter H! )

http://www.hollowsun.com/vintage/index.html

Finns en massa annat julgodis på sidan också, bland annat en samplad "Arp String Ensemble" - gissa om jag ska testa att köra den genom min Smallstone Phaser? - och en del klassiska Mellotronljud. Nu tror jag att jag har fyllt mitt lystmäte för gamla raspiga körer. Mums! Finns helt klart en del vettiga grejer på sidan, även fast jag själv nog hoppar över analogsyntsamplingarna. Yippie, julafton var det! :kaaaka!:

// encore - i samplartagen

Nice! Tack för tipset.

.akp är ett otroligt smidigt format måste jag säga.

Tankar...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-26 16:05

Hollowsound har ju varit uppe här tidigare...jag har tankat där sedan 1973!
Mycket e skit men det finns några guldkorn.

Bevaka tråden