Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tascam FW-1884?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,jag undrar om någon här har provat eller hört nåt om Tascams FW-1884 Audio Interface? Länk här: http://www.tascam.com/products/computer_recording/fw1884/index.php

Jag kör Mac Dual G5,Logic platinum 6.

Det står att 1884:an är kompatibel med Logic,är det verkligen så eller strular den?Är de motoriserade reglagen "rappa" etc etc.
Allt som du/ni vet skulle uppskattas oerhört mycket.

Tack på förhand/David

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-25 00:11

Kolla runt på nätet efter kommentarer helst gällande exakt den kombinationen. Jag fipplade med deras US-någonting-USB-interface (det där blå) och det hade usla Mac-drivare. Jag fick det att funka hyfsat, men en kollega (det var under P-heads-tiden) slet sitt hår, tyvärr hade jag inte tid att hjälpa honom så han kastade bokstavligen in interfacet i ett förråd, låste och kastade nyckeln. Sök lämpligen med Google på "Tascam Produktnamn Review". Då brukar man bl a hitta Electronic Musician's och Sound On Sound's tester, som är djuplodande och välskrivna.

Har provat samma blåa sak som PF på en PC, inte bara macdrivarna det är fel på utan även PC drivarna, riktigt usla, och när man till råga på allt ville ha bort skiten ifrån datorn så lämnade den kvar en jäkla massa värden i registryt som jag fick ta bort för hand, inte uppskattat alls kan jag lova.

Kolla även in Yamaha's 01X modell, den verkar lovande faktiskt.
Kontroller, digital mixer (28 kanaler 8 analoga in, utbyggbar via mlan), efx, ljudort (firewire mlan) allt i ett.

Jag kollade runt lite på Google men tyvärr så hittade jag inte någon review,bara Tascams egna info.Tydligen är FW-1884:an tillverkad i samarbete med Frontier Design,luktar ju kvalite'.
Jag läste också på OsX.com om en snubbe som var helnöjd.
Skulle dock gärna vilja höra lite fler upplevelser ifrån folk.
Nu när ni säger att deras USB Interface är dåliga så blir man ju lite misstänksam.

Tack för hjälpen/David

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-25 11:05

Mmm, och de är tyvärr också tillverkade i samverkan med Frontier Design.

Interfacen som sådana är jättefint gjorda, men om drivrutinerna är skakiga blir hela upplevelsen övervägande negativ. Den där helnöjde OS X-användaren kan ju också vara en insider.

Ok,man blir ju galen på det här!!!!!;)
Är det inte dåliga preampar men bra drivisar-så är det BRA preampar men DÅLIGA drivisar..
Finns det något annat alternativ ni kan rekommendera?
Tyvärr så gillar jag inte Motus preampar,så det är uteslutet för min del.

Presonus Firestation har ju fått dålig kritik ute på nätet + att det bara är 2 preampar och det håller inte för min del.

RME har ju inga Firewire interface överhuvudtaget.

ESIs Hexafire är framskjutet till någon gång under 2004.

Yamaha........nja,tackar nog nej.Personligen tycker jag att allt ifrån trummor,saxar,synthar,mixers,gitarrer och basar låter fruktansvärt tråkiga(läs "platta").Har ioförsig samplat deras R1:a MC. =o)

Har någon provat Metric Halos Firewire Interface?(kommer inte ihåg vad den hette).Den har iallafall en sjuhelvetes prislapp på runt 25.000kr!!
:eek:

Jag låter kanske lite väl pessimistisk till allt just nu...Men när man har köpt en Mac för 30 lök så vill man ju kunna spela in utan problem (precis som om det någonsin kommer att ske)

Tack igen/David

Vad har du emot motus preamps?

Citat:

Skrevs ursprungligen av eskimo
Vad har du emot motus preamps?

Preamparna i 896:an som kostar ca 17.000kr (listpris ca 20.000kr) imponerade inte på mig.
896:an är ju som en uppsvullen 828:a (listpris ca12.000kr).Ska det verkligen behövas ytterliggare 8 papp för att slänga in 6 preampar?
Jag vet att 896:an har en massa andra features också,men då vill jag banne mig ha preampar som låter "det där lilla extra".
Om man jämför med Tascams FW-1884 (listpris ca 17.000kr,kan få en sån för 13.000kr) så får jag 8 preampar (inte de bästa)MEN,jag får en Control Surface också,och om jag då vill ha bättre preampar så har jag pengar kvar till att bygga ut antingen S/pdif eller Adat:en.Då sitter jag på 18 I/O + 4 MIDI I/O+ att jag kan bygga ut den med en Tascam FE-8 som adderar ytterliggare 8 motoriserade faders.

Men,som vanligt,så är drivrutinerna dåliga.Så då är man tillbaka på ruta ett igen. =(

Förstå mig rätt,Motu 896 låter bra,men inte 20.000kr.
Och det ytterst lilla jag provat FW-1884 så låter preamparna grymt bra för att kosta 17.000kr-riktigt rena och klara faktiskt.

Prisskillnaden ligger väl i hur duktiga programmerare företaget har hyrt in.......

en motu828 + ett mindre mackie vlz pro kanske vore nåt?

Låter ju onekligen som du ska hitta ett gäng externa preamps.
Förresten får du en 896 för 16papp på thomann.de
828an för 10.

Ja,det är sant,det skulle nog fungera bra tillsammans.

Vad kostar en Mackiemixer?
Det stora problemet jag har är att jag vill ha minimum 8 micpreampar,adat,midi,S/pdif och en Controller med motorreglage.
Motu + en Mackiemixer ger mig allt det utom en controller för ca 15-16.000kr?Om man då skaffar en Logic Control Surface så blir prislappen ca 26.000kr.Det är alldeles för mycket pengar för mig.
Det var därför jag var så impad av Tascam:en.
Ni vet inget annt alternativ?

Köp en tascam på öppet köp och pröva.

Ja,det är sant,tyvärr så har inga musikaffärer den (provade den i Oslo).
Och de har ingen lust att beställa en bara för ett öppet köp.:(

Ingen som har lust att knata ner till en affär i Stockholm och testa en sån åt mig?:kaaaka!:

Jaja,ni ska ha stort tack för hjälpen,det här forumet sparas bland favoriterna tillsammans med 99mac.

David

Tror nog de kan ta hem en ändå.
Jag menar, du tänker ju behålla den om den fungerar.
Och att en produkt man köper ska fungera är ju det minsta man kan begära. Så om de vägrar ta hem den så är det ju samma sak som att sätta upp en skylt där det står "hej, vi säljer prylar som inte fungerar"

Håller helt och hållet med dig Eskimo,tyvärr så gör inte Musikbörsen det.
"´Vi kan inte beställa in en massa varor som kunderna KANSKE köper",säger de till mig.

Musikbörsen=Service.....:rolleyes:

Jag har haft dåliga erfarenheter med dom tidigare och vill egentligen aldrig ha att göra med dom igen.

De andra 2 butikerna är alldeles för små,så jag kan förstå att de helt enkelt inte har ekonomi till det.

1
Bevaka tråden