Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 1,8GHz eller G5 Dual 2GHz

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 15:25

Jag funderar på att köpa G5 1,8 GHz men helst vill jag ha G5DUAL.
Vad tycker ni, är det värt att sälja mina byxor för å köpa g5 dual istället?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 18:12

Jag tror nog att det kan vara värt några tusen extra för dualmodellen. Jag köpte en 1.8 GHz eftersom jag tyckte att de 6 tusen extra var ganska mycket, men å andra sidan nu när en del testresultat börjar dyka upp är det ju klart att dual 2an är den överlägsna vinnaren. Jag litar dock kallt på att min kommer att vara uppgraderingsbar eftersom den har samma design som dualmodellen.

Men det var inte därför jag skrev detta egentligen utan jag tycker att du ska kolla igenom diskussionsgrupperna på apples hemsida först innan du bestämmer dig för att köpa just nu. Det är många som har problem med sina G5or.

Min, t ex har utvecklat (från att vara helt tyst de två första dagarna) ett ilsket brummande från vad jag tror är nätaggregatet. Ljudet är nu tydligt på flera meters avstånd och jag tycker det blir värre. Men inga andra fel verkar min dator ha, så jag kanske ska vara glad? Tror inte det.

Låter som det kan vara läge för att kolla upp ett antal användarerfarenheter. Det är ju en klassiker att första serien av en ny modell drabbas av lite barnsjukdomar.

Om det visar sig att folk verkar få hela datorer så borde 2x2 GHz vara bästa affär för fler än för dom som finner 1,8 GHz vara bästa val. Om man nu ändå sprätter iväg en sedelbunt på en 1,8 GHz blir resterande prestanda man får extra på en 2x2 GHz väldigt billiga hästkrafter. Ytterligare en processor samt något högre klockad. Bättre grafikkort. Det ger resultat. Detta för ungefär 6500 SEK. Betänk då att du också med stor sannolikhet kommer få en mer långlivad dator. När 1,8 GHz är en trött gammal maskin kanske 2x2 GHz fortfarande orkar köra progammen en stund till.

Dual-modellen verkar ha bäst pris/prestanda, men om det är värt 6500SEK extra beror ju delvis på vad man ska ha monstret till. För hemmabruk tror jag en 1.8 räcker långt, men ska man ha den i produktion är det nog bara dumt att inte köpa dualmodellen (iallafall om programmen man kör stödjer dubbla processorer).

1
Bevaka tråden