- Demokid
- Medlem ●
- Stockholm
Jag köpte en synth via ebay.de. Funkade fint.
Tjena,
jag har köpt en hel del prylar via Ebay, både USA, England och Tyskland.
Det du bör tänka på är följande:
Säljarens feedback. Har säljaren många negativa eller inga positiva feedbacks ( d.v.s. nybörjare ) så kanske man inte ska handla så dyra prylar.
Saker som du köper inom EU betalar du ingen tull och svensk moms på. Handlar du saker utanför EU så finns risken att du får betala tull och moms på den TOTALA kostnaden. D.v.s. sakens pris + fratkostnaden.
Fraktkostnaden på en synth från USA kan bli ganska dyr. Som exempel: 3st 5,25" diskettenheter som jag köpte från USA kostade mig ca 350 kronor i frakt !
Att betala via Paypal har funkat klockrent för mig. De tar ju betalt, men va fan, allt kostar pengar idag. Det är inte så mycket billigare med banköverföringar etc. Betydligt krångligare är det iaf.
Håll dig borta från Western Union och dylikt.
Hth
Lasse
Tack för informationen. Jag har aldrig köpt någon synth via Ebay, däremot köpte jag en Polyvox direkt från en kille i Ryssland... Snacka om att ha is i magen. Skickade en Money Order från Handelsbanken och efter tre veckor hade jag fortfarande inte fått någon synth.
När jag emailade killen i Ryssland sa han att han inte fått pengarna... Det visade sig vara Handelsbankens fel och synthen kom fem dagar efter killen äntligen fått sina pengar.
Polyvoxen hade överlevt resan från Ryssland.
Hmm, borde verkligen plocka ihop min prodigy nu.....
på tal om både moogar och ebay så har jag har precis köpt en moog prodigy via tyska ebay!
jag har inte fått synthen ännu (köptes för bara någon vecka sedan) men tysken som jag köpte den av hade iallafall ett nästan fläckfritt "ebay-förflutet" och verkade seriös.
godtrogen som jag är gjorde jag en överföring till honom direkt från mitt konto i föreningssparbanken (eu-betalning tror jag det hette). kul att leva lite farligt ibland! jag hade i vilket fall som helst inget val eftersom denna säljaren inte accepterade exempelvis paypal som betalningsmetod.
jag kollade med honom igår och han hade fått mina pengar och skulle skicka synthen bums!! hoppas nu bara att jag inte behöver åka ner till tyskland och leta upp honom utan att jag verkligen får min synth också!
frakten kostade förresten strax över trehundra kronor. inte så farligt ju...
Skrevs ursprungligen av native
på tal om både moogar och ebay så har jag har precis köpt en moog prodigy via tyska ebay!
jag har inte fått synthen ännu (köptes för bara någon vecka sedan) men tysken som jag köpte den av hade iallafall ett nästan fläckfritt "ebay-förflutet" och verkade seriös.
godtrogen som jag är gjorde jag en överföring till honom direkt från mitt konto i föreningssparbanken (eu-betalning tror jag det hette). kul att leva lite farligt ibland! jag hade i vilket fall som helst inget val eftersom denna säljaren inte accepterade exempelvis paypal som betalningsmetod.
jag kollade med honom igår och han hade fått mina pengar och skulle skicka synthen bums!! hoppas nu bara att jag inte behöver åka ner till tyskland och leta upp honom utan att jag verkligen får min synth också!
frakten kostade förresten strax över trehundra kronor. inte så farligt ju...
Grattis! Jag har handlat många gånger av tyska eBay-försäljare och det har aldrig varit några som helst problem. Förskottsbetalning är helt normalt i Tyskland, även på vanliga annonser, så tack vare eBay kan du faktiskt vara betydligt lugnare än om du skulle köpt något på annons i Sverige. Det är så det funkar helt enkelt och postförskott är helt meningslöst, du kan ändå få tegelstenar i lådan. Dessutom är frakten från Tyskland mycket billig.
PayPal är jag som sagt var inte förtjust i, och för köp i Tyskland är det helidiotiskt med tanke på att banköverföringarna är i stort sett gratis. Med PayPal hade 7-8 procent av totalsumman försvunnit. Har du betalt mer än typ en tia för överföringen så har FöreningsSparbanken lurat dig.
Lycka till med din Moog!
Skrevs ursprungligen av Demokid
Hmm varför måste man betala moms på en beggad synth från 1978???
Inom EU är betalar man ingen moms. Från Tyskland är det bara frakten man åker på, och den är bara ca 40% över vad svenska Posten tar.
Varför man måste betala moms på 25 år gamla synthar från USA vet jag inte. Allting som kommer in i Sverige skall det väl momsas för antar jag. Jag har dock sluppit momsen flera gånger. Varför vet jag inte, jag har inte varit så dum så att jag frågat.
Ett litet knep är att be avsändaren skriva ett lägre värde som därmed ger lägre moms. Generellt går man fri med saker under 400svkr.
Visst kan man göra det men tänk på att det kan bli problem att försäkra paketet.
Tänk dig att du köper en pryl för 5000:- och du ber säljaren skriva köpesumma 400:- samt försäkringsvärdet 5000:-. Då kan tullen fatta misstankar.
Du kan ju chansa och be säljaren skriva 400:- på både köpesumma samt försäkringsvärde. Kommer paketet bort så blir det ju tråkigt för dig som köpare.
L
Just det, waveterm.
Det kan låta dumt att underförsäkra, men tror man det är det som krävs så betalar man ju typ 30% av värdet bara för försäkringen om man inte underförsäkrar och det är det knappast värt...
Mig veterligen är Tullen sällan inblandad i själva hanteringen. Fraktfirmorna agerar tullagenter och frågan är hur mycket de egentligen bryr sig om vad det står och så.
De är lika nitiska som tullen! Det är svensk lag som styr sådant och de vill inte hamna i klammeri med rättvisan. Jag har aldrig fått paket, innehåll förstörda eller att något försvunnit, man får chansa helt enkelt. Min första synt från Ebay var en 101:a som han skickade från Singapore med expressfrakt på två dagar, utan att jag betalt i förskott! Detta pga att han var ny och inte hade någon feedback tidigare. Han skrev antique synthesizer value $50... no moms, no delay
Men säg åt de ni köper av att inte ha med några "riktiga" kvitton med i paketet, de river upp och kollar sådant. Har hänt mig ett par gånger, grrr...
Alla är inte lika nitiska...
Man bör dock passa sig för att uppmana säljarna att skriva fel. Skulle det bli något strul så är det dem som åker på det, eftersom de skickat paketet. De känner en del mycket väl till och uppskattar inte uppmaningar att "begå brott", vilket man kan förstå.
PayPal är jag som sagt var inte förtjust i, och för köp i Tyskland är det helidiotiskt med tanke på att banköverföringarna är i stort sett gratis. Med PayPal hade 7-8 procent av totalsumman försvunnit. Har du betalt mer än typ en tia för överföringen så har FöreningsSparbanken lurat dig.
jag betalde även "mottagande banks kostnad" eller vad det nu hette. det gick på ca 100 kronor. i annat fall hade mottagaren tvingats betala denna kostnad vilket jag tyckte verkade lite taskigt. men missförstod jag detta och var för snäll här kanske??
Jag kan inte reglerna exakt, men jag har gjort ca tio EU-betalningar sedan de infördes 1/7, och jag har betalt en tia för samtliga och mottagaren har aldrig behövt betala något. Alternativet "avsändaren betalar samtliga kostnader" finns endast vid utlandsbetalningar, och den skall man inte använda för EU-betalningar. IBAN och BIC är allt som behövs för EU-betalningar som registreras separat. Däremot vet jag att flertalet tyska banker är hopplöst omoderna och förmodligen inte kommer att rätta sig efter detta förrän om säkert flera år. Det har jag upptäckt när jag själv tagit emot pengar och FöreningsSparbanken tycks varna för något sådant på sin hemsida. Men trots detta har samtliga EU-betalningarna som jag gjort från SEB:s internetbank fallit ut precis som de skall, så jag undrar om ändå inte avsändande bank kan se till så att det blir rätt ändå.
jag använder föreningssparbankens internetbank. trots att du väljer eu-betalning så måste du välja vem som ska betala kostnaden för mottagande bank. man kan välja antingen avsändaren eller mottagaren i en popup meny. så.... det verkar inte som jag kunde komma undan.
alternativet hade ju varit att välja att mottagaren ska betala men det kändes som sagt inte så trevligt mot en tysk man just gjort affär med.
om nu inte mottagande bank tar ut någon avgift så undrar jag vem som tog mina hundra spänn?
Skrevs ursprungligen av native
om nu inte mottagande bank tar ut någon avgift så undrar jag vem som tog mina hundra spänn?
Troligen en omodern tysk bank som inte förstår att lagar skall följas samma dag som de träder i kraft.
amino, så är det nog.
Skrevs ursprungligen av waveterm
Att betala via Paypal har funkat klockrent för mig. De tar ju betalt, men va fan, allt kostar pengar idag. Det är inte så mycket billigare med banköverföringar etc. Betydligt krångligare är det iaf.
nej det där stämmer inte. det kostar inget att BETALA via paypal men däremot kan det kosta lite att TA EMOT pengar.
Hej hej...
Om folk inte vill bråka med paypal och så så har jag gjort så att jag har skickat degen i ett CD fodral fasttejpat bakom den svarta CDhållaren...Efter ett par dagar får man ett grinigt tyskt email...Jag har fått ett kuvert med en skiva i men inga pengar vad är problemet Dummkopf schwede ? Jag vet att han har fått degen men det vet inte han. Om man skickar pengar bara så finns ju alltid risken att han säger att han inte har fått nåt...
Jag skulle aldrig göra det med stora summor men för små orglar och skräp så har det alltid funkat. Sen finns ju alltid alternativet... Ryanair. Flyg ner och hämta prylen på flygplatsen då har du ju dessutom chansen att se varan innan.
// Mattias
Hej hej...
Om folk inte vill bråka med paypal och så så har jag gjort så att jag har skickat degen i ett CD fodral fasttejpat bakom den svarta CDhållaren...Efter ett par dagar får man ett grinigt tyskt email...Jag har fått ett kuvert med en skiva i men inga pengar vad är problemet Dummkopf schwede ? Jag vet att han har fått degen men det vet inte han. Om man skickar pengar bara så finns ju alltid risken att han säger att han inte har fått nåt...
Jag skulle aldrig göra det med stora summor men för små orglar och skräp så har det alltid funkat. Sen finns ju alltid alternativet... Ryanair. Flyg ner och hämta prylen på flygplatsen då har du ju dessutom chansen att se varan innan.
// Mattias
Tar du typ orgeln som handbagage då elle?
Ta mått...Bygg case...
Om en tysk köpte nåt av mig skulle jag inte ha nåt större problem med att åka till Nyköping en sväng...Nu är det stora problemet (för tysken) att jag vill inte sälja mina grejer...