Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waldorf Q

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-01 19:59

Vad säger panelen om Waldorf Q?

Bu och bä????

Var ca ett år sedan jag provade en så jag är villrådig:kaaaka!:

Arbetshäst, verkligen. Använder min på i stort sett allt jag gör. Tycker den är helt grym på bas, solid och fast, gillar inte "ofokuserade" basljud.

Samma argument gäller som jag framförde ang. XT tidigare idag: Desktop (eller keyboard) är nog mest ergonomiskt i längden.

Har ett helt annat wavetableljud än XT fö, mycket mjukare.

Iom PPG-filtret i OS3 så kan den dessutom låta hyggligt analogt också, även om jag nog skulle välja en annan maskin om det var det viktigaste...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-01 20:52
Citat:

och har blivit 96 digitala röster rikare

Yamaha TX816 med 6 st TF1-moduler? ("TX616"?)

JA! JA! JAA! :kaaaka!:
En fantastisk synth som kan allt!! ALLT! nästan Perverst bra modulationsmöjligheter har den, och extremt snabba LFO's. Jag instämmer även med Peter H om PPG-filtret och wavetable-oscillatorerna. Steglös filterrouting är också en trevlig funktion!! Sen är arpeggiatorn är en av dom bästa jag testat på någon synth och med tanke på att man kan ha 16st av dom puttrandes samtidigt så blir det riktigt lustigt Stepsequencern är även den kraftfull, och kan användas för att trigga arparna. Det är den enda synth som jag aldrig kan tänka mig att sälja (även om jag faktiskt sålde en Q-Rack till Peter H en gång i Isterns forntid ). Här används den till allt och den utgör grunden i all musik jag gör.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-01 21:31

Det var i isterns nödår! Äntligen en sann Q-entusiast! Låt oss höra!

Magister Von Ister

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-01 23:33

Trevligt. Nu kan du nog göra en fullständig cover på valfri Scritti Politti-låt!

Nu så har jag skramlat fram några skabbiga mp3or om någon vill lyssna Alla är tagna från det kommande albumet, som äntligen blivit klart efter mycket ister och elände

Dom finns här .

Det är som sagt var mestadels en Q som används i låtarna, men lite andra synthar dyker upp här o där. Musiken är väl tänkt att vara någon sorts oldskool-goa

Förra året knåpade jag ihop ett obskyrt ambientverk, som är 100% Q, och den låten finns här . Det är bara en enda egenhändigt tillverkad patch som används och samma tre toner som hålls låten igenom. Lite fipplandes med Button 1+2, mod- och pitchwheel som alla är kopplade till olika saker i modmatrixen. Inget fusk med modulation via MIDI från en sequencer, utan allt kört live. Reverb tillsatt efteråt.

Om inte Q+ hade haft en sådan hiskelig färg hade jag nog köpt den . Prislappen är ju heller inte att leka med Fast släpper Waldorf en rackversion av Q+ finns det stor risk att jag kniper den :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 02:39

Skoj att höra mer medlemsmusik. Detta låter faktiskt väldigt likt de demos jag hört via Waldorfs sajt. Klart sköna grejer men inget som omedelbart slår an en ton hos mig. Är din Q enda ljudkälla eller använder du fler prylar? Goatrance ja... en kompis till mig gjorde sån't här för några år sedan. Då använde han en Atari som "main tool" och mastrade ner allt på DAT.

Riktigt den enda ljudkällan är det inte. Jag har även kompletterat lite med en MS2000R på ett par låtar. MFB-Synth Lite gör basen i 2-3 av låtarna. MB33'an får vara med här o där och spela en slinga. Mycket mer än så är det ehj .

Jag förstår nästan att det var ett par år sen din polare pysslade med den här typen av musik.. numera är det nästan ingen som gör goatrance . Jag försöker dock hålla fanan uppe .. annnars tycker jag goa/psytrance har utvecklats i en väldigt negativ riktning där allting blivit mer minimalistiskt, mörkare och hårdare. Det är förvisso mycket bra rent produktionsmässigt, men musikaliskt är det oftast helt bedrövligt
Tacka vet jag gammal fin årgångs-goa (eller nytillverkad ). Den är melodisk, djup och atmosfärisk 95-97 var magiska år.. ack ack... :rolleyes:

/Fredrik (nostalgisk så här under småtimmarna)

"Elysian Fields" var helt fantastisk. Otroligt vackra pads. Helt min typ av musik.

  • Medlem
  • 2003-10-02 20:41

Sicket underbart jarre aktigt pad det var på accessing, ere Q?

"Elysian Fields" Gillar jag med..känns mkt jarre med alla sköna vcs3 puttranden

Verkar som Q är min typ av maskin:cool:

Jajjamensan, visst är det Q'n!! nästan bara den iaf jag fuskade lite och la på en 1080-pad lite svagt också..

1
Bevaka tråden