"det blir fel även om jag kvantiserar till fjärdedelar"
Ja, det blir det oavsett vem som spelar, om du menar "vanligt spel" och inte just då man håller sig till fjärdedelar (läs: pads). Normalt sett håller du dig nog till åttondelar och en och annan sextondel. Kvantar du det ned till fjärdedelar så blir just allt helt fel.
Nåväl, back to the topic; Musikbörsen hävdade väl aldrig att det var Alesis första VA-synt?
Dessutom; se till att testa den ordentligt innan du bedömer om du vill ha en eller inte. Tänk på att de snart är nere i sex-sju tusen när De Inkompetenta - våra vänner som aldrig lär sig sina syntar utan direkt säljer så fort de tröttnat på fabriksljuden - börjar sälja av sina.
Jag tycker som vanligt att du snarare ska slimma din "setup" och spela in syntarna som audio i stället. Det vore skoj om man kunde ha demonstrerat hur man går till väga, jag tror du skulle bli grymt positivt överraskad av hur smidigt det är - särskilt med ett bra ljudkort med kanske 8 ingångar. Du behöver inte "spela" syntarna bara för att du gör om datat till audio, det kan vara en midistyrd synt också.
Plötsligt skulle du då ha 10 st JP8000...