Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre VA-syntar av Alesis

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från Musikbörsens sida:

"ION drivs av Alesis egenutvecklade 500 MIPS processor (d.v.s. upp till 5 gånger konkurrenternas datakraft), och det är tack vare denna som Alesis för första gången kan leverera riktigt autentiskt analogt ljud ur en DSP baserad synth."

Om det är första gången en VA-synt från Alesis kan leverera "riktigt autentiska" analoga ljud så skulle jag vilja veta hur deras tidigare VA-syntar låter. Näe just det, detta är Alesis första VA-synt. Eller har jag missat något?

Man kan ju tänka sig att de syftar på att Alesis är de första att lyckas leverera autentiskt ljud. Testa att säga meningen du refererar till och lägg betoningen på just Alesis. Då funkar den. I skrift kan det kanske vara lite förvirrande om man verkligen vill.

/Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-02 13:44

.....och nu kostar den tydligen bara 9.995:- listpris. Mao så är börsens "Deal"-pris samma som den kostar hos alla andra !

L - förvånar mig själv med att jag ens kommenterar en sådan tingest :rolleyes: :eek:

Fast 10.000kr är ju ett riktigt rimligt pris. Den ska ju låta rätt bra vad jag förstått. Nån som spelat en?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-02 14:15
Citat:

Mao så är börsens "Deal"-pris samma som den kostar hos alla andra !

Så är det väl alltid hos dem...:mad:

Citat:

Nån som spelat en?

Yes, och jag gillade den såpass att jag funderar starkt på att köpa...jag gillade idén med de olika filterna...

Jo, visst blir man sugen. Och den kostar ju bara 99:- i månaden :kaaaka!: Första året, men vaffan...
*Pippin är farlig nära att tro att avbetalning är lösningen på allt han vill ha.*

Vad kan den som inte en MS2000 och/eller en JP8000 inte kan. Okej, den är multitimbral i 4 parter men ändå?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-02 14:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av lasselu
Så är det väl alltid hos dem...:mad:

Det är väl t.o.m så att man kan handla den ännu billgare av någon annan än Borsen eftersom 9.995:- är Luthmans listpris

L

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-02 15:00
Citat:

Vad kan den som inte en MS2000 och/eller en JP8000 inte kan

Den största skillnaden är väl att den har fler olika filtertyper...17 stycken! Dessa är emuleringar av t.ex. MiniMoog, Oberheim SEM, ARP, JP8, TB-303...

Sen påstår ju Alesis att processorkraften gör att allt låter bättre...men det kan man kanske ta med en nypa salt...

Men framförallt...den har tre lysande modulationshjul...;)

Om man är nyfiken finns manualen att ladda ner här

"Vad kan den som inte en MS2000 och/eller en JP8000 inte kan. Okej, den är multitimbral i 4 parter men ändå?"

Filtren min gode man, filtren!

Tycker det är hur bra som helst med olika filterkaraktärer, den bli ju otroligt mycket mer mångfacetterad.

Så skall jag köpa en sån istället för en begagnad Waldorf XT då? Jag är så förbannat trött på att behöva bläddra fram till rätt meny för att ändra exempelvis filtret, jag vill jobba "analogt", det är mycket roligare och jag får mer musik gjord. I och för sig skulle jag kunna spela in min JP8000 på 8 audiospår, men då är vi där igen - det skall mickal och macklas och så kommer jag på att jag vill att det skall låta på ett annat vis.

Tror att XT & Ion är jämförbara vad gäller rattar kontra meny.

Frågan är väl om du vill ha digitala eller analogiska ljud? Arbetssättet skiljer nog mycket lite, även om Ion har en trevlig display...

Det är nog mest arbetssättet jag är ute efter. Det mesta med resonansfilter låter tillräckligt analogt för mig.

Real Parakeet:

du menar att du vill undvika att ha alla spår igång som midi med möjlighet att ändra ljuden hela tiden?

jag har iallafall nästan helt övergivet multitimbrala synthar där man har möjlighet att ångra sig in i det längsta. det blir ju bara att man sitter och finjusterar patchar i all evinnerlighet och inte får någon musik gjord.

just nu sitter jag bara med monotimbrala grejjer och spelar in allt som audio direkt in i cubase. då får jag inte chansen att ångra mig.

försöker även undvika att köra kvantiserad midi överhuvudtaget om jag kan.
spelar istället in slingor etc direkt från synthens keyboard (eller från extern keyboard om synthen inte har någon egen). alla mina små timingfel gör musiken lite mer levande!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-02 17:46
Citat:

Tror att XT & Ion är jämförbara vad gäller rattar kontra meny.

Håller med där...

Att sen ljudmässigt jämföra XTn och ION är lite som äpplen och päron, tycker jag...

Native... ditt arbetssätt funkar väl om man gör små missar i tajmingen. Men det gör inte jag, fasen... det blir fel även om jag kvantiserar till fjärdedelar. Kan omöjlig hålla takten och spela på samma gång. Jag lovar, ni VILL inte höra mig spela "live", tro mig!

Har inget emot MIDI, de små syntarna puttrar på bara. Det jag vill slippa är att gå in i ett editeringsläge via en massa menyer för att där välja ett antal andra menyer för att kunna svepa brutalt med fettfiltret. Sedan har jag intet alls emot att sitta och pilla på de olika patcherna. Det gör jag automatiskt om synten har ett gränssnitt som inbjuder till det.

okidoki... jag håller fullständigt med dig, att jaga i menyer är aldrig skoj!

när det gäller kvantisering och midi så är ju vissa saker tuffa att få till utan att kvantisera, t ex basar och trummor. men pålägg av stråkar, synthslingor, effekter mm försöker jag lägga på för hand.

ojsan... detta blev kanske lite väl mycket off topic.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 19:43

"det blir fel även om jag kvantiserar till fjärdedelar"

Ja, det blir det oavsett vem som spelar, om du menar "vanligt spel" och inte just då man håller sig till fjärdedelar (läs: pads). Normalt sett håller du dig nog till åttondelar och en och annan sextondel. Kvantar du det ned till fjärdedelar så blir just allt helt fel.

Nåväl, back to the topic; Musikbörsen hävdade väl aldrig att det var Alesis första VA-synt?

Dessutom; se till att testa den ordentligt innan du bedömer om du vill ha en eller inte. Tänk på att de snart är nere i sex-sju tusen när De Inkompetenta - våra vänner som aldrig lär sig sina syntar utan direkt säljer så fort de tröttnat på fabriksljuden - börjar sälja av sina.

Jag tycker som vanligt att du snarare ska slimma din "setup" och spela in syntarna som audio i stället. Det vore skoj om man kunde ha demonstrerat hur man går till väga, jag tror du skulle bli grymt positivt överraskad av hur smidigt det är - särskilt med ett bra ljudkort med kanske 8 ingångar. Du behöver inte "spela" syntarna bara för att du gör om datat till audio, det kan vara en midistyrd synt också.

Plötsligt skulle du då ha 10 st JP8000...

1
Bevaka tråden