Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oxygene II

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och vrider på min MS2000... hur sjutton får man till sådan där fräsiga resonanslaserpistolsljud som låter "prrrrrrrrrrrororoorooroooroooprooo". Ja ja, ni fattar vad jag menar, det är de där ljuden alla tänker på när Oxygene II spelas.

Först och främst behöver man resonans. Järnet med resonans. En Korg MS2000 verkar inte kunna fixa själsvängning om den inte får ha med någon oscillator i leken. Sedan kopplade jag en modulationshjulsstyrd LFO till filtret. Jag reglerar hastigheten på the LFO på det viset. Men det blir inte bra. Det pruttar inte på det vis jag vill. Det skall snärta mer i maskineriet. Det skall bubbla och ha sig.

En MS2000 borde vara kapabel till sådana här ljud. Har hört dem på flera låtar, inte minst Baba G´s underbara "Elysium Fields". Eller återstår det bara för mig att sälja morsan och köpa en Arp 2500?

  • Medlem
  • 2003-10-04 13:52

tjaaa

tjacka snarare en vcs3:D

men om Qn grejar de sounden e den värd sin vikt i guld.

Min saliga nord2a grejjade iofs biffen:p

Okej, synd bara att jag inte hinner sticka över till Konsum och köpa en VCS 3 innan de stänger.
Hur gjorde du på NL2:an då? Vad har den för modulationsmöjliheter som inte en MS2000 har?

  • Medlem
  • 2003-10-04 21:04

Vilken vågform körde du LFO:n med? Gäller att hitta rätt sådan också, men det kanske inte hjälper i det här fallet dock.

  • Medlem
  • 2003-10-04 21:20

kommer ej ihåg.
jag skruvade och skruvade:D

Jag körde med en sinusvåg. Kanske skulle testa en fyrkansdito..?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-04 21:41

Hehe, jag minns när jag experimenterade med så'na där Jarre-ljud med DX7:an. Då funkade både sågtand, triangel upp/ner bra. Panna till vänster och så en ekoeffekt på högerkanal till det. Jarre-recept.

  • Medlem
  • 2003-10-05 10:04

japp 4kant eller sågtand.eller vinkelslip

  • Medlem
  • 2003-10-05 10:24

snyggaste ljudet är annars tonen som fallet nedåt i tonhöjd:p

Det svirrvlande vcs3an är också dödsgoo........

Ska väl tilllägga att oxygene OCH equinoxeplattorna är för steve vad allah och gud ä för andra :kaaaka!:

För övrigt är basen en diskret rackare

Jag fixade det ljudet på Q'n, med hjälp av en sinusoscillator modulerad av en LFO med sågtandsvåg (negativ mod. för att få fallande sågtand). Sen ett envelope som användes för att förändra hastigheten på LFO'n. Båda filter satta till Bypass så dom var inte inblandade alls. En simpel patch förvisso, men ljudet den åstadkommer gillas

1
Bevaka tråden