Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midiklaviatur??

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag behöver hjälp med att välja midikeyboard.

Jag sitter mest och leker lite i Reason, men jag känner att det skulle vara mkt enklare att få till ngt om jag har ett klaviatur att spela på. Jag får skylla på det iaf. Har nämligen testat med ett Midiman Oxygen 8, och det fungerade ju fint tillsammans med Reason. Dock tyckte jag att det var lite för litet, vill hellre ha iaf 3 oktaver.

Vilket är det "bästa" (dvs mest prisvärda) midiklaviaturet?
Helst skall det ha ett gäng rattar som man kan programmera för att styra diverse prylar i reason.

Alternativet är väl att jag köper en synth, för jag antar att jag isf kan använda det som klaviatur för Reason? Eller är jag helt ute och cyklar?
Kan man då isf programmera rattarna på synthen att styra prylar i Reason, på samma sätt som man kan göra med en midikeyboard?
Hade ju varit trevligast att köpa en synth, om ovanstående fungerar vill säga... Och om det gör det, så skulle jag gärna vilja ha lite förslag på (billiga) roliga synthar i 2000-3000kr klassen!

Nåja, det här blev lite rörigt kanske, men jag hoppas ni fattar.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-04 14:19

Klart du kan använda en synt!

Köp min D-50, se säljestråden.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-04 14:51

Du kan ju inte få in en extern synts ljud i Reason (om du inte kör ett rewirat program vid sidan om och en mixer). Ska du ändå satsa på en synt så rekommenderar jag en med ett antal rattar som kan styra Reason (kanske en Korg MS-2000, Nord Lead eller OB12?). VA-syntar har normalt sett mest på den fronten.
Ren masterklaviatur skulle jag nog rekommendera Edirols PCR-30/50. De verkar hålla bäst kvalitet (detta e vad jag hört, inte testat själv).

Nä, jag vet att man inte kan få in synthens ljud i Reason, men det går ju som sagt med ReWire osv.
Egentligen behöver jag ju bara ett midiklav, men jag lägger gärna till några hundringar/nån tusing och får en synth som man kan pilla på och leka med

MS-2000, Nord Lead och OB12 såg fräsiga ut men låg ju på minst dubbla maxbudgeten. D-50 låg i rätt prisklass, men är den skojjig?

Har funderat lite på en CS1x. Den har några rattar och verkar kul.
Är en sådan något att ha?
Hmm, känner att jag luktar nybörjare lång väg

  • Medlem
  • 2003-10-04 20:03

DrEnte,

Vad är det för typ av musik du vill göra?

/Kloon

Jag hade väl tänkt mig någonting inom EBM, futurepop eller synthpop beroende på humör

vad jag har förstått så är cs1x mer åt trance/techno-hållet, vilket skulle kunna funka. kanske.

andra förslag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-04 20:25

D-50 används t ex som "pizzicato"-synt i Enyas "Orinoco Flow". Den kan göra fräcka ljud, du skulle kunna komma å testa om du bor häromkring.

En CS1x var min första synt, så klart du ska ha en sån!

Allvarligt talat dock, det är en bra nybörjarsynt. Lagom roliga ljud, lagom möjligheter att ratta ljud och okej pris. Andra brukar föreslå Juno-106, men den tycker jag är för begränsad. Lite plastigt ljud på CS1x bara, men inget man inte kan leva med.

Annars finns det ju en midi/usb-klaviatur med 16 rattar och 4 oktaver för 2000kr som jag inte kommer ihåg vad den heter, som nog är prisvärt. Skönt att slippa jaga runt med sladdar för att lyssna på datorn och synten samtidigt kanske... Reason har väl det mesta i ljudväg.

1
Bevaka tråden