Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland MC-303 ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Novis som jag är.. Är denna "bra" eller bara allmänt kass?
Finns ju ett antal billiga grooveboxar på marknaden att välja mellan.

Vad är ett rimligt pris på en MC-303? Någon som har koll?

• Medlem
  • 2003-10-08 14:57

Vet inte vad jag skall säga om den egentligen. Vet en sak dock, om man försöker stoppa in den i blandade midisammanhang så är det nästan att be om stryk. De få erfarenheter av den som jag har säger att om man bara har en sådan så går det bra, men så fort man blandar in fler manicker så får man problem.

Har dock aldrig haft en själv, så rätta mig gärna ni som har/hade en!

De priser jag sett... tja, billigast var nog 1300 för ett tag sedan. 1500 är en siffra jag har fått för mig att jag sett rätt mycket på sista tiden. Kolla på IOL och Vendolin så ser du nog vad de brukar gå för nu.

Ett problem är att den inte tål belastning och att minnet är starkt begränsat. Lite rattvridningar och sisådär en 150 takter så är minnet slut. Med att den inte tål belastning menar jag att den började låta konstigt när man körde typ 8 spår och trummor. Den hackade inte men man hörde att något hände med gate-tiden på vissa ljud, främst hihats.

På pappret verkar en Yamaha Rmx1 vara mycket bättre. Den har väl dessutom diskettstation för lagring av låtar och sånt.

Jag skulle inte betala mer än 1000 spänn för en MC-303 om någon med pistol tvingade mig till att köpa en.

En mc-303 är utmärkt att börja med om du saknar stora pengar och erfarenhet men absolut måste ha en musikmaskin (annars finns det mysiga datorprogram som du kan ladda hem och använda gratis.. exempelvis Buzz.. www.buzzmachines.com (tror jag att det är..)).

En mc-303 i gott skick bör du inte betala mycket mer än 1000,- för. En RM1x i gott skick bör du inte ge mycket mer än 2000,- för och ett stycke mc-505 i gott skick bör du kunna få för en bit över 3000,-.
Så ser det ut.

I linje med prisstegringsordningen är de också tillfredställande men inte i samma mängd. Du får ut mer ur en RM1x än ur en mc-303 men mest ur en mc-505 men kanske inte så mycket som de skiljer i pris.

Vad för typ av musik hade du tänkt att göra förresten?

En sån hade jag en gång. Tyckte inte alls om den. Väldigt omständig att använda. Dessutom har jag för mig att den var begränsad i vad den kunde när man körde den som multitimbral. Kunde inte spela in filtersvep och sånt i seq prg. Eller så var kanske min mc303:a lite extra buskis...:kaaaka!:

nån som vill köpa en MC-303?

:D:D:D

Redan tröttnat?

ja, det var lite småtrist, och är enklare att fixa med mjukvara.

köp min asr x vetja då får du mycket maskin för pengarna och ett helt annat arbetsätt

nejtack, jag är nöjd såhär.

kör mjukvara istället. billigare, enklare och smidigare.

kanske kommer på andra tankar framöver, vi får se!

• Medlem
  • 2003-10-19 20:08

drdeas.....hehe du har ju alltid en synth att sälja...för varje tillfälle...
vilken av dina synthar skulle bli en bra söndagssynth?
(sätter in dina pengar för zippen diiirekt imorgon bitti..ska till och med gå flera km för att göra det..det du... ...)

hehe gustav jo de känns så ibland att man har för många synthar

du behöver inte brådska med pengarna ta de när du känner för de

\\Doctorn

1
Bevaka tråden