Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JV1080 - priskrig

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om detta hör hemma i denna tråd eller om den passar bättre under säljes? Nåja, jag har de senaste veckorna sett flera Roland JV-1080 till salu till riktigt låga priser. Såg en nu på IOL för låga 2400:- Må vara att det rör sig om oexpanderade exemplar, men även en "naken" 1080 är finfin.

Ärligt talat... är en JV5050 eller vad de nu heter mycket bättre än originalet? Min JV var ett av de bästa köp jag gjort även om jag tycker den är dötrist att göra ljud på med sina menyer och avsaknad av kryckor och kranar att dra i. Den är syntvärldens Volvo-kombi. Är det dags att köpe en 1080 igen, PF?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-09 01:59

Ja jevvlar, det kanske kan bli så. Två å fyra!!! Gosh. Jag gav ELVA å fyra för min första!!! :kaaaka!: Och tyckte det var ett enormt klipp därtill!

XV-5050 är säkert mycket bättre förstås, men TVÅ Å FYRA?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 09:10

XV-5050 har väl färre SR-JV80-kortplatser?
Jag är sugen på att byta ut min JV-1080 mot en 2080, så att jag kan pressa i några fler kort.

Åtta kå gav jag för min 1996. Demo-ex. Perfekt skick. Inte en repa. Inte ens idag.

Har idag 'Vintage', 'Vocal', 'World' (köpte av Volle) och 'Dance' men skulle gärna ha 'SFX' och 'Orchestral II' oxå. Har tappat kollen på vilka kort som finns idag, så det är säkert ännu fler kort jag vill ha.

Men, nu när priset är så lågt på 1080:n så funderar jag nästan på att köpa en 1080 till istället. Då får jag dubbel polyfoni, 32 parter och så vidare. Dock får man bara två tuffa effekter samtidigt istället för tre. 2080:ns E-bank kan man pressa in i ena user-banken på den ena 1080:n och voilá

Tåls att tänka på. Visst. 1080:n har en liten display, men hur ofta är man där och pillar? Hur ofta använder man de interna effekterna i modulen? (inte jag iaf)

Mina två ören .. cent fick ju inga

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-09 09:17

...

Citat:

XV-5050 har väl färre SR-JV80-kortplatser?

Den har inga alls...däremot två SRX-platser

Har "Vintage" och "Session" i min och är supernöjd med de korten. Jag vet att alla inte håller med mig, men jag tycker att den är sur att jobba med så jag kör den som presetmaskin. Okej, jag kan tweeka till ett ljud en smula men jag orkar inte ge mig in på de avancerade funktionerna.

Är det verkligen inte möjligt att kunna spara mer än TVÅ ynkliga user-trumset på en JV1080?

Hur är "Vocal"-kortet? Är det användbart till syntmusik?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-09 09:29

Det finns SRX-kort som innehåller flera (två? tre?) JV-kort så XV5050 kan klara biffen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 09:44

Pippi:

Citat:

Jag vet att alla inte håller med mig, men jag tycker att den är sur att jobba med så jag kör den som presetmaskin.

Jag använder Emagic SoundDiver till att bygga ljud på 1080:n. Den har grym potential, men visst har den riktigt snygga presets oxå *hålla med* Dock tycker jag inte den är jättesvårt att jobba med. Va fasen. Prova min Prophecy vettja

Citat:

Är det verkligen inte möjligt att kunna spara mer än TVÅ ynkliga user-trumset på en JV1080?

Stämmer. Den har bara två minnespositioner för egna trumset, men trummor kör jag från VST-pluggar. Samplar _allt_ i trumväg och kastar in i Cubase .. förutom min bastrumma som är en Novation DrumStation v2.

Citat:

Hur är "Vocal"-kortet? Är det användbart till syntmusik?

Det är ursnyggt till 'synth', har med pads på hela skivan jag gjort reklam för förut (sök på mindXpander och "Xpanderland" i space-rock-tråden), och det passar tok-bra till 'trance' och 'ambient' oxå.
Några säger att det är en bantad version av 'Symphony of Voices', men där håller jag inte med. 'Symphony of Voices' är mer rena (och jäkligt snyggt programmerade) körljud och solister, medan 'Vocal'-kortet har rejält ljusiga pads och så vidare.

Ni som bor i Göteborg med omnejd kan få komma förbi på ett demo av kortet

PF:

Citat:

Det finns SRX-kort som innehåller flera (två? tre?) JV-kort så XV5050 kan klara biffen.

Åh fasen. Hade jag ingen koll på. Värt att ta sig en titt på kanske ..

Då sätter jag upp "Vocals" på min önskelista. FX-kortet kan ju vara lite kul det också, då kan man köra lite space-effekter typ stjärnkryssare som passerar och ljudet från en De Vass-generator som tar upp en Promixa-fighter i warpfaktor 34.

Hm... Sounddiver säger du... Sjutton vet om jag inte har det hemma, kan ha trillat ned bakom frysen eller hamnat bakom ett element eller så. Jag fick med en hembörnad skiva tillsammans med en massa ljud när jag köpte min SY77:a av en kille. Det är förvisso en "privat"-kopia, men man kan ju alltid prova om den funkar. Använde det till att skicka över patcher till SY77:an vid några tillfällen och jag har bara som hastigast kopplat upp mina andra syntar mod det för att snabbt konstatera att jag inte fattade något.

  • Medlem
  • 2003-10-09 10:38

Någon får gärna köpa min 1080 som jag har ståendes i garderoben. Den dagen jag vill ha smör och bröd-ljud får jag köpa en annan.

Pris? Tja, ge mig bud! Inga expansioner, har suttit i racket hemmavid hela tiden tills dess att den blev förvisad till garderoben. Svensk och engelsk manual, originalkartong. Köpt från Musikbörsen, så det är bara jag som ägt den. Finns i Göteborg, men kan lätt skickas.

Intresserad? Skicka mig PM!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 10:49

Jag köpte en fullständig version av SoundDiver för 900 kr. Klart överkomligt tycker jag.

Göteborgare kan komma förbi för en demonstration

Om man är sugen på SFX-kortet så tycker jag att man även ska kolla in spectrasonics distorted reality-plattor.. har för mig att sfx-kortet är baserat på distorted reality 1.. eller var det nåt annat kort?
Dessa plattor är riktigt bra! ..ganska överanvända dessutom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 12:50

Jo, både DR1 och DR2 är ganska överanvända. Gör man det dock på rätt sätt, och gömmer effekterna snyggt i mixen (inte så att de inte hörs, för då är det ju ingen vits ) så kan det funka.

SFX är baserat på DR-serien, men det finns mer än bara DR-ljud på det .. har jag för mig. Jag kan ha fel. Har hänt förr. Någon med ett SFX-kort som kan berätta lite mer om det?

1
Bevaka tråden