Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart har man NL2Rack

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jippi!!! Imorrn har jag nog min NR2 inskruvad i racket. Kanns gott som fan! Egentligen ville jag ha en med klav men pengarna rackte inte. Da dar man ha en rackare istallet.

Nan som testat att gora environments for Logics synthar sa man kan anvanda NL:en som controler?
Pro53:an ar ju enkel med Midi Learn, men vad jag vet ar inte Logics synthar begavade med sadant.

Ha re
/Rob

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-09 18:44

Ett mycket bra köp, fyra syntar i en, alla med varsin panel. Designen och upplägget är fantastiskt. Enda nackdelen är att antalet ljudminnen är så få, men det är ju lätt att komma runt med sysex. Nordarna sänder ut CC på nummer som motsvarar det mesta, tror inte det är ngt problem att progga t ex Pro52 från den. Om du skulle råka köra Reason ibland, så stämmer NL hyfsat bra med Subtractor, Malström, NN19 osv också. Grattis - en kalasbra synt.

Ja, det ar ju bra med CC meddelanden for parametrar istallet for SysEx. Tar ju mer plats i den tranga MIDI bandbredden.
Pro 53:an ar ju snorenkel att fixa till. Bara stalla i MIDI learn Mode och valja ratt man vill styra och vrida ratten man vill skall styra med. Skitbra!

Daremot har jag inte hittat nanting om det gar i Logic. Har kollat Manualen upp och ner och sokt pa internet utan lycka. Antar att man maste losa det med environments vilket jag ar alldeles for kass pa. Har man tur har ju nan redan fixat det sa man kan tjyva lite pa deras jobb.
Nan som vet nan sida eller nat?

/Rob

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 12:56

Jag kan bara instämma i PF's grattis! Det är en mycket bra synth. Eller 4 riktigt bra i en burk. Jag har ställt in min på det, och jag använder den som fyra synthar á 4 röster. Jag har aldrig använt den som en 16 rösters maskin. Den är ett mycket bra komplement till resten av mina analogburkar. (MS10/20, Pro One, Mono/Poly och Protone).

Grattis!!!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 13:03

Själv läste jag Keyboard Magazines recension av NL2X idag och blev onekligen sugen på en Kvinna i rött ännu en gång.

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 13:10

En sak var man/kvinna bör ha i sin setup! Johan som köpte din PF, har kvar sin. Han är fortfarande mycket nöjd. Det är ju dessutom hans första synth!

Synd att NL3 är så tokdyr. Men har ni sett på maken på en sådan snygg design? Jag skulle gärna ha en sådan - också!! :kaaaka!:

Ar onekligen nojd med priset pa min. 3000 spann ar ju ett fynd. Brukar ju ga for nan tusing mer an det. Ibland har man flyt. Dock kommer den inte forran pa mandag. Langtar....

/Rob

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 14:21

3000 spänn????! Vilket superpris!!! Jag gav sex å fem för min, fast det är klart, det var ett tag sedan. Hitta en synth i den kalibern under 4000 kr säger jag bara. Det är ju jättebra! Måste ha en till, måste ha en till, måste ha en till! :kaaaka!:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 15:06

Det stod en NL3 klav på DLX idag för 15 å 5. Lite dyrare så klart, men ännu lite koolare också.

Förresten, apropå ingenting, har ni märkt att det är en jäkla massa människor på stan med DX7:or och TX81Z:or på fickorna? Jag har hört både Full Tines och Xylophone i diverse demolåtar, till och med med fejkat reverb. De polyfoniska ringsignalerna är här för att ta över världen. Tur att jag köpte en T68i som bara låter "Beeep!!!", helst i kombination med ett ilsket "BUZZZZZ!" också. Vågra väga mobiltelefon med MIDI.

Glöm inte att de har de där dåliga "MIDI-ljudet" också.:D Jag vägrar också polyfoniska signaler. En mobiltelefon skall pipa, inte låta som ett balinsiskt bröllop eller som en mupp.

För att återknyta lite till ämnet... 3000:- för en NL2 är ett BRA pris. Då kan man nästa ta att det står "tillhör Dalviksskolan" eller nått iristat i den. Själv är jag vansinnigt sugen på en Alesis ION men jag har lite för mycket utgifter just nu. Och så tror jag att dn kommer sjunka ytterligare i pris om ett tag.

Para:

Tror faktiskt inte den är snodd. Killen hade visst hamnat i trubbel med CSN (vem har inte???) och behövde pengar desperat och fort dessutom. Därav det superhygglo priset.

Bara att hoppas att allt funkar när den kommer bara. Har en kväll på mig att kolla innan pengarna sätts in på hans konto. Annars får man väl skicka tillbaka och då har man ju bara förlorat lite fraktkostnad.

Längtar som fan. Skall nog byta förnamn till Lead.

/Lead Nordh

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-10 17:37

Men ere en NR2 eller en NL2 (rack eller klav)? 3000kr e ett mkt bra pris för en rack men för en klav ere f*n löjligt billigt!!

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 17:41

Öh, så vitt jag fattade så rör det sig om en Nord Rack 2... Men det är ju jag!

jasåsådetärden!
jag erbjöd honom att komma å hämta den samma dag som han satte ut annonsen.. aja.. grattis

Jag menade inte att den är stulen, bara att jag skulle vara frestad att bli hälare om jag fick ett sånt erbjudande. Dock skulle jag nog tänka på den stackars rättmätige ägaren och tacka nej - om den inte tillhört typ Pinochet eller något annat rötägg.

Så vi vet inte om det är en rackad Nord Lead 2 eller om det är en dito Nord Lead V2..? Nåja, tre lök är ett bra pris för en Nord Lead V2.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-10 19:16

Såg nu att det stod "NL2Rack" i topicen men på syntarna står det antingen Nord Lead eller Nord Rack. Därav min undran...

Alla: Istället för musik - förvirring!

Det är en Nord Rack 2. Alltså en Nord Lead 2 utan klaviatur eller pitchbend i trä och modulationshjul i sten.

Helt enkelt en synth man monterar i ett rack. En RÖD dessutom.

Snart anländer den (börjar svettas lite)

/Rob

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-12 13:36

Ok, tänk på att den mår bäst av fyra patchkablar audio. Behandla den som fyra syntar, jämt. Polyfonin är ju dynamisk, så synt 3 kan få 13 röster ibland och synt 1 11 röster ibland osv. Kör på midikanal 1-4, det är default.

Så här bygger man en Nord Lead 2 med pianoklaviatur.

Den skulle se näpen ut med en sån liten klaviatur. Som en liiiiiiten Moog.

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-12 20:14

PF : "Vågra väga mobiltelefon med MIDI."
Real Parakeet : "Jag vägrar också polyfoniska signaler. En mobiltelefon skall pipa, inte låta som ett balinsiskt bröllop eller som en mupp. "

Äh, era gamla stofiler. Jag ser fram emot den dagen jag köper en ny mobil som jag kan komponera en egen ringsignal i Cubase med. Det är ju hur kul som helst. Å så kan man programmera vibratorn också.

*Ursäkta att jag är offtopic förresten! Och grattis till köpet Robban!*

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-12 20:59

Hängeru inte med i svängarna encore? Cubase finns redan till Siemensmobiler:
Cubasis Mobile Application

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-12 21:21

Mårre : Javisstja! Den har ju nämnts på 99:an tidigare va? Nja, det arbetssättet jag hade tänkt mig var snarare att sitta o plita ihop nått här i studion, och sedan skicka midifilen till telefonen. Fast då är det kanske jag som är en gammal stofil, som inte vill göra låtarna i Cubase direkt i luren.

• Medlem
  • 2003-10-12 21:22

Fasiken va snygg nordraken var som desktop. Får man en nordrack2 för en 4 papp idag?

Skall jag göra melodier på mobilen så ställer jag samma krav där som på mina syntar; det skall vara RATTAR och KRANAR och KRYCKOR att dra i.

- Varför släpar du alltid omkring på den där gigbagen?
- Gigbag..? Det är fodralet till min mobiltelefon...

Hörde rykten om att Clavia håller på att utveckla en "MM" - Mobile Mobular.

Robban, när nedkommer synten till dig?

Om allt gatt som det ska sa skall jag hamta den pa busstationen senare idag. Bussgod star for haleriet den har gangen. Fan sa mycket billigare an Postia. Och oftast farre incidenter.

Haller tummarna.
/Rob

encore: jag har meckat ihop midi-musik till en polares mobil.. det gjorde jag i logic

Nu sitter den och puttrar i mitt rack! Gott som faen!

Lite konstigt bara att halen till rackoronen inte stammer overens med halen i racket. Nan som rakat ut for samma sak? Kan bara fasta den med tva skruvar. Fast den later som faen!

Och det var en 2:a. Med senaste OS och allt. Vilket klipp.

Blipp, blipp, putter putter, sveeeeeeeeeeeeeeeeeep!

/Rob

• Oregistrerad
  • 2003-10-14 14:32

Ja, min stämmer inte heller. Jag har bara skruvat fast min i de över hålen. Den sticker ingenstans. Den är lite dum i konstruktionen, den snor lite plats både på ovansidan och undersidan i racket, eftersom den inte är helt "rackifierad". Får väl skaffa midikablar som är vinklade...

Grattis hur som helst!! Jag tror nog att du blir nöjd!

Pippin måste nog skaffa något nytt snart. Igen. Det börjar syga lite i synt-tarmen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-14 17:21

Pippin borde köpa en minidisk med mikrofon å gå ut och sampla & använda samplingarna i logic eller nå't som komplement till syntlingarna.

Du borde verkligen börja jobba med audiodelen i Logic, i must say.

Bevaka tråden