Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beiga Macar.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kille i min stad säljer en beige G3/300 med 288MB RAM och 32MB ATI NEXUS 128bit grafikkort för 1300kr. Ingen USB.

Hur lämpar sig denna dator under Mac OS 8/9 med Pro Tools Free och Logic Audio 6 (Big box)? (Kommer att använda max 10 audio- och 4midispår samt sparsamt med effekter). Har ej högre ambitioner än så. Att använda mjukvarusynthar är inget krav för mig, bara en bonus.

Duger det inbyggda ljudkortet i den beiga g3'an hyffsat till hobbyproduktion?

MVH Martin som inte är ett dugg hemma på Mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 21:39

Duger helt Ok, men jag skulle köra Logic 3/4 i stället för den senaste. Bjud en tusing. Se till att datorn har mycket RAM (åtminstone 256 mb). IDE och USB osv kan du fixa, den har PCI-platser, kort finns t ex på www.macoteket.se - det kan bli väldigt attraktiva datorer, de kan expanderas både "på höjden och på bredden".

Tackar för tipset!
Han ville tyvärr inte gå ner i pris utan står fast vid 1300 :/. Jag ska nog ändå ta kontakt med killen och åka och kika och framförallt lyssna på datorn och se om det kan vara värt. Har ju ingen aning om hur mkt de datorerna (Beige Desktop g3) låter. Det ingick tre diskar: 1x10gb IDE och 2x3gb SCSI. Det verkar lite skummt. Hugger jag datorn så slänger jag nog antagligen ut dem och kastar in min splitter nya Seagate Barracuda 120gb med 8mb cache.
En kul grej är att min synth (Roland XP-30) har Mac-ut/ingång. Alltså inbyggt midiinterface i synthen om jag fattat rätt. Man kopplar bara en sladd mellan synthen och macens modemport så ska det funka.

Hoppas bara att det inbyggda ljudkortet i den beiga duger då jag inte tänkt lägga ut några direkta pengar på den datorn.
*köplusta*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 22:15

Jadå, det är ett kanonbra pris. Men för att köra din nya hårddisk ska du ha ett PCI-kort för bättre IDE-prestanda. Inte för att det inte funkar annars, utan för att det går mycket bättre med kortet. Be att få köpa datorn utan hans hårddiskar och se till att du får med en eller ett par CDs med operativsystemet på.

Jag skulle baske mig vilja hjälpa alla i Sverige med sina macar, jag tycker det är skitkul...

Din XP30 är ju en kanonsynt därtill, och med interfacet funkar den utan extra MIDI-tjafs. Good stuff, indeed. Med Logic och lagom minne osv kan du lätt köra 20-30 audiospår med den där datorn.

Tackar igen. Bra med människor som hjälper till när på områden man inte är så hemma på!
Har mailat killen och frågat om jag kan komma och kolla och lyssna(!) på datorn. Rapporterar här senare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 23:20

Lyssna? På fläktljudet eller? Det är en grymt solid burk. PC var inte ens i närheten då heller, av designen osv.

På tal om Mac... jag har en PowerPC 9600/300 till salu. Det är generationen innan G3 men med samma processorhastighet. Den kör på SCSI-diskar och har en kool inbyggs ZIP-drive. Originaldisken var keff på den så jag satte i en annan på 2 GB. Ock så har den 128 MB RAM vilket man väl får anse som väl tilltaget på en sådan. Och så får du med en 21"-skärm också.

Vafasen... det är ju precis en sådan som PF haft det ytterst goda smaken att lägga ut en bild på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-10 23:32

G3:an ritar cirklar kring den, fågeln!

Och nej, de är snarlika, men det är en G3/300 på bilden. 9600 är något högre.

Here goes:

Snygga bilder! Hoppas bara att man kan byta ut CD'n mot en IDE-CDRW jag har liggandes...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-11 02:48

Nupp, jag tror inte det - lite osäker där faktiskt, men SCSI brukade det alltid vara även internt. Kanske inte på de sista dock. Kolla www.everymac.com så hittar du detaljerna.

Nix, där har du fel PF: beiga G3 var de första med intern IDE (och ganska slö dessutom).

Men för pengarna är det ett helt okej köp, men det är inget fartvidunder du skaffar. Den fläktar på rätt bra om man ska döma av de G3:or jag träffat, så det är inte en dator man ställer mitt i en studio och hoppas att den inte ska höras.

Vi har fått en G3/266 till vår studio, och jag kan testa lite prestanda om det är intressant. 10 audiospår kan nog funka, osäker på hur mycket effekter du kan få ut.

Hej igen.
Datorn jag skrev om ovan är tyvärr såld till en annan kille. MEN när jag kollade runt lite nu ikväll hittade jag ännu en lokal-annons!
Desktop G3/250/64MB/6MB HD/ZIP/6MB GRAFIK.
för 800kr ett par kilometer från mitt hem.

Ska maila killen och höra lite. Tråkigt att det inte var något hetare grafikkort och mer minne i

Vad koolt, den har mer arbetsminne än hårddisk. Eller skall det vara 6 GB hårddisk? Hur vet man vad det är för grafikkort som sitter i en Mac?

Nu var det gjort!
Jag var iväg och kikade på en Beige Desktop-G3'a idag.
266mhz, 64mb RAM, 6MB grafik, 6GBHD, Adaptec DuoConnect-kort (3Firewire, 4USB), Mac OS 8 och ZIP-drive.
Jag får rasket hemkört för 800kr. Kommer imorgon.
Tyvärr får jag inget tangentbord med. Undrar om det finns billiga Mac-bord att köpa i Lund...
En bonus är att Firewire/USB-kortet kostar över 800kr nytt...

Jag återkommer med en närmare recension.

Parakeet: Ang grafikkortet så kanske man kan hitta gamla tekiska manualer på Apples hemsida alt. Kika vad det står på chipen i datorn.

MVH PHPucko.

Bra pris!

Men om jag vore som du skulle jag leta upp mer minne, annars kommer nog Logic och andra program att vara lite kinkiga.

Tangentbord och minne kan du efterlysa på 99mac, mactorget.nu och Macworlds forum.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 10:03

Det är väl 168 pin SDRAM PC100 i de där macarna liksom vissa iMac? I så fall kan jag rekommendera PC133-kretsar, de funkar bra de med. Köpte en sådan 512 mb-krets igår för 899;- på Computer City vid kungens kurva, de finns väl lite här och var i landet. Den funkar ypperligt i min syrras iMac som står här. PC100-minnen är tyvärr dyrare än PC133, men PC133 "ska funka" enligt de rapporter jag läst.

1
Bevaka tråden