- Demokid
- Medlem ●
- Stockholm
Hejsan!
I fredags fick jag tillbaka min Jupiter-6 from Lasse på JAM. Nu har den äntligen Europa MIDI men jag har ett problem.
Jag har ett simpel MIDI setup, Out3 från MT4:an till in på JP6:an. När jag spelar på JP6:an från mitt masterklav låter allt okej. Problemet uppstår när jag startar sequencern (Cubase SX), när jag spelar på masterklaviaturet då låter alla JP6:ans röster och sedan låser sig rösterna.
Det konstigaste är att när jag startar sequencern lyser MIDI monitorn i JP6:an konstant, som om massa medelanden skickas från sequencern trots att det är ett tomt projekt.
Om jag bootar JP6 i Roland läge funkar allt. Vad kan det vara?
MVH
Demokid
My guess:
Cubase SX skickar antagligen en snutt mididata som inte JP6 med sitt interface gillar. (snutt kan i det här fallet vara något längre )
Demokid : Alltså, jag är inte helt klar över hur du menar. Du skriver: "Jag har ett simpel MIDI setup, Out3 från MT4:an till in på JP6:an. När jag spelar på JP6:an från mitt masterklav låter allt okej." Vill det säga att du har kopplat in masterklaviaturet till MT4:an och kör midiinterfacet utan någon egentligen inblandning av datorn? (som en slags MIDI-patchbay) Och när du sedan startar Cubase, kopplar du om interfacet så att den fungerar som ett vanligt midi-interface? För annars låter det ju som att du skickar dubbla midisignaler från masterklaviaturet genom att både skicka via masterklaviatur -> MT4 IN -> MT4 OUT3 -> JP6 och via masterklaviatur -> MT4 IN -> Cubase -> MT4 OUT3 -> JP6. Och då är det inte helt ovanligt att det skiter sig med ljudet när synten får dubbelt av allt i MIDI-väg.
Jag kan inte använda MT4:an utan dator/Cubase. Jag tror jag har kopplat rätt eftersom allt annat funkar. MIDI kablarna är skärmade och runt 3 meter långa.
En konstig sak... Jag kan styra JP6:an från masterklav och det låter bra. Trycker jag "Play" på sequencern (tomt projekt) så låter det konstigt och rösterna hänger sig. Jag måste ändra "Voice Assignment" på JP6:an för att den ska sluta låta. När detta är gjort kan jag inte längre styra JP6:an från masterklav... JP6:an får midi signaler men låter inte. Jag måste boota om JP6:an för att den ska börja låta när jag spelar från master keyboard.
Så här är det kopplat:
MT4 In1:
Masterklav
MT4 In2:
Jupiter-6
MT4 Out1:
Masterklav
MT4 Out2:
Emax-II, VP70, Emulator-II+
MT4 Out3:
Jupiter-6
MT4 Out4:
Minimoog, Prophet~5
MVH
Demokid
Kan testa om du får samma problem om du använder en hårdvarusequencer? Hade en Juno-106 som missade lite toner då och då om den till exempel spelade på 16-delarna. När jag körde samma slinga från sequencern i min V50 missade den inga toner alls.
Din beskrivning av cubase sx påminner om det som händer här hemma...
sx registrerar en massa mididata in och ut hela tiden från min V50 (den varken låser sig eller spelar "spöktoner"), men byter jag så att jag matar in midi från min cz101 "tystnar" mididatan... Jag misstänker att det är fel på midi ut i min V50.....:(
Jag har mer än en gång råkat ut för liknande problem, och det har mer än en gång berott på MIDI-kablarna. Det är trångt inne i en DIN-kontakt så det är lätt hänt att ett par stift eller trådar ligger emot någonstans och det uppstår kortslutning som kan få liknande effekter. Det är så lätt att prova en annan kabel så det rekommenderar jag.
Jag var först mycket skeptisk till de MIDI-kablar jag själv lödade ihop, för jag hade alldeles för grova ledare och sådant i kabeln, men än så länge har de fungerat bra mycket bättre än de skitkablar som kostar 50 spänn eller något i butik.
Intressant teori amino Mina skitkablar har funkat alldeles ypperligt.
Fast de kanske keffar under "rätt" förhållanden... Och då är det inte kablarna man kommer att tänka på först. Det är samma sak med nätverkskabel. Att man får en IP-adress från DHCP-server behöver inte innebära att kabeln funkar. Det har jag märkt.
Där tog para en poäng. Har också varit med om det
50 stycken. hur många är trasiga. Tycker det är dåligt att ens en är trasig. Måste ju finnas nån kvalitetskontroll men om det är som du sa en kass konstruktion så hjälper nog inte det. Hmm mina verkar inte så dåliga kanske om jag försöker bogersa en bil eller något med dem. Men för "normal" användning kan jag inte tänka mig att det skulle kunna bli något problem.
Hehe då kan du forska i det ämnet Hur lång är medellivslängden för en Midikabel? Märk upp dem med tape där det står datum
Sitter och njuter av min AKAI AX60. Enda jag kan klaga på är viss "steppiness" på reglarna.
Hej!
Jo jag har testat att koppla ur JP6:an MIDI Out och det är samma problem. Jag vill helst inte filtrera MIDI klockan för då kan jag väl inte synca JP6:ans arpeggiator via MIDI??
Hmm... Det kanske är min Andromeda som skickar ut sin egna klocka som F****r upp det??
Ska testa lite till idag och köra programmet MIDI OX för att lyssna vad som skickas.
MVH
Demokid
Demokid : Gör det! Midi-OX är rent ut sagt asbra till sånt! Det är bra till annat också. Med hjälp av det programmet och notepad lyckades jag t.ex. hacka ut ljuden från PF's JX-10 bank och överföra dem till JX-8P:n. *fniss fniss*
Va hacka ut ljuden... är det sant... Fan vad häftigt!! Hur lång tid tog det att fixa över det till JX-8P:an? Jamenar måste man inte ta bort vissa parametrar eller har 10:an och 8:an samma parametrar?
Problemet är hur man sätter upp MIDI-OX men alla MIDI portar och sånt... Kan den köras "in front" när man använder Cubase SX? Jag är en novis på sånt.
Tone: JX10 kan spela två st Tones samtidigt.
Patch: Parametrar för att bestämma kombinationen av en eller två Tones.
JX8P-tones; samma som i JX10.
JX10-patch; funkar bara i JX10.
Dock finns skillnader i ljudet; JX8P har bättre filterresonans och LFOerna triggar inte om i JX8P. Och den är snabbare över MIDI. Men JX10 låter fetare, aber naturlich.
PF : Ja, det är fler skillnader också. Choruset låter annorlunda på JX-10:an, där är mer fart i det på något vis. Choruset brusar mindre också, även om JX-8P's chorus inte brusar lika mycket som t.ex. Juno-106:ans.
Att hacka ut tones:en från JX-10 sysexdatan var inte så värst svårt egentligen men jag fick fixa lite data från min JX-8P för att hitta och jämföra. Sysex-datan hade även nån parameter som berättade att det handlade om JX10-system exclusive. Den datan ersatte jag med JX-8P's signatur och sen var det i princip klart. Väldigt kul iaf att föra över ljuden, och en del ljud gör sig användbara även på JX-8P:n.
Jo, till MidiOX. Du måste (om inte ditt Midi-interface är något alldeles speciellt) köra programmet för sig självt, annars tar Cubase upp de midiportar du vill titta på. Sen får du undersöka vad som skickas från de olika portarna och vad det kan vara som påverkar Jupiter-6:an. Trial-and-error typ. Jag tror inte problemet ska vara så svårt att lösa. Och du vet om att du kan filtrera data i Cubase också va? (om det skulle visa sig vara anledningen till ditt problem) Lycka till!
Okej nu har jag testat MIDI OX.
Jupiter-6:an och allt annat verkar funka fint. Det är när jag kör Cubase SX då JP6:an får fnatt. Tyvärr kan jag inte köra MIDI OX och Cubase SX samtidigt så jag kan inte se vad som skickas Ser bara att JP6:an MIDI monitor lyser hela tiden då jag trycker "Play"... det spelar ingen roll om jag står på en annan kanal Nått skickas ut på alla utgångar...
Vad kan det vara och var hittar jag alla filter i SX? Jag har testat alla filter under "Preferences".
MVH
Demokid
Kanske en dum fråga men........har du slagit av Midiclock i SX ? Slutar monitordioden att blinka då ?
Active Sensing ?
Running Status ?
Ryck alla enheter från ditt Midiinterface förutom sladden som går till JP:n. Anslut dom 1 o 1. Kommer felet tillbaka ?
Senaste drivisarna till interfacet ?
Uppdaterat SX nyligen ?
Tja, det var väl allt jag kunde komma på.
Trist sådant där men det finns oftast en logisk förklaring. Kanske du ska byta till Logic !
L - på väg till LLB om några timmar..............Blå PPG T-shirt = Jag.
Hm, ska kolla min Europa JP6a, men den har funkat med Cubase SX i ett år eller så. Min Rev 3.3 Prophet 5 med WineCountry MIDI fick däremot spel av Cubase och lösningen var min Kenton Pro-2000 som förutom MIDI-CV interface också har ett MIDI-filter vilken bara skickar vidare Note On-Off på en MIDI-kanal. Utan den hände lite allt möjligt med P5:an. Även med ett "tomt" projekt.
Ny vet jag vad som gör min JP6 tokig... Om jag sätter på "Send MIDI Timecode" eller "Send MIDI Clock". Dessa på på "by default".
Om jag stänger av dessa funkar allt men då kan jag väl inte synca t.ex. LFOs och arpeggiator på min Andromeda???
MVH
Demokid
Ok !
Nu börjar vi komma någonstans
Du vill ju skicka Midiclock till JP:n så den måste ju vara påslagen.
MTC däremot , det behöver du väl inte skicka någonstans eftersom du inte synkar 2 olika inspelningsmedia som jag förstår det. Slå av den.
Blev det bättre nu ?
hth
Lasse
Cubase SX och Emagic AMT/Unitor är inte helt kompisar.
Jag har samma 'problem', men utan lustigheter. Om jag slår på att skicka klocka till en port så skickar Cubase, eller om det är Unitorn, ut klockan på _alla_ portarna. Fråga mig inte varför men jag har inte kunnat lösa det på något sätt .. och eftersom jag inte har lustigheter har jag inte heller brytt mig.
Det fungerar dock fint med en Midex8. Har provat hos en polare nämligen.
Hmm. Det var inte så mycket hjälp, men lite info i alla fall ..
Jag snackade med Neil från Synthcom och han tror att det är en bugg som dom missat... Han ska debugga ikväll och skicka nytt firmware.
Fast det där med MT4 och Cubase låter inte kul... Jag har märkt att den skickar på alla utgångar om jag försöker välja en utgång.
Jaja Europa MIDI ska ju klara att ta emot MIDI Clock så detta får dom fixa.
Tack för alla hjälp grabbar!!
MVH
Demokid