Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

velocity

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

finns det något litet program som kan ändra på inkommande midi till datorn, så att velocity:n hålls på ett konstant värde oavsett hur hårt man spelar?

edit: kanske skulle ha postat det här i mjukvara istället, sorry.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-15 12:41

Beroende på program så kan du filtrera bort den informationen. Om det är Reason du jobbar med går dock inte det, då får du använda en klaviatur som inte sänder velocity (som enklaste utväg).

finns det något program som alltid låter inkommande midi gå upp till 127 konstant?

lite bökig fråga men jag har grubblat länge så

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-15 17:14

Ja, Midi-OX t.ex. Men oftast vill man ju isåfall ha velocity på max - direkt in i sequencern. Då rekommenderar jag att man fixar det via sequencern istället (som oftast har möjligheter till att påverka in-datan). T.ex. hade jag problemet (då jag endast hade DX7:an som masterklaviatur) att pitchbendern inte alltid stannade på mittenvärdet när jag pitchbendade. Säg att mellanvärdet skulle vara 63, ibland ställde den sig på 64 istället. Då lägger man helt enkelt in att ett pitchbendvärde på 64 ska ersättas med värdet 63.

En annan lösning är att köpa en midigrunka, t.ex. från MIDI Solutions, som man kan programmera till att fixa velocityn. En sån lösning är smidigare i en datorlös midistudio eller om man turnerar en del, och dessa burkar behöver heller inte någon separat spänningsmatning eftersom de drivs via MIDI-kabeln. (har man billiga MIDI-kablar som inte har alla trådarna kopplade funkar dom däremot inte) Men annars tycker jag att man lika gärna kan använda sequencern till jobbet. Kolla i sequencer-manualen och se efter hur man gör bara.

Fasen vad ni är duktiga. Jag är helt nollad nr det gäller sånt här. Jag tycker att det är TRÅKIGT att leta inställningar i musikprogram. Skiten skall funka direkt och på det sätt JAG vill. Men så är det ju sällan. Lyfter på hatten för all er kunskap.

Ah, okej, tackar! Ska testa med Midi-OX genast. I cubase är det ju inga problem att fixa om värdena men när man använder diverse billiga småprogram så blir det värre.

Så, det verkar funka bra att ändra velocityn till 127 som standard, nu återstår bara att datan skickas från midi-ox till programmet man använder. För tillfället så klagar programmet på att midi redan används (av midi-ox).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-15 19:33

Vikariepoolen : Nej, det där är också ett problem. Man kan inte (vad jag vet) dela en midiport på flera program. Men det finns en lösning på det problemet och det heter Hubi's Midi Loopback device. Nu har jag inte använt det på flera år, men jag har för mig det fungerar så att man får 4 virtuella midiportar vid namn LB1 till LB4. Det du skickar in på LB1-OUT kan du läsa av på LB1-IN. Så om du nu har ett midiprogram som du vill köra, och samtidigt vill använda Midi-OX till att påverka velocityn, så kopplar du det såhär :

Midi-interface IN -> MidiOX -> LB1 OUT

LB1 IN -> Midiprogram

Hoppas nu jag minns rätt. Lycka till!

  • Medlem
  • 2003-10-15 19:41

Midi-OX är trevligt. Har just använt det för att uppgradera OS till min Monomachine.

http://www.midiox.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 23:09

I Cubase (SX alltså) behöver man inte pilla om värdena i efterhand. Bara att ställa in 'velocity' och 'midi volume' på egenskaperna för midispåret, så blir det alltid 127

Finns väl tom nån Input Transformer funktion? Så låter det rätt även när man spelar?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 10:03

Peter H : Ja, precis. Det är alltså där jag fixar pitchbendern.

När ett pitchbend-event har värdet 63 byts det alltså ut till 64. Undrar förresten om det bara är min DX7:a som har den lilla egenheten?

ajaj, installationen var nog anpassad för windows 95 (och 3.1 också för den delen ) så jag får fortsätta att banka hårt på min stackars synth för att få upp velocityn
tack för hjälpen dock!

1
Bevaka tråden