Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora MIDI-problem (löst!)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 16:48

PROBLEMET LÖST !

[Jo...jag har och har haft problem med midi en längre tid nu. Framför allt att skicka sysex-filer mellan dator och synt.

Den maskin jag mest suttit å försökt pula med vad gäller detta är en Kawai K4r. Programvaran jag använder är MIDI-OX, ljudkortet är ett SB Live! och jag kör på WIN2K. Hela mitt system har dessutom just ominstallerats.

Således kopplar jag ihop PC och Kawai på detta sätt: från joystickporten in i synten. Midi-änden på kabeln som är markerad "out" går in i "midi in" på synten och midi-änden på kabeln som är markerad "in" går in i "midi out" på synten. Jag har dessutom testat en hel massa olika andra kopplingar, utan något resultat. Men det som jag beskriver ovan är väl så det "ska vara"?

Inställningarna på Kawai:en ska vara som de ska, inga konstigheter. Manualen har jag inte fått tag på än, bara en dåligt koperad/scannad version som är ganska svårläslig. Men av den att döma står det nästintill ingenting om sysex i den.

Vad är det jag gjort fel/är fel? Borde det inte funka? Är det nån som har nån aning? är själv totalt urusel på detta och skulle behöva VÄLDIGT mycket hjälp innan jag riktigt greppar det, verkar det som.

Ytterst tacksam för svar!

MVH
/V

p.s. Till saken hör att operationen jag vill utföra SKA gå, då jag "av misstag" lyckats skicka över två sysex-filer till synten, men jag har absolut ingen aning om hur detta hände. Rätt var det var så var alla patcher utbytta bara. d.s.

]

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 16:58

Urk, mitt stackars modem var inte så glad för de feta bmp-filerna. *pust pust* Spara gärna i jpg-format nästa gång.

Använder du midiporten på SB Live!-kortet? Varför har du isåfall valt MPU-401-devicen? (vilket tyder på att du har ett extra midikort i din dator) Om det är Live!-kortets joystickport du använder, byt då Input till SB Live! Midi Port [C800] och Output till SB Live! Midi Port [C800].

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 17:04

tack för svar encore!

det här var det bästa som hänt på nåra veckor.....tamejtusan nu funkar det ju! satan-i-gatan!

jo...grejen var ju att jag testat med SB Live!-porten flera ggr, men fått som råd att använda mpu-401 istället....det var därför.

men ja...skitsamma! tack tack tack! :kaaaka!: TJOHOOOO!!

(hopaps ditt modem klarade sig undan utan bestående men...det var ju för en god sak iaf.....:) )

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 17:07

Oki. Kul att det löste sig.

Du har inte provat att köra kX-drivrutinerna till ditt SB Live! vid något tillfälle? Det fanns nämligen någon version av kX där det inte funkade särskilt bra att skicka sysex-meddelanden via midiporten när man använde dessa drivrutiner. Vet faktiskt inte om de löst problemet ännu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 17:10

TACK återigen...

Nej...det har jag inte. Kan man hämta hem de från Creative:s sida eller? Verkar dock gå hur smidigt som helst att skicka nu....

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 17:30

"Kan man hämta hem de från Creative:s sida eller?"

Nej, det kan man verkligen inte! Faktum är att några snubbar började koda dessa drivrutiner till Live!-serien (och sedermera även Audigy-serien) för att de ville kunna utnyttja Live!-korten maximalt, dvs mer än vad Creative's drivrutiner tillät. De har varit under utveckling i ett par år och de blir bättre och bättre. Men funkar Creative's drivrutiner fint för dig så behöver du inte byta, för kX är ännu inte perfekt i alla avseenden. Jag väntar själv på att soundfont-stödet skall fungera perfekt.

http://www.kxproject.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 18:31

Hehe...okej, visste inte vad kx vad för något överhuvudtaget.

1
Bevaka tråden