Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLife is so complicated!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 17:30

Gah! :kaaaka!:

Idag uppgraderade Apple farligt fett igen!

1. iBook får nu G4-processor! Kolla priserna - den är nästan som en Powerbook nu och kostar en tredjedel. Slot-in DVD/CDRW som i PB. MacOS X Panther.

2. eMac är rejält prissänkt - otroligt billig och ändå så kraftfull. Levereras med OS X Panther. Att byta den interna 40 gb-disken mot en 160 gb-disk kostar inte mycket extra.

Satan!!!

Köplusten är sjuk!!!

www.apple.se

  • Medlem
  • 2003-10-22 17:44

Riktigt sugen på en iBook!
Måste bara betala av den nya iMacen först.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 18:00

Jag sitter här och stolen lutar. Något otroligt. Starkt mot en eMac må jag säga! Zatan!!! 160 gig å Firewire å stor skärm å allt... känner hur behovet skapas inom mig.

*muttermutter*
Nu blev man ju sugen.
Synd att SX verkar så meckigt på mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 18:02

Inte enligt motif på 99mac, han kör det stenhårt. Det borde ju ha uppdaterats en del sedan version 1.0... och den jäkla Panthern springer ju tydligen fortare än kvickt... GAH...

*förträng*
Jag ger mig bara en massa problem med crossgrades osv.
Vad skiljer egentligen mot PB?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 18:22

Undrar samma sak. Läs min tråd "Fan det kanske är dags nu" och svara gärna på lite frågor jag har om ni har aningar...

MVH
Oskar

Jag tycker Cubase verkar vara det program av de tre (Logic, DP, Cubase) som funkar sämst på Mac, dessvärre. Det verkar som Steinberg fokuserar på PC-sidan.

Men jag är ju övertygad Logic-snubbe, så lyssna inte på mig om ni vill köra Cubase.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 21:28

Jag läste något sedan, efter att den värsta klagovågen på SX 1.0 för Mac lagt sig, om att Steinberg sade att de verkligen satsar hårt på Mac-sidan också. Så det LÅTER ju lovande i alla fall. Dock är jag inte bekant med SX, men Nuendo har jag kört en del - det var sjukt bra under OS 9 t ex.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 22:30

Whoah.

En eMac beställd, jösses!

Fattar knappt att jag just beställt en ny Mac...

Lite tillbehör ska ordnas också.

Snabba ryck, grattis.
iBooken var visst bara smäckrare på bild än i verkligheten mot den dell jag haft mina ögon på.

Size and weight: iBook G4 with 14.1-inch display

Height: 1.35 inches (3.42 cm)
Width: 12.7 inches (32.3 cm)
Depth: 10.2 inches (25.9 cm)
Weight: 5.9 pounds (2.7 kg) (1)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 23:12

En sak som iBooken är bra på är i alla fall batteritid!

Jag tycker nya iBook G4 är grymt snygg i sin sobert grå färg. Men du skulle nog uppleva den som rätt slö jämfört med din stationära burk, som ju verkar klart maxad så vitt jag förstod.

Jo, den är svinsnygg. Den enda pclaptopen som ens snuddar vid apple's sony vaio och den kostar tyo 30k.

Men själv skulle jag bara göra förluster om jag switchade.
Synd på så rara ärtor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 23:34

Jupp. Själv kom jag undan med typ 8700:- (inkl studentrabatt) för en eMac 1 ghz med combodrive och 160 gb hårddisk. Minnet är bara på 128 mb, men jag har en 512:a att leka med.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-23 00:21

Men guh asså!!
Nu blir jag ju jättemegasugen jag med...har sneglat på en iBook tidigare. Fast detta kanske kan göra att de äldre iBookarna kan krypa ner ännu ngt (tänker på att det kan gå att få tag på en iBook 500/600 för runt 6000kr just nu).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 00:24

Jo, fast tänk på nya iBook 1 ghz... den är lika snabb som den PowerBook-serie som Apple kom med i våras. Priset är mindre än hälften. Lite mindre skärm, men inte många andra "bantningar" egentligen. Apple är ett företag som promenerar åt helt rätt håll må jag säga.

Men när ska de gör nåt åt bussen? 133 mhz??! Det är ju så man häpnar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 00:35

Mja, är det en 133 mhz buss då? Jag hörde någonstans att det var 266-minnen till den nya. Men hur som helst är det en rapp dator i OS X, den kommer kännas som en Powerbook nu. iBook var märkbart slöare med G3-processorn. Se'n tycker jag det är bättre att jämföra äpplen med äpplen än äpplen med päron. PC-sidan har ofta snabba datorer, men de har aldrig känslan...

Menade systembussen.
Jag försöker jämföra verktyg med verktyg. Frukt passar bättre i magen.
'Känsla' är en faktor som absolut ska vägas in.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 01:19

Det är så. Många motorcyklar kan köra om en HD men det är bara en HD som är en HD, så att säga.

...och om hd'n inte orkar upp för backen så att man kommer hem...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 02:06

Det gör den, den har råstyrka i den där G4... f'låt V8:an...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 03:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av eskimo
Snabba ryck, grattis.
iBooken var visst bara smäckrare på bild än i verkligheten mot den dell jag haft mina ögon på.

Size and weight: iBook G4 with 14.1-inch display

Height: 1.35 inches (3.42 cm)
Width: 12.7 inches (32.3 cm)
Depth: 10.2 inches (25.9 cm)
Weight: 5.9 pounds (2.7 kg) (1)

Vilken dell har du kollat på? Har bara sett fetingar själv, förutom den lilla dyra varianten med centrino-system.

Har inte bestämt mig för antingen ibook g4 eller en dell laptop än, men nu lutar det åt macen inte minst för att jag hittade att man kan hacka ibook och imac för att kunna visa dubbla skärmar, hehe

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Hoppas bara det fortfarande funkar på den nya... fortfarande radeon så...

/O

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 03:54

Glömde fråga om det är värt att köpa på macoteket (bättre support, fysisk butik) eller ta studentrabatten och den större hårddisken med bluetooth inbyggt i config hos apple...

eller går det att sätta i minne, byta hårddisk, och stoppa in ett bluetoothkort i efterhand? (*hoppas*)

skit i hårddisken förresten. skaffar nog en 7200 rpm 120GB firewiredisc till video och audio för 2500:- istället snygg design på den också. och FW800-kompatibel...

/O

Minne är förhoppningsvis lätt att sätta i, det brukar det vara på macar, men hårddisk brukar vara kinkigare. En extern HD är ett bra val...

Bluetooth har jag inte en aning, men om det är en komponent från Apple kan den vara lätt att installera, men inget man räkna med på konsumentvarianterna.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 11:45

Jo, extern HD verkar bra. Nån som har nåt att säga till om den här från Macoteket:

FireSmart ALU 180GB (8MB Cache) - 2390 kr

Det enda jag inte är säker på är om Firewire-HD's är lika bra på "bursts" som interna hårddiskar. Är de inte det så kommer det ofrånkomligt att bli "clicks'n'pops" i musiken...

Fan vet om det inte blir 12" powerbook 867MHz begagnad modell köpt i mars istället... 13000:- är det ett bra pris, och vad skiljer mot de nya 1GHz 12"-modellerna förutom processor?

/O

Firewire är gjort för den här sortens uppgifter, och jag har inte hört talas om någon som fått klick och sånt från en extern disk.

PB12" för 13.000 är ett helt okej pris, men jag skulle vänta någon vecka eller två och se om priserna sjunker med nya iBook på scenen. Skillnaden mot nya 12"/1GHz är inte så stor: mer cache och lite fräsigare processor och grafikkort är väl enda skillnaden. En iBook 12" känns som ett bättre köp tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-23 15:04

Har du Mecenat-rabatt också, Oskar, så är det ju bara att köra. Det är roligast att köpa helt nytt... Minnet kör du inte från Apple bara, det är de svindyra på. Kolla också vad FW-diskarna som finns på Applestore kostar.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 20:22

Mecenat-rabatt? Jag studerar på folkhögskola så jag har visst 10% på iBooken. Lägger nog till 60GB-hd:n istället för standard 30 i såna fall, och köper till minne i efterhand. då blir priset 11006 spänn.

det som var bra med powerbooken var att den hade superdrive... samt maxat 640MB RAM... gosigt. tyvärr verkar han ha sålt skönheten provade en iBook 12" idag (första vita versionen från 2001 eller nåt) och den funkade ju bra, men den var alldeles för plastig för min smak, och tangentbordet ganska kasst, så jag skulle nog gillat powerbooken bättre...

/O

Ska man köpa beggade Powerbook till rimliga priser får man vara snabb på att svara på annonser... de kan vara sålda på en timme eller två. :eek:

Ge inte upp! Räkna med att det tar en två veckor innan man får napp, minst. Eller så köper man nytt.

Bevaka tråden