Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-mu Vintage Pro

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 17:58

Nu säljer www.musicstorekoeln.de den här eminenta 128-rösters-fullsize-proteus-rackaren för, omräknat till SKR, grovt sett 4300:-!!! Otroligt!!!

Det kan bli en hård vinter!

Den har en föregångare också, eller? Funderar på att byta ut min Juno-2:a mot nåt sånt eftersom jag kommit underfund med att det är orglar jag behöver och inget annat
Stora skillnader på den nya modellen, eller?

Pf du har haft en föregångare om jag minns rätt?

Hur låter den om man jämför yamaha vs korg, vart står den jag är ute efter något som låter diamantklart och hårt typ åt korg hållet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-22 19:01

Hmm. Vad är det här för grej då? Orglar? Jag gillar orglar!

Och PF, jag måste berömma din ordvits: "rackaren". Ett förnöjt flin infinner sig på mina läppar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 19:54

Kolla in www.emu.com för att spana in alla rackarna! Lyssna på lite demos osv kan man göra där också, även fast det är rena skitlåtarna. Fyra å tre för den här är inte att racka ned på!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-22 20:05

Åh, åh ÅÅÅÅÅÅH! Jag vill ha! Seriöst: Jag måste ha en. Demona var förskräckliga, men det känns som att den håller hög klass.

Jag hade ju funderat på en Nord Electro, men den är lite för dyr, för tillfället, och den här känns nästan i samma klass. Det enda jag kommer att sakna är pianot.

OT: Finns det något schysst pianorack som rekommenderas?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 20:07

Det kan du köpa som expansion sedan till Vintage Pro'n. Expansionerna ligger kring 2000:- styck eller kanske något mindre. "Sounds of the ZR-76" sägs ska ha ett grymt bra piano.

Musikbörsen... ...säljer Vintage Pro för 9.595:-...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-22 21:27

God damn! :eek:

Är det SÅN skillnad? Hum... Men betyder det att man kan gå till närmsta lokala musikaffär och säga:

- Du, jag vet minsann vad dom kostar egentligen!

Eller. Ja. Man kanske ska beställa ifrån tyskarna då.

Hur mycket kan tänkas tillkomma om vi ser till frakt och tull?

(btw: är det någon som har testat och kan rekommendera?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 21:42

Frakt: Max 150:-. Tull: Nej, det är inom EU, 0:-.

Jag har testat alla E-mu's tidigare modeller, har läst recensionerna på denna och tror mig kunna säga att jag med värme kan rekommendera den. Jag som ju kör Reason har faktiskt enormt stor lust att köpa en själv, som komplement om man nu köper en Mac och kanske ett program med ReWire 2-stöd eller så. Sjukt billigt för en så extremt vass syntmodul. 128 röster t ex. Inte lite, det. Kul design också.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-22 22:02

Men musikbörsen... Vad vill dom? På deras hemsida skiljer det bara hundra kronor mellan rack/keyboardmodellen...

Mummel. Dom kanske borde överväga en uppdatering av prislistan?

tyvärr så är det så det ligger till ibland med priserna här i sverige.. det är just därför som man ibland blir "tvungen" att beställa från andra länder

Jag kör numera på pf's gamla proteus2000 som är samma modul som ovanstående.. fast med andra samplingar i. Den är väldigt användbar! Låter jättebra! Ganska meckig att mecka ljud på iom att det är väldigt få kontrollers på fronten.. men med tanke på det så är den ganska snabbjobbad ändå

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-22 22:36

Jag har tänkt lite: Är alla EMU:s grejer typ samma sak, fast med olika ROM-kort, eller något sådant?

För det verkar ju som att man kan köpa Vintage Keysljuden i ROM-format, exempelvis.

Vet ni om det går att köra flera olika ljud samtidigt på manicken, exempelvis splitta sin keyboard på orgel och, ehrm, ja, moog?

Det är samma hårdvara i grunden i alla moduler i samma serie (nästan 100% säker på det iaf). Man kan köra 32 olika ljud samtidigt (fördelat på 128 röster) per modul i taget.. räcker det?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-22 23:02

I guess!

Nej nu. Det måste bli en sådan här. Jag har bestämt mig. Någon som vill köpa OB-3?

justja.. det finns även en lite mer orgel-specifik modul i den här serien. Jag har för mig att dom döpt den till nåt så passande som B3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 23:43

en David: Nej! Men den är säkert kul den med. Keep it.

Volle: "B4".

Bara en skillnad på E-mu-modulerna (hela serien började med Audity 2000) - en del av dem är 64-röstiga och tar två expansioner, de andra är 128-röstiga och tar fyra expansioner. Eftersom de oftast säljs med ljud (finns faktiskt en som säljs tom också) används en expansionsplats av de två eller av de fyra till de interna ljuden. De som är 128-röstiga har dubbla MIDI och också fler utgångar osv. De 64-röstiga är t ex XL-1, B4. 128-röstiga t ex Proteus 2000 och Vintage Pro. Jag tror ljudkretsarna finns i 16 mb och 32 mb-varianter. Mer info finns på www.emu.com och förstås via www.google.com - men en Vintage Pro är absolut inte fel, den är faktiskt "för billig" med tanke på hur fet den är. Tänk på att detta är ett nypris. Jag minns när Proteus 2000 gick på långt över 10.000:- och Audityn gick väl nästan på det dubbla när den kom.

Edit; Oj, det visar sig att Audity 2000 är ett undantag; den har allt som Proteus 2000 har men bara 64 röster, men annars lika många utgångar. Och så hälften så många expansionsplatser. Proteus 2000 kom lite senare än denna har jag för mig, så det är ju officiellt P2K (som den ibland kallas) som är "mamma" för hela serien. Audityn var den första i bemärkelsen att den hade den här designen, filtren osv. Sedan tror jag att Audity-ljuden är de enda som inte finns som expansionskort att köpa till de andra, men jag är inte säker. Hade en så'n här ett tag, gjorde en låt som heter "pappa" med den när jag fått reda på att jag skulle bli pappa. Kan lägga upp den så får ni höra.

E-mu Audity 2000. Inte "mamma", men "pappa"...

---

Edity 2000:

Här finns en liten PF-demo av Audity 2000

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-23 08:45

Definitive B-3, heter den. B4 är väl Natives?

Lyssnade på filen. Det låter bra, minsann.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-23 20:19

Finns det någon som har beställt ifrån Tyskland, och kan lugna mig lite ang. att man får sina grejor och sånt?

Vi är rätt många här som beställt tror jag, har aldrig varit några problem vad jag vet. musiciansgear.com är lite struliga, men så vitt jag vet har det löst sej i slutändan för alla? Musicstore och Thomann har funkit klockrent för mej...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-23 20:44

Så det där som försäljaren på musikbörsen började babbla om, så fort jag hostade Tyskland och halva priset
(d.v.s:

"Ja, du KAN köpa den i Tyskland, men då får du räkna med fraktskador, tullar och extra moms också!"

)
, var kvalicifierat skitsnack?

Jag och ett par till i kretsen har beställt från Thomann några gånger utan andra problem än att leveranstiden blev lite lång en gång för en udda sak, och att de inte skickade bekräftelse en annan gång. Men alla grejor har kommit och funkat

Thomann verkar ha en rätt stor telefonavdelning, vi måste ha pratat med tio olika personer när paketet var försenat. De var trevliga, men att sitta en kvart till Tyskland kanske inte är så kul, eller... men jag har ingen aning om vad det kostar att ringa dit...

Thomann har priser inkl. svensk moms på sin sida. Musicstore får man räkna om, dra bort tysk moms tror jag (16%) och lägga på svensk. Frakten är inte hör, ett par tre hundra tror jag om det inte är jättepaket...

Tull från Tyskland... nej, nej, vad tror han EU är för något

Musicstore säljer med tysk moms (har att göra med omsättningen gentemot mottagarlandet. Tror personligen att dom *borde* betala svensk moms, men det är en annan sak), så man behöver inte räkna om nånting. Visst var det bullshit från Musikbörsen. Ingen extra moms, ingen tull och inte större risk för fraktskador än inom Sverige. Hur får Börsen dit sina prylar? Teleportör?

Tragiskt att dom inte kan komma på bättre argument för att få folk att handla hos dom.

Jo, momsen ska betalas i landet där köparen finns, så visst borde de lägga på svensk moms och inte tysk, men det blir väl billigare för dem att strunta i det. Thomann är nitiska hur som helst

Men det spelar ingen roll, priset blir bra mycket lägre hur man än gör.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-24 00:33

Jag har för mig jag läst ngt om att firman ska betala svensk moms om de har en omsättning till Sverige på över 250.000kr per år....

Jepp, också vad jag hört. Har för mej att någon citerade bestämmelsen här eller på nåt annat forum för ett tag sen?

Hursom, Musicstore lär omsätta mer än 250k per år i Sverige. Men det där är säkert grymt svårt att hålla koll på.

350000 even

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-24 14:47

Man vet aldrig, det kanske inte är så många som handlar av dem trots allt.

En sak är i alla fall säker, tomten på Musikbörsen snackade inte ens kvalificerat skitsnack, det var rent okvalificerat skitsnack. Rena smörjan.

  • Medlem
  • 2003-11-06 13:07

Då har jag beställt en Vintage Pro, tack för tipset PF.

4258:- inkl frakt, är väl inte så tokigt. Ser fram emot 128 friska röster att leka med.

/Kloon

  • Medlem
  • 2003-11-06 13:14

Hur låter denna då?

Grattis klooon slit den med hälsan

Bevaka tråden