Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera Windows

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som vet HUR I HELA J-VLA H-VETE jag aktiverar mitt Win XP Home Edition? Jag har inte fått ett endaste meddelande om att det ska aktiveras. I bästa fall kan jag logga in men sedan kan jag inte göra ett jota. Nu sitter jag och läser i manualen att man skall aktivera Windows under installationen. Det är bara det att min dator kom färdiginstallerad!!! Och jag har inte fått något meddelande som säger: "Du, nu är det dags för dig att aktivera ditt Windows annars kommer det att gå åt h-vete för dig!".

Sedan kan man tydligen klicka på Start > Alla program > Aktivera Windows. Just det ja, nämde jag att det alternativet INTE finns på min dator? Jablisåjävlaföbannad!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-29 20:38

Vad händer om du går till www.windowsupdate.com helt enkelt, kan du tanka hem prylar? Jag tror inte jag behövde aktivera mitt Windows, har bara kört på det hela tiden, brydde mig aldrig om att installera om det utan kör på toshibas defaultinstallation. På XP home alltså.

Parakeet:

Kanske finns det under : Start -> Programs -> Tillbehör -> System Verktyg

Det gör det i alla fall på min Professional Edt.

Det borde stå antingen vid inloggning hur du ska göra, alternativt ringa ett nummer. Otroligt löjlig feature, men häng inte näbb nu...

Tack för ert underbara stöd i denna svåra stund grabbar. Känns skönt att inte vara ensam. Det är just XP home jag kör. XP Pro saknar den där idotgrejen med aktivering. Sedan blir jag så förbannad när jag läser att om jag inte aktiverar Windows kommer det att fungera i 30 dagar och att jag under den tiden kommer att bli påminnd om att aktivera skiten. Det är rent nys. Jag har inte fått ett enda meddelande om det!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-29 21:01

XP Pro saknar inte alls aktiveringsprylen, för jag har minsann aktiverat XP Pro minst vid tre olika tillfällen. Kanske är det så att just XP Home saknar aktiveringsprylen, snarare?

Njae! Det är som så att båda 2 har aktiveringsprylen, men om du har en så kallad "Corporate license key" (Eller vad fasiken det nu heter) så slipper man aktivera alls.
Skulle ju vara kul ifall man "Ghostat" ett par hundra burkar som sedan måste aktiveras oxå, ehum not.

Dell´s support är inte öppen och jag hittar inge möjligheter att skriva in licensnummret. Jag har börjat flytta över typ 14 GB data till min gamla dator över ett 10 Mbit-nät. Jag får köra in återställningsskivan och sedan hoppas på att jag hittar den där förbannade registreringen. Jag kan bara inte smälta att jag inte fått någon varning. Nog för att jag som IT-tekniker klickar bort alla meddelande av ren vana, men jag har verkligen inte fått någon varning om att systemet kommer att gå åt h-vete.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-29 22:16

Corporate Edition behöver inte aktiveras antagligen pga att vissa företag köper 50-tals licenser å då kan det vara lite meckigt att sitta å regga varje enskild licens. Detta har oxå gjort den versionen till den vanligaste versionen i hemdatorer (finns tex mindre seriösa dataföretag som skickar med en hembränd CD med just Corp. Edition). Rätt var det e sitter ägarna till dessa datorer å får felmeddelande vid windowsuppdatering (bla. vid uppdatering med SP1).
Jag känner ett gäng folk som fått med sådana CD vid dataköp (priserna blir ju klart lägre om företaget kan köra en licens till mer än en dator, vilket bör poängteras e olagligt).

Man tycker ju att den skulle vara aktiverad redan om du fått den färdiginstallerad?

Du har inte bytt ut nån hårdvara? Jag fick aktivera om när jag bytte professor i min burk... Den gnäller iaf oavbrutet innan du aktiverar, så det kan du bara inte ha missat.

Ve & pina över aktivering öht. Föredrar ta mej tusan tom en dongle som åtminstone kan flyttas runt mellan datorer utan gnäll!

Har inte installerat någon ny hårdvara. Problemet bara dök upp igår. Jag hade inte en tanke på att det kunde ha med registreringen att göra. Har försökt göra "repair" på systemet med det slutar bara med en svart skärm med ett timglas. En gång spelades den där förbannade intro-låten för XP. Det är ju självaste faan, när man kör på "äkta" licens så får man problem. Jag är förbannat sugen på att stoppa in en XP Pro med ful-licens!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-30 08:38

När jag köpte min Dell (iofs två år sen) så var den redan aktiverad...

Jupp. Jag börjar tro att det är något annat som är problemet. Skulle ringa till supporten och fick av en telefonsvarare veta att jag skulle ha datorn serienummer till hands. Så jag fick åka hem och hämta det. När jag kopplat ur datornjävlen och vänt den uppochned ser jag att serienummret är samma om servicetaggen. Och den hade jag redan antecknat och tagit med till jobbet! När jag går in på Dell´s sida och skriver in min servicetag så får jag veta att min dator inte finns med i databasen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-30 11:05

Du har en knäckt dator (eller e det du som e knäckt?). Dina dator finns inte alltså? Då e det ju inte så konstigt att den inte fungerar...

Dum fråga kanske, men du har inte förväxlat en nolla med ett O i service-taggen? Har själv gjort det i bland vad gäller jobbets burkar...

Andra funderingar... Har du stängt av tjänster (services) via MSCONFIG? Har läst på en del forum att det kan ställa till problem.

Oavsett, jobbigt när sånt här händer. Och precis som Dualrange sa, aktivering finns för både Home och Pro förutsatt att man har en stand-alone licens (eller OEM). Däremot finns inte aktivering om man har en "Volume License Product Key".

Jag ringde till Dell. De hade "glömt" att aktivera min dator. Det tar max 2 dagar för dem att lösa detta. Sånt här händer en gång på 10000 och det var ju bara löjligt av mig att inte inse att detta skulle hända just min dator. Hittills har jag suttit två kvällar/nätter och vart i upplösningstillstånd över detta, bara för att någon fjant "glömt" någon liten grej på min dator. Detta innebär att jag inte kan musicera förrens min dator är uppe igen. Undra hur Dell kommer att kompensera mig? Jag skall skicka ett brev till dem!!!

Va?! Max två dagar! Jag hade varit mer än fly förbannad över nåt sånt. Jag hade krävt att de skulle göra det direkt med mig i telefon. Det är ju minst 3 dagar i förlorad inkomst (vad vet dom om dina förehavanden och åtaganden?! ).

Nä, fly fasen för ett sånt svar... Fast man kanske ska vara glad ändå. Det kunde ju varit så att de hade ringt dig och sagt att dom avaktiverat din dator pga för mycket arbete :kaaaka!:

Fortfarande inte aktiverat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 19:48

AARGH! Tryckte på ångra igen!! Snälla, ta bort den knappen!!

Tanka ner Windows XP så slipper du dendär skiten. Du har ju redan köpt skiten så du gör ju inget fel etiskt.. De andra felen man gör kan man ju skita i...

Jag vet inte om ni blir sura för att jag skriver om sådantdär men det är ju inte så farligt..

Jag har licens för XP home och jag vinner inget på att tanka hem en likadan version. Då kan jag lika gärna använda den jag har. Men om jag tankar hem/plockar fram XP Pro så kommer jag slippa detta problem. Men den har jag ingen licens för. Men visst, jag håller med dig. Alla gör det men ingen pratar om det. Och med detta vill jag inte starta ett jidder om piratprogram versus originalprogram.

Jobbet blir dock detsamma med att installera skiten och det är det jag vill slippa. Men jag ger mig sjutton på att det inte bara kommer att hoppa igång och fungera efter att de aktiverat det utan annat än att jag får installera om. AGHHHHH!

Vad tycker ni att de bör ge mig i kompensation? En hårddisk?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-10-30 21:55

Nä, en Moog.

Det här kopieringskyddet är ibland det fånigaste jag vet... Om dom vill ha lite säkerhet, så kan dom använda hårdvarulås. Inte massa jävla telefonsamtal och skit. Åh. Hata.

Skickade ett surt e-brev till supporten idag. Ringde dem för en stund sedan och fick tala med en tekniker. Fick vänta länge i kö. Är panflöjtsmusik STIM-befriad? Enligt honom så berodde inte felet på någon missad aktivering av Windows. Jag hade något fel i mjukvaran helt enkelt! En formatering och ominstallation skulle lösa problemet. Det var ju bara jävligt synd att jag inte fick det svaret från teknikern igår, för då hade jag kunnat installera om datoraset redan igår!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-31 11:07

"Totte ska inte ha något putt-set, Totte ska ha en banan!"

..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-31 12:00

Datorer kan bli lite väl meckiga ibland...

Up and running!!! Nu återstår bara jobbet att installera om alla j-vla program.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-31 20:41

Lider med dig...har precis hjälpt min gamla far att installera om Win2K, Office och en hel drös med andra program...

Har du prövat att installera om windows?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 23:45

Jag säger bara Windows XP Tiny - Beast Edition.
- Allokerar bara 50 mb minne och är helt gratis.

Oh my fucking god!

Nu har topicnekrofilin gått överstyr! :eek:

fniss
ok, det var barnsligt av mig

Bevaka tråden