Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och bränner backuper... Ett fåfängt försök att få loss lite hårddiskutrymme att spela in ny musik på.

Fy s*tan vad trist det är: 10gb data / 650mb CD-R = 15 stycken!

Nån som skaffat DVD-RW än? Hade jag haft en jag snart varit klar...

Frestad...

Skaffa ett diskkabinett med en RAID5:a i. Typ 300 GB utrymme. Skaffa även en bandare som tar fullständig backup varje natt. Kostnad? Tja, en 150000:- Men då slipper du det där hemskejobbet.

DVD-R: 1290:-

Hmmm.... :rolleyes:

En bandbackup hade varit fina fisken såklart. Har lurat lite på extern firewiredisk också. Då kan jag backa upp två datorer med den, utan att belasta mitt blixtsnabba 11mbps trådlösa nät... (Som i praktiken känns som 2.3mbps)

Har du ingen gammal dator liggandes? I en sådan borde man få in tre diskar och en CD (man måste ju ha ett OS i den...). En RAID5 borde funka på tre diskar. Men det är klart, 11 MBit är inte så fräsigt om man vill backa upp 100 GB.

Näpp, inga datorer kvar. Sonen har den allra äldsta (P200), och jag eldade upp frugans Celeron 300 (fråga inte), så hon fick servern.

DVD-R känns nog som bästa varianten, då kan man backa upp varje projekt när det är klart. Dom får ju inte plats på en vanlig CD längre, om man har lite alternativa tagningar osv...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-03 22:19

Om du har datorerna nätverkade med varandra skulle jag rekommendera en fet hårddisk i stället. Men det är ju svårt att veta hur du jobbar... 650 mb inte tillräckligt för EN låt? 80 minuter audio... kanske dags att börja radera skräptagningarna i så fall...

Eller spelar du in allt i 24/96? Ska det vara nödvändigt?!

16/44.1 är mer punk, tänk på det!

I SX1 var man tvungen att köra 32bitars audio för att kunna använda TrueTape. Lär väl lösa sej nu med SX2, men en del gamla projekt är på över 1 gb... Brukar submixa ner trumpaket, spara råmixar mm så det plockar på en del. Iofs ganska löjligt att spara så mycket, men det tar sån jäkla tid att sortera ut det som är värt att ha kvar...

skaffa dvd brännare funkar suveränt, har haft i ett år nu se bara till att den skriver både plus och minus samt rw

Eller varför inte en intern (extern) dat-bandare?! Kostar väl runt 6-7000 men du får å andra sidan plats med en hel del.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-05 09:55

Du kan packa dem också för att få ner storleken. RAR rekommenderas. Vanliga wav-filer brukar krympa till hälften, men rör det sig om enskilda spår med många tysta partier så kan filerna krympa mer än så.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-11-05 13:06

Vi har DVD-brännare, det funkar kanoners. Inte så dyrt nu för tiden heller. Och skivorna köpte vi ett lager också, 15 kronor styck. Gäller att passa på innan årskiftet...

Man tackar för synpunkter... Ville väl mest veta att tekniken var mogen, så det inte är som med dom tidiga CD-brännarna, 50/50 lyssningsbar/underlägg.

DAT-backup hade ju varit tjusigt, men på tok för dyrt.

DVD-RW -/+ spelar väl inte så stor roll om man bara ska ha hemma, för backup? Det är ju samma enhet som ska läsa & skriva... Och hursom, DVD-spelarna ska väl klara bägge formaten (även om jag blev tipsad om att - ska vara lite mer lättläst)?

Att packa filerna var inte mödan värt, tjänade max 10%, och dom blir ju mycket mer felkänsliga om det ligger som en stor fil... (Packa en och en ids jag inte). Antar att det är 32bit float som gör att dom inte krympte mer, har för mej att vanliga 16bitars händer mer med?

brännarna i dag har väldigt bra kvalite brorsan bränner ett par spel i veckan o inga har haft fel.
Kanske den jag fick med min dator var av bra kvalite men jag tror inte de skall skilja mycket om man bara köper bra märke.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-07 12:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter H
Att packa filerna var inte mödan värt, tjänade max 10%, och dom blir ju mycket mer felkänsliga om det ligger som en stor fil... (Packa en och en ids jag inte). Antar att det är 32bit float som gör att dom inte krympte mer, har för mej att vanliga 16bitars händer mer med?

Zip är värdelöst för det packar knappt. Och använder du inte noisegate på dina inspelningar så blir ju effekten också betydligt mindre.

Jag provade på en slutmix, och Rar packade 38% på en 16-bitare och 26% på en 32-bitare. Zip under 10% på båda. Men nu får man ju oftast inte så mycket nollor i en slutmix. Mina projekt brukar sluta på en bit över 1 GB och kommer lätt ner på en CD packade med Rar. Nollorna packas bort. Över 50% försvinner.

Sedan delar jag upp det i flera, storleksmässigt mera lätthanterliga filer automatiskt när jag packar. Packar alltså allt på en gång, men delar upp i flera lika stora rar-filer. Skulle någon skita sig (vilket aldrig hänt) så brukar det alltid gå att få ut det andra ändå.

Jo, testade med RAR sedan, och det gick en aning bättre. Uppåt 20% iaf, men inte tillräckligt... Men det kan ju bero på jag inte noisegatat. Nu har jag hursomhelst redan bränt ner mina gamla projekt,och nästa lön blir det non en DVD-R...

1
Bevaka tråden