Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wavestation

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt just och kom på att jag alltid undrat hur man spelar in "vektor-rörelser" i ett ljud på en Wavestation. Jag vill alltså inte spela in det på en sequencer, jag vill spela in rörelsen i själva ljudet. Jag hittade en funktion där man kan ställa var "spaken" skall stå efter en viss tid. Man har 4 lägen som man kan ställa in, 0 - 4. Men detta får man knappa in. dessutom vill jag börja i centrum och efter X antal sekunder hoppa till läge B, sedan till C, D och A för att avsluta hela kosmiska resan i centrum igen. Det blir ju fem lägen! Det skulle vara mycket smidigare om jag själv fick spela in spaken i realtid.

Jag är fortfarande imponerad över vilka otroligt vackra ljud man kan få fram ur den. Man kan verkligen skruva bort sig i den i flera timmar för att sedan bra fullständigt ha ledsnat på det ljud man försöker bygga. Men skit i det. Och så är den rätt ologisk med hur man lägger vågsekvenser i en stor pott och använder dem i ljuden, istället för att "hårdknyta" varje vågsekvens till ett visst ljud. Men jag gillar den i alla fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-03 23:39

Jag hatar den för att den dödade mitt fantastiska ljud, helt ologiskt sätt att spara patcher. Nåja! Wavesequencing är ju en vital del av den, den "sequencern" har väl upp till 256 steg eller något sådant. Take a deep breath... och läs manualen.

Vendolin-snubben som påstår att WS är "världens fetaste synt någonsin" är nog världens desperataste syntsäljare någonsin, förresten. WS låter fint, men aj vad den blir överkörd av vissa prylar...

Inte för att jag haft någon Wavestation, men finns det inget recordläge för spakdragningar? Har för mig att det finns på Yamahas vektorsyntar och på Prophet VS, men jag kan ha fel (har inte ägt någon av dom).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-04 08:36
Citat:

Vendolin-snubben som påstår att WS är "världens fetaste synt någonsin" är nog världens desperataste syntsäljare någonsin, förresten.

Ja, inte vill jag kalla Wavestation för fet inte...

Aldrig rattat Wavestation, hur står den sej mot tex Waldorf Microwave (1/2/XT)? Är det några fundamentala skillnader i syntes?

Wavestation spelar upp samplingar staplade efter varandra, "wavesequencing", medan Microwave använder sig av wavetables, som funkar på så vis att man snurrar runt i en och samma vågform (som tex kan vara en vågform som går från sågtand till puls, eller får mer övertoner, eller flyttar formanter, eller... du fattar?)

Rent praktiskt: i en wavestation kan man sequenca en klockklang efter en gitarrsampling (eller vad nu den har för vågformer), medan en Microwave funkar mer som en analogsynt med mycket mer flexibla oscillatorer. Båda är dock kungar på ljud som utvecklar sig på diverse sätt.

Fast det är ju egentligen "bara" längden på vågformerna som skiljer om jag fattat rätt? Sen har man kanske inte lika stor möjlighet att bestämma mönster i vågformsväljandet på en uWave. Men principen känns liknande tycker jag.

Jag hittar inte manualen. Den ligger säkert bakom frysen eller nått. Någon record-funktion har jag aldrig sett. Och att kalla den för "världens fetaste synt" är väl en klar överdrift. Ljudmässigt så tycker jag inte att den är fet. Jag har hört en och annan analogsyntsefterapning på den och de låter enbart pinsamt. Det är på ständigt föränderliga pads den är kung. Digitala och dynamiska pads. Inte fetmackor.

Och jag har aldrig spakat en XT, men vad jag fått för mig så är skillnaden den att Wavestation kan vågformssekvensiera och kan ha upp till 4 vågformer i ett ljud. Och så saknar den resonansfilter. Jag vill minnas att vi har Yamaha att beskylla för det. Grabbarna från SCI satt och labbade med en vektorsyntes efter att de anställts av Korg. Vill minnas att de tänkte vidareutveckal de filter som satt i den där samplern Yamaha tillverkade. Av någon anledning tyckte inte Yamaha, som äger Korg, att det var bra. Tror att Yamaha snodde dessa filter och satte dem i SY77.

Citat:

Wavestation kan vågformssekvensiera

Mm. Fast uWave har (bla) en 8-stegs envelope som kan bläddra omkring bland vågformer. Är inte det nästan samma sak?

Var kanske inte helt klar, men ett försök till då:

Wavestation är en rompler som kan stapla ljud efter varandra med wavesequencing och den funkiga joysticken. Microwave snurrar omkring i en och samma vågform (även om det egentligen är fel att säga så, eftersom man kan stoppa in helt olika vågformer efter varandra, men då får man inte lika jämna och fina övergångar) och spelar upp "single cycle waveforms".

Den bakomliggande principen är liknande, men skillnaden är ungefär som en DW8000 jämfört med en sampler.

Båda är väldigt bra syntar, men Microwave är mer "syntig" av sig: mer som en analogsynt i tänket med resonanta filter, FM, ringmodulation och duktigt med modulationsmöjligheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 10:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter H
Mm. Fast uWave har (bla) en 8-stegs envelope som kan bläddra omkring bland vågformer. Är inte det nästan samma sak?

Nej, inte alls. På Microwave kan du bara modulera en och endast en bestämd wavetable. På Wavestation kan du använda vilka vågformer som helst och sekvensa dem på rad och ställa in bl a tonhöjd, längd och volym på varje vågform och dessutom ställa in crossfade mellan vågformerna. Det är mycket kraftfullare. Dessutom har du fyra sådana oscillatorer per ljud, och kan modulera med t ex joysticken vilka oscillatorer som skall låta och hur mycket.

Microwaven har bara två oscillatorer och fungerar som en vanlig subtraktiv synth, men med wavetables som oscillatorer. Den har utsökta modulationsmöjligheter, och en massa finesser som hör ihop med wavetables. Den riktiga Microwaven, dvs ettan, har också analoga mycket välljudande filter, och levererar strålande ljud även om man inte sveper en vågtabell. Wavestation har riktigt usla filter.

Jag gillar båda syntharna skarpt. Men jag vill inte heller att alla synthar skall vara eller låta lika, utan jag uppskattar när en synth baseras på nya idéer. Tycker man en Wavestation är begränsad och inte låter något vidare så har man nog inte förstått idén med den. Den kräver lite arbete, men den levererar också ljud som ingen annan synth kan göra, och ett ljud på Wavestation kan mycket väl vara en bra bit på en ny låt.

ION, JP-8000, Virus, Nord Lead, MS-2000 etc anser jag alla vara mer lika varandra än Wavestation och Microwave.

För övrigt så är en stor del av vågformerna i Wavestation inte större än vanliga wavetable-vågformer. Hmm...jag borde nog ta och skaffa en Wavestation igen snart...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-04 10:25
Citat:

Hmm...jag borde nog ta och skaffa en Wavestation igen snart...

Det ska jag göra....har en A/D på g...:)

Att kalla filtren i en Wavestation för filter käns nästan som en överdrigt. De påminner mer om tonkontrollen på en gammal bandspelare från 1982.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 11:54

Para : Vet inte om du fick något svar på din ursprungliga fråga (skummade lite) men joystick-rörelserna måste väl gå att spela in i sequencern? Det är iaf det smidigaste sättet jag kan tänka mig just nu.

// encore - har en A/D och säljer den inte. :kaaaka!:

Jo, de går att spela in i sequencern, men jag vill spela in dem i ljudet. Det är inte alltid jag har sequencern igång, ibland sitter jag och lajjar med bara en synt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-04 13:07

Det går i synten, ja. Den har ju Wave Sequencing. Du får nog laborera tills du hittar det, tyvärr (eller vad man nu ska säga, men tyvärr i detta fallet) har jag inte min WS kvar, annars skulle jag gärna hjälpt till.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 14:49

Para : Dooh.. jag såg nu att du skrivit i inlägget att du inte ville spela in det i sequencern. Sitter o leker lite med A/D:n nu. Som sagt, jag tror inte det går att spela in i realtid förutom i sequencern. Jag hittade också den funktionen du pratar om, [EDIT MIX ENVELOPE], där man kan glida mellan 5 punkter (0-4), som var och en kan placeras vart man vill. Du får nog vara nöjd med det. Nu ska jag inte säga att jag e bombsäker på det heller, för WS är ju väldigt flexibel med att koppla parametrar till andra parametrar. Men vad jag vet går det inte att koppla wavesequencing till joystickstyrningen.

Vad jag gillar med Wavestationen är att man kan ha den spelandes i bakgrunden som stämningsljud. Just nu lyssnar jag på "49 DebussyOnWheels" i bakgrunden. Mysigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 12:55

Alltså, Korg Wavestation är en bakgrundsljudsmaskin! Har spenderat förmiddagen med att kopplat om bland ljudkablarna i studion, och testade min A/D för att höra om allt funkade. Och ännu en gång har jag haft 49 DebussyOnWheels spelandes i bakgrunden i säkert en halvtimme. Verkligen ett läckert preset-ljud. Det är så'na här ljud som gör att man inte har hjärta att göra sig av med den, eller något annat dumt. Jag måste bemästra den en vacker dag. Det blir nog dagen när den får sina egna dedikerade midiportar.

Suck... den maskinen har själ. *sniff*

Det måste vara ett ljud som bara finns i rackmodellen. Jag känner inte igen det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 13:26

Parakeet : Den ligger på Bank 1, Plats 49 i A/D:ns factorybank. Jag tror inte det finns något som hindrar dig från att ladda in A/D:ns bank i din WS, speciellt inte eftersom att ljudet ligger i den första RAM-banken - som alla Wavestations har och kommer åt. Ladda hem sysex-filen från den här sidan bara.

http://hem.fyristorg.com/twilek/wssyx.htm

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-14 09:57

Är det någon som har kläm på vilka ROM-kort som finns för WS:en...speciellt då Korgs egna kort?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 20:56

Äsch, bara för att det snart är jul och allt. Nu kan ni höra hur det där ljudet låter.

DebussyOnWheels.mp3 - 813 kb

lasselu : Ingen aning faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 21:40

...och nu har jag lyssnat på ROM-ljudet "1 Deep Atmosphere" i minst 15 minuter. Vad är det för fel på mig? Fast tankarna går förstås till skivor med Brian Eno (har någon hört skivan "Thursday Afternoon" kanske?) och likaledes Jean-Michel Jarre's "Waiting for Cousteau", så helt galet är det kanske inte. Nåja, då inga midikablar är kopplade till min A/D för närvarandes så är detta förstås också ett sätt att använda synten på. Jag ska fan börja skapa sådana här ljud på min A/D.

Schyrre! Jag känner igen det där ljudet. Har nog haft inne det i min wågstation. det fina med de där ROM-korten är att man kan sälja dem och få pengar till godis. Sedan laddar man ned samma ljud från Internet.

Jag har gjort några atmosfäriska (störningar) ljud på min wågstation. De är i princip oanvändbara i min musik, men de är ju så vackra.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-15 16:55

Gitarristen i bandet har en wavestation, har alltid avfärdat den, men blir lite nyfiken nu om vad det är ni snackar om. Ska låna den lite och kolla vad den verkligen är...tror han använt den som midiklaviatur mest, men den verkar onekligen lite intressantare så den borde kanske få göra lite mer....

1
Bevaka tråden