Jag anser att man måste ha en genomtänkt strategi när det gäller köp av datorutrustning. Genom åren har jag blivit "pålurad" eller fallit för "häftiga prylar" från Apple. Numera känner jag igen deras marknadsföringsmönster och den enda utrustning som jag köper från Apple är därför deras datorer och enstaka program.
Apples första bildskärmar passade bara till Apples datorer, nästa generation passade signalmässigt men ej fysiskt. Apple har tillverkat så många olika iPodhysteri prylar som efter något år inte går att använda till någonting. Trixet har varit att knyta kunderna till Apple genom att mjukvaran och/eller hårdvaran inte skall vara kompatibel med något annat än Apples egna produkter, så när Apple tröttnar så står man där med sin Apple Scanner, Apple färgskrivare Apple Camera, Local Talk, Newton, eMate, LaserWriters, några gamla bildskärmar mm
Hur skall man reda ut detta då? Svårt, vi är ju dessutom olika. Själv köper jag aldrig en Hi-Fi utrustning som är sammanbyggd, ja, jag har ett par G4-or för "friheten" att kunna stoppa in och omdisponera olika kort.
Imac konceptet är ju ärligt såtillvida att går en del sönder så kastar man det hela, som en TV, men hur integrerar man det med sina andra prylar? Man kan ju inte köpa nytt varje gång. Hur skall man kunna använda sina SCSI-scannrar, mät- och GPS utrustningar framgent?
Jag har fyra datorer som delar på en Sony bildskärm via en switch. Helst skulle jag vilja ha en mus och ett tangentbord men jag tvingas ha några olika. Mina skrivare är kopplade till ett nätverk utan problem. Jag använder SCSI till både PC och Macar och samma IDE hårddiskar och minneskretsar.
Om jag skulle "byta upp mig" så kommer jag ju att koppla den externa utrustningen till min PC som jag då tvingas att använda, för jag kan ju inte bara köpa allt nytt igen!