Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonar 3.0

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som jag är den ende här på forumet som kör Sonar (och har gjort det sen 1991 i dess tidigare form och namn).
Nu har jag uppgraderat till den senaste versionen och vill gärna höra varför ni andra inte kör just Sonar (om ni gör musik med PC).

Jag körde med Cakewalk '96-2000, men gick över till Cubase pga. vst utbudet var större än dx utbudet...

Javisst, jag gillade editeringen i Cakewalk bättre än den i Cubase, men när sedan Sonar släpptes tankade jag hem (gud förlåte mig...:D) en version från nätet för att se om det var värt att uppgradera. Jag gillade inte skillnaderna från det gamla, och det i kombination med ovan nämnda utbud... Så nu sitter man här & har vant sig vid Cubase och framför allt lärt sig att stå ut med buggarna

Jag körde Cakewalk ett bra tag.. från Pro Audio v4.0 fram t.o.m Sonar 2.2. Men nu har jag inhandlat Logic 5 PC, av flera orsaker. Dels så tycker jag att Sonar i.o.m version 3 har förlorat en av sina riktigt stora fördelar gentemot andra sequencers.. nämligen interfacet som var lyckligt befriat från allt grafiskt lull-lull !! Det må se tråkigt och simpelt ut, men det var banne mig extremt snabbt att arbeta med. Nu verkar dom dock ha hamnat i fällan med alltför grafiska interface..

Ytterligare orsaker till att jag bytte var att jag vill bli projektkompatibel med en vän som kör Logic, samt att med Sonar kunde jag inte integrera dom externa FX-burkarna på ett bra sätt. För det krävs lite mer avancerade routingmöjligheter och dom finns ehj i Sonar.

Men bara för det har (hrm.. hade.. om man räknar med v3.0) ett simplare interface så tyckte jag det fortfarande var riktigt kraftfullt Alla funktioner fanns där, utom just vissa routingmöjligheter för audio.

Tror jag redan skrivit en längre avhandling om just detta nånstans. Men i korthet: Körde Cakewalk från v7 till 9. Och samtidigt som jag kände att audiodelen i Cakewalk helt enkelt inte dög (hade spelat in i en studio med Logic, och sett ljuset) så kände jag också att det var dags att skaffa laglig mjukvara. Och jämförde man Logic 4.8 och Cakewalk 9 så var det ett ganska givet val. Hade förmodligen sett annorlunda ut om Sonar varit släppt då... Och nu sitter man med SX. Och trivs faktiskt...

En fråga!

Jag ska använda sonar 3 och ska spela in 5 kanaler. kommer bli med ett delta 1010LT ljudkort
Vad behövs för datorkraft till det?

Har för närvarande amd 2200+ 256mb minne

Spela in fem kanaler kan man nog göra med en Pentium 200... Frågan är hur många du ska spela upp samtidigt? Bara dom fem? Då räcker datorn till sjuttioelva effekter per spår också!

1
Bevaka tråden